פרשת כי תצא תשפ”ד / מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

משה ממשיך לפרט את מצוות התורה. בין השאר המתרחשות באופן די נדיר: כגון היחס לבן סורר ומורה (מורד באופן קיצוני), מצוות שילוח הקן (מצווה קשה להבנה), עוד מצוות רבות העוסקות בחיי היום יום, במוסר, בסדר חברתי. כגון: השבת אבידה, הלכות גירושין, החובה לנהוג ברגישות כלפי אנשים במצב רגיש – כגון : עניים, גרים, יתומים ואלמנות. ושוב חוזרת החשיבות שבמשפט צדק.

המצווה האחרונה בפרשה – היא מחיית זכר עמלק -” זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ בְּצֵֽאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם… תִּמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם לֹ֖א תִּשְׁכָּֽח:”

“לֹא־יִֽהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּכִֽיסְךָ֖ אֶ֣בֶן וָאָ֑בֶן גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה: לֹא־יִֽהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּבֵֽיתְךָ֖ אֵיפָ֣ה וְאֵיפָ֑ה גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה: אֶ֣בֶן שְׁלֵמָ֤ה וָצֶ֨דֶק֙ יִֽהְיֶה־לָּ֔ךְ אֵיפָ֧ה שְׁלֵמָ֛ה וָצֶ֖דֶק יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ…”

מעשה ביהודי שבא אל רבי אברהם מסוכצ‘וב זצ”ל, ושאלו: “אפתח בעירי חנות לצורך פרנסתי?” השיב הרב בחיוב, ואכן פתח חנות בסמוך למפעל גדול. באותו מפעל הועסקו פועלים רבים, ובשל כך מלאה החנות בלקוחות וכפועל יוצא גם הקופה.

כעבור זמן מה החליט האברך, בעל החנות, לערוך מאזן של הוצאות והכנסות. מה גדולה היתה תמיהתו, כשהתברר לו כי למעשה לא הרוויח מאומה כל העת! והדבר היה מוזר בעיניו. ‘כיצד זה יתכן‘, הרהר, ‘הן קונים רבים פקדו את החנות, מידי יום ביומו,הפדיון היה רב – להיכן נעלם הרווח?‘ כיוון שלא מצא כל תשובה מתקבלת על הדעת, קם ונסע אל הרבי לשאול לפשר העניין. “הן הרבי יעץ לי לפתוח את החנות”, סח באזני רבי אברהם מסוכצ‘וב, “ואכן, זה חודשים אחדים מוכר אני בחנות, לקוחות רבים נכנסים, ונדמה היה לי שרווחי גדולים. אך כשערכתי מאזן, התברר לי שלא הרווחתי מאומה, כיצד יתכן הדבר?” ענה הרבי בשאלה: “האם המידות והמשקולות שבהם הנך משתמש מדויקים? “בכנות”, השיב היהודי, “לעיתים אינני מדקדק כל כך במידות ובמשקולות, אך כל הלקוחות הנם גויים, איש מהם אינו יהודי….” מיהר להצטדק! “כעת ברורה הסיבה לכך שחנותך אינה נותנת רווחים. הן נאמר מפורשות בתורה “לא יהיה לך בביתך איפה ואיפה….איפה שלמה וצדק יהיה לך‘ כלומר, אם יש בידך משקולות ומידות בלתי מדויקים או אז ‘לא יהיה לך‘, לא יותר בידך כל רווח מכל עמלך… אך, לעומת זאת, כאשר יש לך ‘אֵיפָ֧ה שְׁלֵמָ֛ה וָצֶ֖דֶק ‘ כשמידותיך ומשקולותיך מדויקים או אז ‘’יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ.– כלומר, תפיק רווחים מעסקיך, ובביתך יהיה כל טוב”

חזי ברזני

 

 

אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות