פרשת נשא תשפ”ד / מאת: חזי ברזני / לע”נ מו”ר אמנו וסבתנו היקרה מרת שושנה ברזני בת נג’יה ז”ל

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

במרכז הפרשה, צווי השם על אהרון ובניו וכל צאצאיו את ברכת כהנים – הברכה שעל הכוהנים לברך בה את העם. וזאת מתקיימת עד היום, בכל יום ופעמים ביום בימי תענית :

“דַּבֵּ֤ר אֶֽל-אַהֲרֹן֙ וְאֶל-בָּנָי֣ו לֵאמֹ֔ר כֹּ֥ה תְבָֽרֲכ֖וּ אֶת-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אָמ֖וֹר לָהֶֽם: יְבָֽרֶכְךָ֥ יְהֹוָ֖ה וְיִשְׁמְרֶֽךָ: יָאֵ֨ר יְהֹוָ֧ה | פָּנָ֛יו אֵלֶ֖יךָ וִֽיחֻנֶּֽךָּ: יִשָּׂ֨א יְהֹוָ֤ה | פָּנָיו֙ אֵלֶ֔יךָ וְיָשֵׂ֥ם לְךָ֖ שָׁלֽוֹם: וְשָׂמ֥וּ אֶת-שְׁמִ֖י עַל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽאֲנִ֖י אֲבָֽרְכֵֽם:”

הפרשה מסתיימת בסיום בניית המשכן ומתנות/קורבנות, נשיאי כל שבט מביאים קורבנות. בכל יום מקריב נשיא משבט אחד את קורבנו. כך במשך שנים-עשר ימים.

אִישׁ אֲשֶׁר יִתֵּן לַכֹּהֵן לוֹ יִהְיֶה- הברכה לישראל בזכותם של שבט לוי שממנו יצאו הכהנים.

המגיד מדובנא מסביר זאת במשל על משפחה רבת נפשות, שהתכוננה לנסיעה לחו”ל. בגלל יוקר הנסיעה, לא יכל האב לצרף את משרתיו לנסיעה, ולכן תפקידים שונים חולקו בין בני המשפחה. את מלאכת הבישול התכונן האב להטיל על בן מסוים, שהיה מומחה בנושא וידע להכין מטעמים. אבל מכיוון שלא תמיד חי הבן בשלום עם שאר האחים, הוא חשש שמא יסרב הבן הזה לעמול למען שאר האחים.

מה עשה? הורה למשרתים שארזו לקראת הנסיעה לארוז אך ורק את הקדירות והקערות הגדולות ואילו את הקטנות לשבור לרסיסים ולא לארוז. כוונתו היתה שבידי הטבח יהיו אך ורק כלים גדולים ולכן יהיה חייב לבשל בשביל כולם, לא כמו במצב שבו יהיו גם כלים קטנים ויהיה סיכוי שהוא יבשל רק לעצמו.

והנמשל: כולם זקוקים להשפעת הברכה מאת השם, אבל לא כל אחד יכול להשיג זאת. בני שבט לוי נמנים בין אלו שיכולים להוריד את השפע לעולם. “אין ה’ אל יראיו – זה שבטו של לוי”. כדי ששפע זה יהיה גם חלקם של שאר בני ישראל, אמר הקב”ה לאהרון ” בְּאַרְצָם֙ לֹ֣א תִנְחָ֔ל וְחֵ֕לֶק לֹא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֖ בְּתוֹכָ֑ם ” כלומר, קדירה קטנה שמספיקה רק לכוהנים והלווים לא תהיה. אלא, “אֲנִ֤י חֶלְקְךָ֙ וְנַחֲלָ֣תְךָ֔ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל ” – החלק של הלויים ישכון בתוך ה”קדירה הגדולה” יחד עם חלקם של שאר ישראל. השפע יבוא לישראל כולם, בזכות הלווים. כל אחד מישראל יקבל יותר מן הצריך לו, כדי שיוכל להפריש מחלקו לכוהנים והלווים.

 

 

מרת שושנה ברזני בת נג’יה ז”ל

 

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות