פסח תשפ”ד / מאת : חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

לצערנו ישנם אנשים היום הן בציבוריות הישראלית ובכלל, שהפכו להם מנהג לצטט את בן גוריון, בעיקר את מגילת העצמאות (פשוט יש הקוראים אותה מהאמצע … ) . בן גוריון היה מנהיג אמיץ עם אמונה ואהבת התנ”ך וידע להראות את הקשר עם ישראל. ארץ ישראל ותורת ישראל .

הסיפור הבא ממחיש זאת :

בשנת 1954, יצא ראש הממשלה דוד בן גוריון לארצות הברית, כדי להיפגש עם הנשיא דאז אייזנהאואר ולבקש את עזרתו ותמיכתו ברגעיה הקשים של ישראל עם גל עלייה מכל קצוות תבל.

מזכיר המדינה של הממשל, ג’ון פוסטר דאלס, דיבר בהתנשאות עם בן גוריון : “אמור לי, ראש ממשלה – את מי אתה ומדינתך בעצם מייצגים? האם יהודי פולין או יהודי תימן, רומניה, מרוקו, עיראק, בריה”מ או ברזיל הם אותו דבר? אחרי 2,000 שנות גלות, האם אפשר לדבר על עם אחד, תרבות אחת? מורשת אחת או מסורת יהודית אחת?

בן גוריון ענה לו: “ראה, אדוני מזכיר המדינה, לפני 200 שנים הפליגה הספינה מייפלאוור מאנגליה ועליה היו המתיישבים הראשונים שהתיישבו במה שמוכרת היום כמעצמה הדמוקרטית הגדולה הקרויה ארצות הברית של אמריקה. אנא ממך, צא לרחובות ושאל עשרה ילדים צפון-אמריקאים את הדברים הבאים:

מה היה שמו של קברניט הספינה?, כמה זמן נמשך המסע? מה אכלו הנוסעים במהלך ההפלגה? וכיצד התנהג הים במהלך ההפלגה? יש סבירות יותר מגבוהה שלא תקבל תשובות מדויקות”.

המשיך בן גוריון : ” עכשיו הבט … לפני למעלה מ-3,000 שנה היהודים עם ישראל יצאו ממצרים. אני מבקש ממך שבאחד או בכמה ממסעותיך בעולם, תנסה לפגוש עשרה ילדים יהודים בכל מדינה שתהיה בה, שאל אותם מה היה שמו של קברניט אותה יציאה, כמה זמן נמשך המסע, מה אכלו במהלכו וכיצד נהג הים ומה הם הוראות הפעלה והחוקים שקיבלו. ולכשיהיו בידיך התשובות, האמן לי אתה תתפלא, ותנסה לזכור ולהעריך את השאלה שזה עתה שאלת אותי.”

אירוע יציאת מצרים, אינו שייך רק לחג פסח עצמו, הוא מוזכר יום יום, בכל התפילות מספר פעמים, מוזכר בקידוש. אירוע שהתרחש לפני 3335 שנה.

יהיה רצון שעם כל חילוקי הדעות, יתקיים בכל אחד ואחת מאיתנו אמרת ההגדה: “בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם” – להיות בראש אחד לא צריך אפילו לא מומלץ…. אבל בלב אחד חשוב, חיוני ולדעתי אף קיומי.

חזי ברזני

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

חג פסח שמח
חזי ברזני

תגובות