פרשת תזריע תשפ”ד / מאת : חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות בביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

הפרשה פותחת בדיני טהרת היולדת וזמני הטהרה, באם ילדה בן או בת ולאחר סיום ימי טהרתה היא מקריבה קורבן. הפרשה דנה בהרחבה אודות מחלת הצָרָעַת, שאמנם בימינו אינה נפוצה ,כאשר לָקָה אדם בצרעת, היה עליו לבוא אל הכוהן, לקבל או הוראותיו של הכוהן, לצאת אל מחוץ למחנה ולהִיטַהֵר. גם בגדיו, חפציו וביתו של האדם יכולים “להידבק” בצרעת.

וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר-בּוֹ הַנֶּגַע

משל לאימא עכבר ששלחה את בנה לחפש מזון, ואמרה לו להישמר מהאויב הרשע, זחל העכבר והגיע לפחי האשפה, והנה מופיע תרנגול גדול והוא מכה בכנפיו וצורח בקול, נבהל העכבר ואמר בלבו זהו רשע, משבא וסיפר לאמו אמרה לו שהוא אינו רשע, למחרת רואה העכבר תרנגול הודו אדום מלא אף ונרגז, ברח העכבר לאמו וסיפר לה, אמרה לו גם זה אינו רשע, אלא החתול הצנוע והשקט ממנו היזהר, “היזהרו מן הצבועים”.

למה נסמכה פרשת תזריע לפרשת שמיני? מסביר רבי ישראל סלנטר זצ”ל: סופה של פרשת שמיני עוסק במאכלות אסורות, ופרשת תזריע עוסקת בצרעת. על מה בא נגע הצרעת? על עוון לשון הרע. בפרשיות הללו באה התורה ללמד אותנו את האסור והמותר להכניס ולהוציא מן הפה. ולאחר שהתורה לימדה אותנו בסוף פרשת שמיני מה אסור ומה מותר להכניס אל הפה. ובפרשת תזריע מסבירה לנו התורה, מה מותר ומה אסור להוציא מן הפה.

חזי ברזני

יהיה רצון שנברח מתכונת הצביעות! ונקפיד הקפדה יתרה על מה יוצא מפינו כשם שאנו מקפידים מה נכנס לפינו.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות