פרשת אחרי מות תשפ”ד / מאת חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

פרשת אחרי מות דנה בתפקידי הכהן הגדול ביום הכיפורים. לציין כי פרשה זו נקראת בבוקרו של יום הכיפורים ומיד לאחריה, בתפילת המוסף, מתוארת עבודת הכהן הגדול כפי שהייתה בבית המקדש. עבודה זאת היא תיאור מדויק ע”פ הנלמד מן הפרשה הזאת. הפרשה הזאת נמסרה למשה מיד אחרי מות שני בני אהרון, כדי לדייק בעבודת הכהן הגדול, על מנת שלא תצא תקלה מידיו חס ושלום, כפי שקרה לצערנו עם שני בני אהרון, נדב ואביהו.

שיאו של יום הכיפורים, שבו נכנס הכהן הגדול למקום הקדוש ביותר במקדש – קודש הקודשים. שם הוא מכפר על חטאֵי ישראל, חטאֵי בני ביתו וחטאיו שלו. הוא היה מעביר את החטאים באופן סמלי אל השָׂעִיר לעזאזל, ושולח אותו למִדְבָּר.

” ..וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת-כָּל-עֲוֺנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאֶת-כָּל-פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל-חַטֹּאתָם..”

מסופר על מעשה שהיה בימי הרמב”ם זצ”ל, שאחד מנכבדי וגדולי הקהילה שהיה נמנע מהוידוי בעת הסליחות של יום הכיפורים. כאשר שאלוהו על מה ולמה? השיב להם, יודע אני שלא חטאתי באותם חטאים הכלולים בוידוי, ואיך אעשה שקר בנפשי ואהיה דובר שקרים לפני הקדוש ברוך הוא? כששמע על כך הרמב”ם, קראו אליו ואמר לו, דוד המלך אמר בתהלים ” לְכָל תִּכְלָה רָאִיתִי קֵץ רְחָבָה מִצְוָתְךָ מְאֹד “. אנו למדים שלכל מצוה ומצוה יש עיקרים, שורשים, ענפים וענפי ענפים. והם מתפשטים עד אין קץ ותכלית. הנה למשל, איסור לא תגנוב כולל איסור גניבה ממש, אך הוא כולל גם איסורים נוספים מענפי העבירה, כגון על מנת לגנוב שדעתו להחזיר את הגניבה …ואף אסור לגנוב מן הגנב. וכן יש איסור של גניבת דעת. ועוד ועוד. וכך בכל מצוה ומצוה שבתורה. סיים הרמב”ם את דבריו, אם תשכיל להתבונן באופן זה על כל מצוה ומצוה, תיווכח לדעת כי אין לך חטא שלא פגמת בו. אך דע לך, שהחטא הגדול שבכולם שחשבת שלא חטאת!

יוהרה וגאווה – חטאים חמורים הם בין אדם למקום, כל שכן בין אדם לחברו.

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך
חודש אייר טוב ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות