הסופרת והמשוררת איריס כליף משיקה תערוכה “פרפרים של שלום”

הסופרת והמשוררת איריס כליף מספרת על התערוכה “פרפרים של שלום” (אוצר ומפיק: שוקי כהן, (shukiart, שתושק ביום חמישי 13.6 בשעה 19:30 במפלס העליון של גלריית בית חיל האוויר בהרצליה, ובה היא משתתפת עם בתה המשוררת נועה כליף, 21 משוררים בינלאומיים, אומן ושמונה אומניות

 

‘פרפרים של שלום’ היא תערוכה המנשמת, מפעמת ומרקיעה במעוף עולם לב רוח משאת הנפש למען השלום ומעומק הילת האור, האהבה, האנושיות, הכאב, האמונה, התקווה, טבע קול חי עולם חופש האדם, החלומות והחיים וכי כולנו שווים, ילדים של אלוהים, יצירי הבריאה, ללא הבדל צבע, גזע, דת, לאום ומין.  תערוכה ייחודית זו מאירה גווניה מטוהר תשוקת ועז החלום לשלום ולאהבה עם 21 משוררים עולמיים אגדיים מרחבי העולם וממדינות שונות: סין, מרוקו, בנגלש, נפאל, אלבניה, קזחסטן, קרואטיה, טורקיה, סרביה, איטליה, ניקרגואה, מקסיקו, זימבבואה, ברזיל, לבנון, פולין, הודו ורוסיה, שחולמים שלום מאור של חיים, אהבה, תקווה ואנושיות. בחרתי להציג ולהאיר את שירתם היפיפייה והייחודית בתערוכה הומניסטית וחברתית זו עם מיטב אמני ישראל, ציירים, פסלים וצלמים”.

כך אומרת הסופרת והמשוררת איריס כליף, המשתתפת בתערוכה “פרפרים של שלום” (אוצר ומפיק: שוקי כהן, (shukiart, שתושק ביום חמישי 13.6 בשעה 19:30 במפלס העליון של גלריית בית חיל האוויר בהרצליה. 

איריס כליף משתתפת בתערוכה עם בתה המשוררת נועה כליף, עם 21 משוררים בינלאומיים מרחבי העולם, שאיריס תירגמה וערכה מאנגלית לעברית את שיריהם היפיפיים לעברית, רוחנית, ספרותית ופיוטית ונבחרו על ידי האוצר שוקי כהן להציג משיריהם, האומן חיים קלדרון ושמונה אומניות: יפית סרנגה, זהבה נטר, רבקה נבו, אסתר אסא, דינה זייפר, יעל בן ישר, בתיה גזית, מירי פנאן והלן אונגר.  

מדובר בתערוכה בינלאומית, חברתית, הומניסטית, ערכית, יוקרתית וייחודית מסוגה, ששמה נבחר על ידי כליף מתוך שיר בשם “פרפרים של שלום” (מתוך ספרה הרביעי שבכתובים), שאותו תקריא בהשקת התערוכה.

המשוררים הבינלאומיים שמשתתפים בתערוכה ממדינות שונות ברחבי העולם הם:

Dr. Zhang Zhi, Dr. Jiang Yimao, Dr. Tang Shi – China, Aziz MountassirMorocco, Masudul Hoq – Bangladesh, Kamal Dhungana – Nepal, Angela Kosta – Albania, Eralieva Umutkan Polotovna -Kyrgyzstan, Jasna GugićCroatia, Arslan Bayır – Turkey, Anna Ferriero – Italy, Danielle Traykovic- Serbia, Carlos Jarquín Nicaragua, Jorge Daniel Tejeda Palafox- Mexico, Алексей Калакутин Russia, Mbizo Chirasha – Zimbabwe, Pedro Alfonso Morales – Nicaragua, Taghrid Bou Merhi – Lebanon Brazil, Zbigniew Roth- Poland, Natalia Esquivel, Benít – Costa Rica, Dr. Shailesh Gupta Veer– India.

 

ב“פרפרים של שלום” תציג כליף 14 משיריה, רובם מספרה הרביעי שבכתובים. בתה המשוררת נועה כליף תציג ארבעה שירים, ויוצגו 21 שירים ייחודים ויפיפיים של משוררים מרחבי העולם ומארצות שונות, שכליף תירגמה וערכה לעברית רוחנית, ספרותית ופיוטית כולל ביוגרפיות של כל משורר. כל השירים שיוצגו מודפסים על קאפות בגודל 70 על 50 ס”מ. כליף: “מבנה השיר משקף עבורי את הגוף החי, כשהמילים הן רוח הנפש. בשירים הבלטתי משפטים מסוימים, שיוצרים בשיר עצמו שיר נוסף, ואת עולמות הגרעין של השיר יצרתי עולם בתוך עולם. לכל גוון יש משמעות רבה עבור נשמתי ושירת עולמי, כשמכלול הצבעים יחדיו משקף את צבעי הרגשות של קשת הטבע העילאי. בכל השירים מוצגת דמותי בפן הוויזואלי, ובשירים מוצגים צילומים אומנותיים שלי המשולבים בציוריה של האומנית אחותי הבכורה זהבה, שיצרה ושילבה מהצילומים והציורים אומנות קסומה ומרתקת”.

