חוק חשבוניות ישראל נכנס לתוקף – איך עובדים מולו?

חוק החשבוניות החדש שנכנס לתוקף ב-2024, מביא עמו שינויים מהותיים המחייבים עסקים להסתגל לנוהלים חדשים. הדגש העיקרי הוא בהקצאת מספרים ייחודיים לחשבוניות בגין עסקאות מסוימות. להלן פירוט הדגשים שיבהירו איך עובדים מול החוק החדש.

מהם מספרי הקצאה

קודם כל, מהו בעצם החוק החדש של חשבוניות ישראל ואילו סכומי חשבוניות הוא כולל? כרגע, מדובר בכל החשבונית בגין עסקאות מעל הסף שצוין (25,000 ש”ח לפני מע”מ נכון לשנת 2024). בשנים הקרובות תהיה הפחתה שנתית עד שהסכום הרלוונטי יהיה 5,000 ש”ח מה שצפוי לקרות עד שנת 2028. כל חשבונית כזאת חייבת לכלול מעתה מספר הקצאה ייחודי. מספר זה, המונפק על ידי רשות המיסים, הוא הכרחי לעסקים בכל התהליך של ניכוי המס מהוצאות עסקיות. יש להציגו לצד מספר החשבונית הרגיל. המטרה העיקרית היא לייעל את דיווח המס ולמנוע שימוש לרעה בחשבוניות פיקטיביות. 

נוהל השגת מספרי הקצאה

השגת מספרי הקצאה היא תהליך הדומה לאישור עסקאות בבנקאות דיגיטלית. עסקים שחייבים בכך צריכים להירשם בפורטל של רשות המיסים. לאחר הרישום, חשבוניות שנוצרו באמצעות כל תוכנת הנהלת חשבונות מאושרת יקבלו באופן אוטומטי מספר הקצאה זה. לעסקים המשתמשים בחשבונית ידנית, יש להגיש בקשה לכל חשבונית דרך הפורטל המקוון. אגב, העדכון של החוק נועד למנוע שיטות די נפוצות של הונאה ובראש ובראשונה הפצת חשבוניות פיקטיביות. על ידי אכיפת החוק כל חשבונית בעלת ערך שקל כאמור לעיל, תקבל מספר מזהה ייחודי, באופן שיאפשר לצמצם פשעים פיננסיים ולהבטיח שקיפות בעסקאות בעיקר בין עסקים.

 

קרדיט-Photo by FIN on Unsplash

 

השלכות הפרת החוק

מי שלא יקפיד על ביצוע נהלי החקיקה חדשה מסתכן בסנקציות שונות כגון קנסות כבדים. אגב, קבלת חשבוניות ללא הקצאת מספר כאמור לא תאפשר לקבל ניכויי מע”מ על עסקאות אלה. כמו כן, ינקטו צעדים עבור עסקים שינסו עדיין להפיק מסמכים ללא מספרי הקצאה כחוק. 

חמישה טיפים לבעלי עסקים בנושא חוק החשבוניות החדש 

  1. התחילו לשלב את המערכת החדשה בהקדם האפשרי. הכירו את הליכי הרישום והתפעול באתר רשות המיסים ובתוכנת החשבוניות שעימה אתם עובדים. 
  2. ודאו שתוכנת הנהלת החשבונות שלכם תואמת לדרישות החוק החדש. במידת הצורך, בדקו אפשרות לשדרג את המערכת או פנו לספק תוכנה, שכן מתאימה לצרכיכם. 
  3.  הדריכו את הצוות בעסק ושל העובדים שעוסקים בצד הפיננסי והחשבונאי כך שיכירו את החשבוניות החדשות. חשוב להטמיע את חשיבות מספר ההקצאה גם בחשבוניות שאתם מקבלים מספקים, בגלל השפעת ההקצאות על קיזוז המע”מ. 
  4. המשיכו לנהל רישום קפדני של כל העסקאות והחשבוניות המתאימות עם מספרי ההקצאה הייחודיים שלהן. ניהול ספרי העסק יעמוד לימינכם בכל מקרה אפשרי של ביקורת פיננסית.
  5. במידת הצורך התייעצו עם מומחים. אם משהו לא ברור, פנו לייעוץ ממומחי מס או יועצים פיננסיים כגון רואי חשבון כדי להבטיח שהפעילות העסקית שכם תואמת את כללי החקיקה החדשים.  

תגובות

תגובות