פרשת קדושים תשפ”ד / מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בפעולות האיבה הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם בכל מערכות ישראל הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות בביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

מהי משמעות המושג להיות קדושים? הפרשה פותחת בציווי לבני ישראל: “קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם “! אין הסבר לציווי, אך רואים בפרשה רשימה ארוכה של מצוות.

המצוות המוזכרות הן גם בתחום שבין אדם למקום, כגון : שמירת שבת, איסור לעבוד עבודה זרה ולחקות את הגויים. וישנן מצוות הקשורות למה שבין אדם לחברו. למשל: מצוות צדקה לעניים, לא לשים מכשול בפני עיוור, לא לרַכֵל, לא לשנוא (“לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ”), לכבד את הזקנים, לערוך משפט צדק ועוד….

וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי.

מסופר על צייד שעבר בכפר קטן וראה שם לול תרנגולים. לתדהמתו, ראה בתוך הלול נשר ענק. הצייד התפלא מאד למראה נשר גדול בלול תרנגולים, הרי נשר מקומו בשחקים! שאל הצייד את האיכר לפשר הדבר, והאיכר סיפר כי לפני כמה שנים הוא מצא אפרוח שחור זרוק על הארץ, והיות שהוא לא היה מבין גדול בעופות, הוא לא ידע שהאפרוח הוא גוזל של נשר. לכן, לקח אותו והניח אותו בלול התרנגולים. הגוזל הרך גדל והתפתח, והתברר שהוא נשר, אך מכיוון שגדל בין תרנגולים, נהג בדיוק כמותם. הוא מעולם לא ניסה לעוף. הוא נשאר בלול והתנהג בהתאם. הצייד הצטער מאד על גורלו של הנשר כי אין זה מקומו. הנשר הוא מלך העופות, הוא עף גבוה כל כך, שכנפיו מתחילות להישרף מהשמש, הוא יורד למטה. נשר זה, שביכולתו לנסוק לשחקים, מקרקר כתרנגול ואוסף זרעונים. ניגש הצייד לכפרי ושאל אותו אם הוא מסכים למכור לו את ה “תרנגולת השחורה”. הסכים הכפרי בשמחה, שקל אותה וקבע את מחירה. קנה הצייד את הנשר ולקח אותו. אולם, משיצא הנשר אל מחוץ ללול, לא ניסה כלל לעוף. למחרת לקח הצייד את הנשר להר גבוה וקרא אליו: “אינך תרנגול! אתה נשר! אתה מלך העופות!” ודחף את הנשר לעבר תהום. בתחילה נבהל הנשר, ומחוסר ברירה פרש כנפיים והחל לעוף. כך עשה הצייד גם למחרת וביום השלישי, עד שהנשר למד לעוף כמו כל הנשרים.

אנו תמהים על הנשר אך מה איתנו? אנו ילדיו של הקב”ה! בני מלכים אינם מתעסקים בשטויות. בני מלכים אינם נמצאים בלול התרנגולים! איננו תרנגולים, אנו נשרים! אנו העם הנבחר! הקב”ה בחר בנו מכל העמים ונתן לנו ספר “הוראות יצרן” – את התורה הקדושה. “וָאַבְדִּל אֶתְכֶם..” וכמו שאנו אומרים בקידוש, אשר בחר בנו מכל העמים.

אנו בימי ספירת העומר, יום ערב ערב סופרים לקריאת מעמד הר סיני, יהיה רצון שנצעד למעמד זה כמו 3335 שנה: כאיש אחד בלב אחד.

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות