מאות תושבים מחו בעצרת נגד הקמת תחנת כח קסם ביניהם אושרת גני גונן ראש מועצת דרום השרון

אחרי שנים של מאבק לעצירת תחנת הכוח במחלף קסם, המופעלת על גז וסולר, הגיע רגע האמת. לקראת דיון בבג”צ בעתירות שהוגשו נגד התוכנית, התקיימה עצרת חירום במחלף קסם כנגד המחדל. העצרת התקיימה בנוכחות מאות תושבים ובהשתתפות ראשי ערים מהאזור.

פרופ’ נחמן אש, תושב ראש העין ולשעבר מנכ”ל משרד הבריאות: “זו זכות גדולה להיות כאן אתכם. אני מרגיש חופשי לדבר על נושא תחנת קסם כי לא עסקתי בזה כשהייתי במשרד הבריאות. אני כאן בכובע של תושב ראש העין, תושב שאכפת לו. אני כאן כדי למחות על החלטת הממשלה ובעיקר על התהליך. ההחלטה להקים תחנה הפועלת על גז וסולר לא הגיונית בתקופה זו ! מדינת ישראל דוגלת בחדשנות ולכן חייבת לקבל החלטה חד משמעית לפתרון כולל לאנרגיה מתחדשת. נכון, נכון זה מורכב יותר אבל זו מחויבותנו למען דור העתיד. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתחנת כח בלב האוכלוסייה. הקמת התחנה היא על חשבון סיכון התושבים והעתיד שלהם וזה לא מתקבל על הדעת. בנוסף, המלחמה מאז ה 7 באוקטובר ועל רקע ההתחממות בצפון מציפה עוד יותר גם את הבעייתיות של הקמת התחנה כמטרה אסטרטגית לאויב שלנו ולכן זה מחייב חשיבה נוספת. פרויקט זה מחייב ביצוע סקר על ידי גורם מקצועי וניטרלי ולא על ידי היזם, כפי שארגון הבריאות העולמי ממליץ במקרים אלה. משרד הבריאות בהנחיותיו ממליץ לפעול מתוך שיקולים בריאותיים בכל מדיניות וכאן – זה ממש לא בא לידי מימוש. אני מחזק את ידי ראשי הרשויות ואני קורא מכאן לבטל את ההחלטה או לפחות להחזירה לבחינה מקצועית שתיקח את שיקולי הסביבה כשיקול מכריע”. 

תחנת כוח קסם שאושרה על ידי הממשלה במאי 2023, היא תחנה המופעלת על גז וסולר. הממשלה אישרה ליזמים “קסם אנרגיה”, קיבוץ גבעת השלושה ומבטח שמיר להקימה ממש בצמוד לערים כפר קאסם וראש העין, זאת למרות התנגדויות מצד משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה. מדובר באסון בריאותי וסכנה ללמעלה מחצי מיליון תושבים ברדיוס של 10 ק”מ, בישובים הבאים: ראש העין, כפר קאסם, פתח תקווה, אלעד,  יישובי מ.א. דרום השרון, הוד השרון, אורנית, אלקנה, שער שומרון ועוד… ותסכן את מקורות המים האסטרטגיים של מדינת ישראל.

הדיון בבג”צ יתקיים לאור עתירות שהוגשו נגד אישור התכנית על ידי עיריית ראש העין, מועצה מקומית כפר קאסם, עיריית פתח תקוה ומועצה אזורית דרום השרון (כולל היישובים חגור ונווה ירק).

רז שגיא, ראש עיריית ראש העין: “ממש מאחוריי , 700 מטר מכאן רואים את בתי התושבים ומשמאל בתי התושבים של כפר קסם. כאן רוצים להקים את התחנה ממש מעלינו. תחנה שתוכננה בחטא על מנת להחליף את רידינג, תחנה שנדחפה בחטא בות”ל מבלי לעמוד בתנאי הסף ותחנה שהועברה בחטא בממשלה מבלי ששרי 

הממשלה בדקו האם היא חוקית או נחשפו להתנגדות משרד הבריאות. אנחנו נמשיך להלחם וכפי שתחנת ריינדיר נעלמה כך נעלים גם את תחנת קסם”. 

