40% מההורים לתלמידים בכיתות א’-י”ב דיווחו על התדרדרות במצבם הנפשי של ילדיהם בשנה החולפת; כמחצית (48%) מהתלמידים שעולים לכיתה י”ב ועומדים בפני גיוס העידו על התדרדרות במצבם הנפשי; 36% מתושבי הצפון חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ב 1 בספטמבר – שיא נרשם במגזר הערבי שבו 46% חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר
סקר חדש שערכה המכללה האקדמית בית ברל, באמצעות מכון מחקר רושינק, לקראת ה – 1 בספטמבר ממחיש עד כמה המלחמה המתמשכת משפיעה לרעה על ילדי ישראל, נוטעת בהם חרדות וחששות קיומיים, וגורמת להם לחוש שהם נמצאים בהתדרדרות רגשית.
הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של הקבוצות השונות באוכלוסייה הישראלית שנבחרו – תלמידים שעולים לי”ב ושעומדים בפני גיוס, הורים לתלמידי י”ב ומדגם בקרב הורים לתלמידים בכיתות א’-י”ב והוא חלק מסדרת סקרים שתערוך המכללה במהלך השנה הקרובה במטרה לשפוך אור על משברים בחינוך ופתרונותיהם.
הסקר הנוכחי, שבחן את תפיסתם של תלמידי השמיניות ואת מצבם הנפשי, מלמד ש- 48% אחוז מהתלמידים שעולים לכיתה י”ב, ונמצאים כפסע מגיוס לצה”ל, מדווחים על התדרדרות שחלה במצבם הנפשי בשנה החולפת; 29% העידו שמצבם הנפשי נותר ללא שינוי ; 16% העידו שמצבם הנפשי השתפר.
בקרב הורים לתלמידים בכיתות א’ – י”ב – כ- 40% מההורים דיווחו על התדרדרות במצבם הנפשי של ילדיהם בשנה החולפת לעומת השנה שקדמה לה; 55% העידו כי לא חל שינוי; רק 3% העידו על שיפור. הורים המתגוררים בצפון (42%), בדרום (42%) ובמגזר הערבי (44%) מדווחים על מצב קשה במיוחד בקרב ילדיהם.
נתון מטריד נוסף הוא שכרבע מההורים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ב- 1 בספטמבר. בקרב תושבי הצפון 36% חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר. הציבור שבו החשש הוא הגבוה ביותר הוא הציבור הערבי – שם לא פחות מ 46% מההורים חוששים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ב- 1 בספטמבר.
ד“ר חנה חימי, דיקנית הפקולטה לטיפול, ייעוץ ותמיכה חינוכית במכללת בית ברל: “הנתונים הם קצה הקרחון של משבר רגשי מתמשך בקרב תלמידי ישראל, משבר שהחל במגפת הקורונה ואותותיו החמירו מאז שבעה באוקטובר וניכרים כבר היום, וצפוי שיחמירו בשנים הקרובות. המענה הנדרש הוא חיזוק מערכת התמיכה הרגשית לתלמידים, למורים לעובדי חינוך ולמנהלים.”
המנכ“ל הנכנס של המכללה האקדמית בית ברל, מנדי רבינוביץ‘: ״מתוך השבר הנורא של השבעה באוקטובר שמתבטא בסקר אין מקום לעוד טלאים ופירורי תקציב לטיפול בתופעות, אלא החלטת ממשלה אמיצה שתשים את החינוך ובראשו את התמיכה הרגשית והאקדמית במורים בראש סדר העדיפויות הלאומי, לצד מאמץ לאומי לגיוס והכשרת הטובים לחינוך״.