משרד החינוך בחר בעיריית כפר סבא, ובבתי הספר אוסישקין, שז”ר, אילן רמון ומפתן השחר בעיר, להדגמת פרויקט “שבילי חינוך”

משרד החינוך בחר בעיריית כפר סבא, המובילה תפיסה חינוכית ייחודית וחדשנית, ובבית הספר אוסישקין, חטיבת שז”ר, חטיבת אילן רמון ובית הספר מהחינוך המיוחד מפתן השחר בעיר, להדגים בפני מפקחים, מנהלים ומדריכים מכל מחוז מרכז את הטמעת במסגרת פרויקט “שבילי חינוך” – שמטרתו פיתוח מרחבי למידה ייחודיים וחדשנים, במטרה לתת מענים רגשיים ופדגוגיים מותאמים לכל תלמידה ותלמיד.

בחירת בתי הספר הכפר סבאיים היא בהמשך לתפיסה החינוכית אותה מוביל ראש העיר – חינוך בדרך שלך” – הכוללת תוכנית ייחודית המופעלת השנה בכל בתי הספר בעיר: “יישוב קשוב – להקשיב לפעימות הלב”, שמטרתה חיזוק החוסן האישי של התלמידים, ההורים וצוותי החינוך וההוראה, תוך דגש על טיפוח הרווחה הנפשית והעצמת יכולות אישיות.

בית ספר אוסישקין נבחר על ידי הנהלת המחוז של משרד החינוך כמוסד חינוכי מדגים פדגוגיה ופרקטיקות ניהוליות, לקידום אוטונומיה בית ספרית ויצירת שותפויות פנים וחוץ בית ספריות לרווחת הקהילה כולה. לדברי מנהלת בית הספר, טלי שוורצשטיין בסר, “פיתחנו בבית הספר תוכניות המעודדות ניהול עצמי של תלמידים, מודעות חברתית ומודעות עצמית, בין היתר בפרויקטים ‘חברותא’ ו’אגורסישקין’ – לקידום למידה עצמאית משותפת, במרחבי למידה שונים”.

חטיבת שז”ר שודרגה וחודשה לפני כשלוש שנים במסגרת מדיניות ראש העיר, רפי סער, להקמת מרחבי למידה חדשניים ושדרוג בתי הספר הוותיקים בכפר סבא, תוך הטמעת תוכניות פדגוגיות פורצות דרך. במסגרת זו, הוקמו בבית הספר מרחבי למידה מגוונים, המציעים למידה בסביבות מתוקשבות, תוך התאמתן לשיח, לחקר ולמפגשים פדגוגיים וחברתיים, כמו גם ללמידה בתנועה, משחק ועוד.
“אנחנו בוחנים כל העת כיצד פרקטיקות של שיתוף ושיקוף מאפשרים פיתוח סביבות למידה משמעותיות ובאיזה אופן ראייה הוליסטית מסייעת להתאים את המענה לכל תלמידה ותלמיד, במקום שהכי נכון להם מבחינה פיזית, רגשית ופדגוגית”, מסביר מנהל חטיבת שז”ר, אבי גרצמן. “מרחבי הלמידה הייחודים בבית הספר מאפשרים את ‘שבירת’ הכיתה הסטנדרטית ומציעים למידה בהרכבים שונים, תוך הקשבה, חיבור חברתי והעצמה רגשית”.

בית הספר מפתן השחר מהווה מסגרת חינוכית טיפולית לבני ובנות נוער בסיכון, השייכת למשרד החינוך ומשרד הרווחה. המסגרת מספקת מענה היקפי לתלמידים, תוך התאמת תוכנית לימודים אישית, עבודה יומית בסדנאות מקצועיות ויצרניות, מענה טיפולי רגשי ועוד. “הנחת העבודה על פיה מושתת החזון הבית הספרי, סוברת כי לכל ילד יש את היכולת, ותפקידנו לספק עבורם את הסביבה שתייצר חוויות של שייכות, משמעות והצלחה”, מסבירה מנהלת בית הספר ליאת קורן. “במסגרת זו, בהתאם לתוכנית העירונית “יישוב קשוב – להקשיב לפעימות הלב”, אנחנו משלבים למידה עיונית לצד הסמכה מקצועית, כאשר הסדנאות המקצועיות משמשות ככלי חינוכי-טיפולי להעצמת החוזקות של מהתלמידים”.

 

חטיבת אילן רמון בעיר, נבחרה להציג “שביל בית ספרי מוביל”, בפני עשרות מנהלי בתי הספר והמפקחים שיגיעו לעיר השבוע. לדברי מנהל החטיבה, עידו לביא, “אנו מקדמים כחלק מהעשייה הבית ספרית שקיפות ושיתוף בקרב כלל באי בית הספר, לרבות תהליכי קבלת החלטות, חלוקת משאבים המקדמת שוויון וכדומה”.

ראש העיר, רפי סער: “העיר כפר סבא ממשיכה להוביל חינוך מצוין במסגרת תפיסה חינוכית המקדמת תוכנית ייחודית – יישוב קשוב, שמטרתה לחזק את החוסן של תלמידנו, תוך העצמת יכולות אישיות, מתן כלים להתמודדות עם המציאות המשתנה וחיבור קהילתי בין התלמידים, ההורים והמורים. כל זאת בסביבות למידה מגוונות וחשיבה פורצת דרך. אני מודה למשרד החינוך על שבחר בבתי הספר בעיר, הפועלים בהתאם לתפיסה החינוכית ‘חינוך בדרך שלך’ – אותה הטמענו השנה והמובילה שינוי בנוף החינוכי והפדגוגי בישראל”.

תגובות

תגובות