לנוכח תהיות שעלו על העברת הסייעות בגני הילדים לחברה לתרבות ופנאי בכפר סבא, מנכ”ל עיריית כפר סבא, יובל בודניצקי, מסביר בהרחבה את הרעיון “העירייה השלימה השנה מהלך של העברת צהרוני הגנים לניהול של החברה לתרבות הפנאי. מהלך שהחל עוד לפני 2 קדנציות. מטרת המהלך הינה ניהול מיטבי של כ125- צהרונים תחת קורת גג אחת על כל המשתמע מכך. המהלך הינו הכרחי, על מנת לשמור על רמת השירות הניתן לציבור ההורים. המהלך לווה בהסברים לסייעות, תוך שמירה מקסימלית על תנאי השכר והשירות שלהם, וכן תוך עדכון ההסתדרות וועד העובדים”.
מנהלת אגף החינוך בעיריית כפר סבא, אסנת חכמון: “המהלך היה מהלך הכרחי. מכיוון שהסכם הסייעות החדש לא מאפשר להם לעבוד בחופשות, ואנחנו רוצים לתת ימי חופשה להורים בדיוק כמו שעשינו כל השנים. ולכן היינו צריכים להעביר את הצהרונים לחברה לתרבות. אני חייבת להגיד שאגף משאבי אנוש עשה את זה ברגישות מאוד מאוד אל מול העובדות. שיחות עם כל אחת כמה וכמה פעמים. לנסות למצוא פתרונות בהתאם לבקשות שלהם, וגם השיבוץ נעשה כך שלפחות יישארו בגנים שהן רוצות ואיפה שהן מבקשות. כמובן הכול נעשה בתיאום איתם. הם גם מילאו מסמך מה הן מבקשות, ובהתאם לזה פעלנו. כמו שאמרנו לאורך כל הדרך, שינויים כאלו אנחנו יודעים כמה הם מלחיצים את כולם, את ההורים את העובדות. אז בתוך התהליך אי אפשר היה לצאת בפרהסיה, לפני שעושים את השיחות עם העובדות ומסכמים את זה. רק לאחר שהיה סיכום עם ועד העובדים, הסתדרות ועם כל מי שצריך. בעצם פנינו לסייעות. ואחר כך כמובן ההורים היו מיודעים מהרגע הראשון, ועד הגנים היה מיודע מהרגע הראשון. הוא שמר על דיסקרטיות חייבים להגיד בעניין הזה, הנהגת ההורים העירונית גם כן הייתה מיודעת, וכשיכולנו אז באמת יצאנו לשאלות תשובות אל מול התושבים”.
עוד מציינת חכמון “נתנו את כל התשובות. אמרתי שינויים כאלה מזמנים לנו. מזמנים לנו טיוב, טיוב של המערכת. ובתוך זה הוספנו מדריכות פדגוגיות לצהרונים, הוספנו פסיכולוג לצהרונים, הוספנו מנתחת התנהגות לצהרונים. המעקב חלוקת הפיקוח על הצהרונים למנהלות מרחב נעשתה יותר טוב. אנחנו אגף החינוך כמובן אחראי על הצהרונים, אין הפרדה בגני היול”א, הם ממשיכים להיות שלנו היול”א. אנחנו יושבים אחת לשבועיים עם החברה לתרבות עם כל הצוות, כדי לבדוק מה קורה צהרון צהרון ופועלים בהתאם. זאת אומרת הפיקוח הוא נשאר שלנו, העבודה משותפת שלנו. לא משנה לאיפה פונים למוקד שירות בחינוך, יקבלו תשובות. זה שלנו, זה לא השתנה בהקשר הזה”.
חכמון מדגישה כי לא מדובר בשבירה של מודל היול”א, “האחריות נשארת באגף החינוך בצורה חד משמעית. להיפך, אני אומרת
כמו בכל דבר שינויים מזמנים לנו לעשות את הדברים לפעמים אחרת ויותר טוב, להסתכל על הדברים מחדש. ולכן הוספנו את כל הפיקוח לא רק שלנו, גם את הפיקוח של משרד החינוך לתוך העניין. אנחנו יושבים אחת לשבועיים בצורה מאוד מאוד הדוקה, הפיקוח של משרד החינוך, אגף החינוך ביחד עם החברה לתרבות וכל מנהלות המרחב, ואנחנו עוברים גן גן, כדי לבדוק מה קורה. אנחנו בודקים את הממשקים של הבוקר והצהריים אם הם מדויקים, ואיפה אנחנו צריכים התערבות, ממש ברחל בתך הקטנה. המוקד שירות של החינוך, הוא מוקד שירות לכולם, לכול הגנים, וזה לא קשור לבוקר או לצהריים. כל פנייה שנפתחת שם מטופלת, וכמובן אחר כך אנחנו אוספים את הפניות ורואים מה קורה שם. אחד המדדים זה גם יציבות של צוותים, ולראות איך אנחנו… אנחנו בונים את התהליך בצורה, אני אגיד מקצועית ומשמעותית. לא סתם ככה זה אמירות באוויר. הוספנו מנהלות מרחב כדי שיהיה ביקורת יותר טובה, ויותר אנשים בשטח. הוספנו את הפסיכולוגית, הוספנו מנתחת התנהגות, מדריכות פדגוגיות ממש כך. אפילו את העבודה אל מול ההורים, נקבעו כללים איך, איזה הודעות יצאו להורים, כל כמה זמן, כדי שיהיו מעודכנים בתוכניות הפדגוגיות שבצהריים קורות”.