בתערוכה תציג כליף מספר משיריה באיטלקית, סינית, ספרדית וערבית שתורגמו על ידי משוררים בינלאומיים ופירסמו במגזינים ובעיתונים רבים ברחבי העולם:

Italian: Angela Kosta – Albani in, 

in Chinese: Dr. Zhang Zhi China, 

in Arabic: Dr Taghrid Bou Merhi – Lebanon-Brazil,

in Spanish: Jorge Daniel Tejeda Palafox- Mexico.

 

בערב ההשקה תקריא כליף את שירה “פרפרים של שלום” ונועה כליף תקריא את שירה “נשל תקוה”. כמו כן יופיע וישיר שניים משיריו יוסי אפלבאום, הזמר, המפיק המוזיקלי, מעצב פסקול ומלחין בתעשיית הסרטים הישראלית והבינלאומית כמשך 30 שנה ומרצה בנושא. הוא זוכה חמש פעמים בפרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע וזוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה על עיצוב פסקול הסדרה “הבורר”. תעלה ותישא דברים על שירתה הייחודית של כליף ועל העבודה איתה כעורכת וכמתרגמת שירה עולמית נעמה משיח כהן, עורכת ומיסדת המגזין המקוון לתרבות ולייף סטייל “מוקסיני”, שבו כליף מתרגמת ועורכת שירה אוניברסלית ומפרסמת בו את שיריהם של המשוררים הבינלאומיים שאותם תירגמה וערכה לעברית רוחנית, ספרותית ופיוטית. 

הסופרת, יהודית מליק שירן המשוררת, העיתונאית, מבקרת הספרות, עורכת ומייסדת כתב העת, בעלת רדיו “אפי-לוג”, מנהלת המרכז לכתיבה יוצרת ע”ש שושנה מליק ומו”ל הוצאת בת-אור, תעלה ותישא דברים ותקרא רשימה על שירתה ותרגומיה של איריס ועל שירתה של נועה, שנמנתה בשנת 2019 בין זוכי תחרות הכתיבה הארצית לבני נוער ע”ש חיים, שושנה ואפיק מליק.

זו הפעם השנייה שכליף נבחרת להציג בגלריית בית חיל האוויר בהרצליה משיריה ומשיריהם של משוררים בינלאומיים, שהיא תירגמה וערכה לעברית. בפברואר אשתקד הוצגה התערוכה הבינלאומית “כתרים של חורף”, שבה הציגה כליף 19 משיריה ומשיריהם של שבעה משוררים בינלאומיים עם בתה נועה

כליף הציגה משיריה בשלוש תערוכות יחיד לרגל חודש האישה הבינלאומי בבית חיל האוויר בשילוב אומנים, ציירים, פסלים וצלמים ובהן: “העוצמה שברכות”, “נשים בחרבות ברזל” ו“רוח נשית”, ובתערוכות נוספות: “עזה אהבה כמוות” בבית ציוני אמריקה (אוצרות: נילי ויצטום ושלי רשקס), ובתערוכות “טרנספורמציה אומנותיתזרקור” (אוצרת: מירי רחימי), “הקפסולה” במוזיאון תל אביב לאומנות (בהפקת טלי דביר לבנת וציפי שחרור), יריד אומנים בזיכרון יעקב, “ציפור שיר” בגלריה על האגם ברעננה ו”ציפור יער, ציפור דבש”, “שחור-אדום-לבן” ו”משחקי ילדות” ברמת גן (אוצרת: גליה שכטר), “אי ודאות” (אוצרים: אריה רבינוביץ עופר עציון) ועוד. 

כליף, סופרת, משוררת, רקדנית, מתרגמת ועורכת שירה לעברית, עורכת משותפת במדור אנתולוגיות בינלאומיות וקשרי חוץ, עורכת ומתרגמת שירה חובקת עולם במגזין הספרותי המקוון לתרבות ושירה “בכיוון הרוח”, כתבת, עורכת ומתרגמת שירה אוניברסלית במגזין לתרבות ולייף סטייל “מוקסיני”, עורכת ומתרגמת במדור “שירה עולמית” באתר הספרות “חדרים” וחברה באגודת הסופרות והסופרים העבריים בישראל ובאקו”ם

היא זוכת פרס המשורר הבינלאומי הטוב ביותר לשנת 2023 מטעם המרכז לחקר תרבות ושירה ITRC (סין), מהדורה מעורבת של מגזין תרגום שירה בינלאומי של מועצת איחוד הפיוט העולמי נובמבר 2023, בעלת דיפלומה מאיגוד הסופרים המקצועי הרוסי והמגזין הבינלאומי ארינה NN הרשום במשרד התרבות של רוסיה על תרומתה לתרבות העולם “קהילה פואטית בינלאומית” 2022. 

היא משמשת ראש מחלקת הקישור הישראלי של מגזין הספרות והאומנויות הונג קונג וחברה באיגוד האמנים והסופרים העולמי SAPS, מכהנת כחברה במערכת שנתון השירה העולמית 2024 (מהדורה אנגלית) English edition World Poetry Yearbook 2024 ובעלת תואר ד”ר לשם כבוד מהפורום הבינלאומי ליצירתיות, אנושיות ודו-קיום ממלכת מרוקו על תרומתה החשובה והערכית בתחום התרבות ומאמציה לקידום אומנות, שלום, אנושיות ושוויון באמצעות ספרות. שירתה הייחודית זכתה לחשיפה רבה, לביקורות ולסקירות של מבקרי ספרות רבים בעיתונות הכתובה ובאינטרנט. זאת בשל כתיבתה שאחד ממאפייניה הייחודיים הוא חידושי הלשון הרבים בשירתה המגדירים מחדש את גבולות הדקדוק והתחביר.

היא צאצאית לשושלת מקובלים והתברכה בנבואת הלב וביכולות תקשור וחיזיון, שבאים לידי ביטוי בשירתה המיסטית והקבליסטית שניחנה בנגיעות רוחניות של קודש עולמות עליונים ונסתר. שלושה מספריה יצאו לאור: “בשביל קסום נושפת לוליטה” (2001), “ירח בר” (2017), “בת אלוהים” (2020), ובימים אלו עובדת על ספרה הרביעי שבכתובים. שיריה פורסמו והוקראו ברדיו, בטלוויזיה, בכתבי עת ארציים ובינלאומיים, אנתולוגיות בארץ ובחו”ל, אתרים ספרותיים ברחבי העולם, באינטרנט, הוצגו בתערוכות יוקרתיות בישראל, מגזינים ועיתונים עולמיים ותורגמו על ידי משוררים בינלאומיים למגוון של שפות, ספרדית, בנגלית, ערבית נפאלית, סינית, טורקית, אסמית, רוסית, אלבנית ואיטלקית.

המשוררת והאומנית נועה כליף תציג חמישה משיריה שיעוצבו על ידי ציורים שציירה. נועה היא חיילת משוחררת מצה”ל בת 22, בוגרת “נחשון” – תוכנית מצוינות של מנהיגות מדעית לטיפוח נוער מוכשר וערכי. בגיל 12 זכתה במקום השלישי בעולם בתחרות בינלאומית של בית התפוצות מוזיאון העם היהודי, ויצירתה “מצודת היהדות” הוצגה לקהל הרחב במוזיאון העם היהודי. בשנת 2019 נמנתה על זוכי תחרות הכתיבה הארצית לבני נוער ע”ש חיים, שושנה ואפיק מליק. בשנה זו ייצגה את תיכון שוהם שבו למדה בפרויקט הארצי “שישה מיליון אחים” העוסק בהנצחת השואה לדורותיה. בשנת 2020 ראה אור ספר ביכוריה “אדמות הנצח” (הוצאת חדרים), המלקט שירים, פתגמים וסיפור שכתבה. בימים אלו עובדת נועה על ספרה השני שבכתובים.

זהבה נטר, אחותה הבכורה של איריס כליף, היא ציירת ואומנית בינלאומית רב-תחומית של רגש, מתקשרת וכציירת אינטואיטיבית מקשרת בין כישרונותיה ומחפשת תדיר את  הקשר בין הרוחני לאומנותי בחייה. היא חברה באגודת הציירים והפסלים הארצית, בוגרת המדרשה לאומנות, קלמניה, בית ברל. היא אצרה תערוכות, השתתפה בתערוכות יחיד, קבוצתיות ובפסטיבלים ברחבי הארץ. יצירותיה מוצגות באוספים פרטיים שונים ובמגזינים ברחבי העולם.

לסיום מודה איריס כליף לשוקי כהן על כך שבחר בה בפעם השנייה להציג ולהאיר משירת עולמה ושירת עולמם המופלאה של 21 המשוררים הבינלאומיים המשתתפים בתערוכה, אחיה ואחיותיה היקרים לרוח הנשמה, על הזכות והברכה להביא את עולמם הרגשי והרוחני בשפה העברית, “כפי שאני נושמת, מדמיינת וחשה בעולמות נשמתה, מתוך אהבה, כבוד, אור ואנושיות כאדם לאדם וכנשמה לנשמה כבוד ואור גדול המחבק והמאיר רוחי. שירתם של משוררים ייחודיים אלו מרחבי העולם כורעת חיים ומנשמת בקסם יופיי, רוח הנשמה הזורחה אהבה, כאב, אנושיות, תשוקה, תקווה, שבר, חופש, שלום, הישרדות וחלומות הלב מעמק משאה הפנימי של הילת הנפש הכמיהה אל החיים והאהבה לצד שלום, תקווה ואנושיות, והיא תוצג עם מיטב אומני ישראל: פסלים, ציירים וצלמים”. 

 

 

תגובות

תגובות