ראש עיריית כפר קאסם מר היתאם טאהה: “זו עצרת חירום שהיא מלחמה על הבית של כולנו ועל עתיד ילדינו. אנחנו יושבים על מאגר המים הגדול במדינה, 100 מטר מכאן הבתים שלנו ודווקא כאן בחרו להקים תחנה??? המאבק שלנו היום זו רק ההתחלה. כל הכבוד לכל מי שהגיע ואני מקוה שבעצרות הבאות יגיעו עוד ואז לא תקום כאן תחנה!!! אם נבין שהמאבק הציבורי זה הדבר הכי חזק שיש לא תקום תחנה ולכן כולנו צריך יחד להתגייס לזה לטובת כל האזור. מכאן רק נעלה את רף המאבק”. 

ראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן: “מדובר בבריאות של חצי מיליון תושבים. זה עניין בריאותי ולא פוליטי והאחריות שעומדת לפתחו של בג”צ זה להסתכל לנו בעיניים ולדעת שביטול התחנה זה מה שצריך לעשות. גרים כאן יהודים, ערבים, דתיים וחילוניים וזו המלחמה של כולנו. מלחמה חוצית מגזרים. בעולם המודרני לא מקימים תחנות פוסיליות אלא רק סולריות. בריאות הציבור צריכה להיות קודמת לכל שיקול פוליטי או כלכלי. הצדק איתנו! נמשיך עד שננצח”. 

ראש מועצת אורנית, אור פירון זומר: “אני מסתכלת על הילדים ובני נוער הנמצאים כאן – אתם דור העתיד וחובתנו לדאוג לכם לסביבה נקייה ובריאה. זו גם החובה של מי שיושב בממשלה”. 

עדי פלד, יו״ר פרלמנט הנוער העירוני של ראש העין: “אנחנו, הנוער המתגורר בראש העין מפחדים. אנחנו מפחדים  שהאוויר יהיה מזוהם ולא נוכל להקים כאן משפחה משלנו. אני רוצה להשאר כאן אבל אני ורבים מבני גילי עומדים בפני החלטה חשובה והקמת התחנה עלולה להיות מכריעה בהחלטה זו – מי יסכן כך את חייו ואת חיי ילדיו? אני פונה לנוער – צאו לרחובות, תדאגו לעתיד שלכם. בשם הנוער אני פונה מכאן לממשלה ולבג״ץ – אל תתנו להם, ליזמים, להרוס את העתיד שלנו” 

נציגת מאבק התושבים, גב׳ יפה זעפרני: ” הגענו לכאן הערב כדי להעביר מסר חד וברור לחברי הממשלה ולשר האנרגיה אלי כהן בפרט – אנחנו לא נסכים שתוקם כאן תחנת כח גדולה ומזהמת שתפלוט תחמוצות חנקן חלקיקים נשימתיים ותרכובות אורגניות שיפגעו בבריאות שלנו ושל ילדנו ונכדנו לעוד ארבעים חמישים שנים  אנחנו ברגע האמת – עכשיו הזמן של כולנו לפעול בכל הדרכים לשינוי רוע הגזירה. מדובר בתוכנית שתפגע לא רק באוויר שאנו ננשום אלא גם תסכן את מאגר מי החירום של ישראל שנמצא ממש מתחת למקום שאנו עומדים עליו- אקוויפר תנינים ירקון וקידוחי ראש העין.  לא ניתן לשיקולי הון שלטון לנצח. הגיע הזמן לעצור את המחדל. יש חלופות טובות יותר” .

 

צילום רונן מני. כיתוב לתמונה של ראשי הרשויות: מימים לשמאול רז שגיא, ראש עיריית ראש העין, אור פירון זומר ראש מועצת אורנית, אושרת גני גונן, ראשת מועצת דרום השרון

תגובות

תגובות