תערוכה חדשה : “אבני דרך” יוצרים ב”צוות” כפר סבא

התערוכה תוצג ב“בית האומנים”  רח’ גלר 4 כפר סבא

שעות פתיחת התערוכה: שישי 10:00-13:00, שבת 10:00-14:00 , 17:00-19:00

אוצרת אביה ממון

משתתפים/ות: אבי קרן, אדית גלבוע, אריה בועז, אורנה רון, בטי מאיר, ברוך גזית, גדעון שני, דני אשר, זכריה כספי, חגי כהן, חזי פנט, יהושע רגב, יצחק שטייגמן, יצחק תורג’מן, מזל דרור, מנחם ירקוני, ניר בן יעקב, נירה גולן, שאול נגר, שוקי עזרא, שלמה קטן 

 

8/5/24 – 1/6/24

אירועים בתערוכה:

 

פתיחה חגיגית ביום ד’ 8/5/24- התכנסות וכיבוד קל 19:00,  טקס חגיגי 20:00 

 

פעילויות שבת בשעה 11:00 – הכניסה לכל אירועים חופשית 

בשבת 11.5.24 שיח גלריה עם האוצרת והמשתתפים.

בשבת 18.5.24 הרצאה של חזי פוזננסקי  “אבני דרך בתקומת ישראל –  בראי של שירים ובולים”. 

בשבת 25.5.24 סדנת קולאז’ לכל המשפחה עם בטי מאיר, רצוי להביא כתב עת צבעוני.

בשבת 1.6.24  סדנת מנדלות לכל המשפחה, עם חגי כהן.

 

ביום ראשון 26.5.24 הרצאה באמנות של  ד”ר  אפי זיו – “הסטודיו של האמן”. ביקור בחדרי סטודיו של אמנים מפורסמים.

 

אומני “צוות”‘ סניף כפר סבא הציגו לפני שנתיים תערוכה ראשונה ומקיפה בבית האומנים כפר סבא. תערוכה זו הייתה כרטיס הכניסה שלהם לעולם האומנות כיוצרים. היום, כעבור שנתיים, החליטה הנהלת הסניף על תערוכה נוספת ובה יוצגו חומרים חדשים ורלוונטיים. הנושא שנבחר הוא “אבני דרך”, נושא החובק את ההיסטוריה של עם ישראל, את מלחמות ישראל, נופיה, אנשיה, מנהיגיה וגיבוריה – ואף היסטוריה אישית ומשפחתית של חלק מהאומנים. 

בתערוכה השנה, בשונה מהתערוכה הקודמת, פנתה הנהלת “צוות” סניף כפר סבא גם לכותבים, חברי הסניף להציג מפרי עטם בתערוכה. ואכן, נוסף על יצירות אומנות, מוצגים השנה גם חומרים ספרותיים, מחקרים היסטוריים – פרוזה, שירה ותיעוד אמנותי – הקשורים לנושא.

התערוכה מקיפה, צבעונית, מגוונת ומוצגת באוצרותה של אביה ממון ובהובלת צוות היגוי מטעם סניף “צוות” כפר סבא, לקראת יום העצמאות ה־76 של מדינת ישראל, בבית האומנים כפר סבא, מקום שנערכות בו תערוכות לאורך כל השנה. 

כל המשתתפים בתערוכה הם אנשים מוכשרים ומוכרים בגישתם החיונית והחיובית לחיים. אומנם פרשו לגמלאות, אך הם ממלאים את זמנם בעשייה ללא הרף. ימים קשים עוברים עלינו כעם וכחברה, העמידה האיתנה היא אשר תקבע ותסרטט את עתידנו. ואכן חלק מהיצירות נוגע באופן ישיר לימים קשים אלו ומרטיט את הלב. 

תודות לברוך גזית – חבר הנהלת הסניף, אשר יזם והוביל את המיזם. מרב תודותיי גם לאלי הקר יושב ראש הסניף, לעזרא שמיע סגן יושב ראש הסניף ולאומנים גדעון שני וחגי כהן על התמיכה והעזרה בכל שלב ושלב של הפקת התערוכה. רוח ההתנדבות של הצוות המלווה את המיזם ניכרה בישיבות רבות שנערכו ובהן בנינו יחד תוכנית מושלמת ותערוכה למופת המלוּוה בקטלוג מושקע. 

בתערוכה מגוון גדול של טכניקות: צילום, ציור בצבעי אקריליק ושמן, עבודות קווילט אומנותי, פיסול, גילוף בעץ ויצירה בזכוכית; והשנה גם תצוגת ספרים שתוכנם נוגע לרוב תחומי החיים: מן ההיבט האישי, ההיסטורי, המדיני והצבאי עד ספרי אומן ושירה. 

התקופה הקשה שאנו חווים לאחרונה סדקה את ליבנו ושינתה קמעה את צורת הביטוי האומנותי שלנו כאומנים. המלחמה הארורה מבצבצת מחלק מהיצירות שבתערוכה ומתבטאת בצורה זו או אחרת, כמו גם האהבה והדאגה למכורתנו. אין ספק שהאומנים יצרו בהשפעתה. משהו בגישה השתנה וחלק מהיצירות מביעות עצב. חלק מהאומנים בחרו להציג תקווה והצעות להמשך הדרך. 

היצירות מתייחסות לנושא התערוכה, אך בְּדוגמאות בודדות שליקטתי להלן, יש גם אִזכור למלחמת “חרבות ברזל” והשפעתה: כמו בעל החיים התמים הסובל בציור של נירה גולן, בסורגים הניבטים מעבודת הקווילט האומנותי של אורנה רון, בציור הילד שממתין עם כלבו לאביו שגויס או נשבּה שציירה מזל דרור, בלקט צילומי מלחמות ישראל של חזי פנט, בשעון החול של בטי מאיר, בסדרת ה”אבודים 23″ של שוקי עזרא, בכמיהה לנופים ירוקים של מנחם ירקוני ונופי ים בהדפסים של זכריה כספי וכן בפסלי הנגנים והנשים, המשדרים כמיהה לרוגע – ביצירותיו של שאול נגר. ניר בן יעקב מצייר עצים המתכופפים ברוח הסוערת, משל לתקופה הסוערת של ימינו וגם כמיהה לנוף וטבע, ויצחק תורג’מן מביע כמיהה למנהיגי עבר אותם מציג בטכניקת הזכוכית המיוחדת לו כמו גם נופים. את חוזה המדינה – הרצל – אבן הדרך החשובה שבתולדות המדינה, מגלף בעץ זכריה כספי. חגי כהן מסמן אבני דרך במדבר, כאלו המובילות אל האור והתקווה, וגדעון שני מצייר איקליפטוסים שהם אבן דרך בייבוש הביצות בתחילת דרכה של המדינה. אבי קרן מצייר את משפחתו, אבן הדרך העיקרית בחייו, וביצירותיו של יהושע רגב חברים ודמויות שונות שגולפו בעץ ונוצרו בעבודות ויטראז’ צבעוניות.

ספרים: אדית גלבוע מספרת על אבני הדרך וגם אבני נגף בחייה בתקופת השואה, שלמה קטן מגולל דרך תיאור עליית משפחתו לארץ, את סיפור התקומה של עמנו, דני אשר כותב על חטיבת השריון ומלחמות ישראל, יצחק שטייגמן כותב על חיל האוויר והמושבה רעננה – סיפור של תקומה והתיישבות. ההיסטוריון אריה בועז מגולל את פרשיית חייו של שאול אביגור שהציל והעלה לארץ יהודים רבים. 

כתבו גם אברהם קרן – את סיפורו האישי בספר: “בדרכי שלי”, בטי מאיר – ספר אומנותי על יצירותיה, ברוך גזית על המורשת וההיסטוריה של סניף “צוות” כפר סבא מאז הקמתו ועל עשייתו ההתנדבותית בסניף. גדעון שני – על פסליו שחלק מהם מתארים גיבורים ומנהיגים מן התנ”ך. 

שירה ועל שירים כותבים: חגי כהן, שוקי עזרא ושאול נגר. אלו רק דוגמאות בודדות מתוך המגוון העצום של היצירות והספרים שבתערוכה המוכיחות את הקשר לנושא.

כל המוצגים בתערוכה מהווים ציוני דרך לאורך חיי מדינתנו ושזורים כחוט השני גם בהיסטוריה האישית של האומנים. תכנים אלו גלומים בתערוכה בדרך זו או אחרת בַּפסיפס העשיר של היצירות. 

מאת: אביה ממון, אוצרת התערוכה

 

 

יצירותיהם של אבי קרן, גדעון שני ומזל דרור.

תגובות

תגובות