פרשת חיי שרה תשפ”ה / מאת: חזי ברזני

שרה אמנו נפטרה בגיל 127 ואברהם קובר אותה במערת המכפלה בחברון, המערה נרכשת ע”י אברהם בכסף מלא, אפילו מעל השווי שלה בשוק, אברהם מסרב לקבל את המערה ללא תמורה.

הפרשה ממשיכה בבקשת אברהם לחַתֵּן את בנו יצחק, וחשוב לו שיצחק יתחתן עם מישהי מבני משפחתו ולא עם אחת מבנות כנען. לצורך זה הוא שולח את עַבְדוֹ אליעזר. אליעזר מגיע לאֲרַם נַהֲרַיִם (מוצאו של אברהם). ושם פוגש על יד הבְּאֵר את רבקה. רבקה היא בתו של נחור, אחי אברהם. רבקה היפה וטובת הלב מציעה מים לאליעזר ואף לגמלים שלו, אליעזר מבין שזה הסימן לאישה המתאימה ליצחק. רבקה מגיעה לכנען, נישאת ליצחק ועוברת להתגורר באוהלה של שרה ע”ה.

“וַתֹּ֖אמֶר שְׁתֵ֣ה אֲדֹנִ֑י וַתְּמַהֵ֗ר וַתֹּ֧רֶד כַּדָּ֛הּ עַל־יָדָ֖הּ וַתַּשְׁקֵֽהוּ: וַתְּכַ֖ל לְהַשְׁקֹת֑וֹ וַתֹּ֗אמֶר גַּ֤ם לִגְמַלֶּ֨יךָ֙ אֶשְׁאָ֔ב עַ֥ד אִם־כִּלּ֖וּ לִשְׁתֹּֽת:”

אנו לומדים על מעשי החסד שעשתה רבקה עם אליעזר, שנתנה לשתות, לו ולעשרת גמליו, וזה היה המבחן שהציב אליעזר, לראות אם היא ראויה להינשא ליצחק. רבינו האור החיים הקדוש זצ”ל, בדרכו מלמד מהתנהגותה של רבקה, איך עושים חסד בצורה הנכונה.

רבקה אמרה לאליעזר ” שְׁתֵ֣ה אֲדֹנִ֑י” ורק כשסיים לשתות אמרה לו ‘וגם לגמליך אשקה’, ולכאורה מדוע לא היתה אדיבה לומר לו כבר בתחילה שתתן לשתות גם לגמליו? אלא שחשבה בלבה, שאם תאמר לו בתחילה שגם הגמלים צריכים לשתות, יכנס ללחץ כדי שלא להטריח אותה כל כך הרבה, לכן אמרה לו ‘שתה אדני’ כלומר: כעת רק אתה בראש שלי, ויש לי את כל הזמן בעולם רק בשבילך, ורק לאחר שהוא סיים לשתות אמרה לו שעכשיו היא תתן גם לגמלים.
נקודה נוספת: יש שינוי בין שתיית אליעזר לשתיית גמליו. אצל אליעזר נאמר ” וַתְּכַ֖ל לְהַשְׁקֹת֑וֹ” – שזמן סיום השתייה שלו היה תלוי ברצונה, שהיא החליטה מתי להפסיק לתת לו לשתות, ואילו אצל הגמלים כתוב ” עַ֥ד אִם־כִּלּ֖וּ לִשְׁתֹּֽת:” שסיום השתייה היה נתון להחלטתם. וההבדל הוא, ידוע שאדם שבא עייף מן הדרך, ריבוי שתיה עשוי הזיק לו, ורבקה עשתה חסד של תבונה. ששיערה מהי הכמות שאליעזר יכול לשתות באופן שלא יזיק לו, ולכן כשהיא ראתה שאליעזר הגיע לשלב שאם יוסיף לשתות עשוי להינזק, מנעה ממנו את המים. אבל אצל הגמלים שאינם ניזוקים מריבוי השתיה, נתנה להם לשתות ללא הגבלה.

עם כל הרצון להטיב ולעשות חסד, חשוב תמיד לראות שלא מזיקים לאדם באמצעות ה’חסד’, שכן המטרה היא לסייע וחלילה לא להזיק.

אַחֵינוּ וְאַחְיוֹתֵינוּ יְלָדֵינוּ וְתִינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן מִכַּלל בֵּית יִשְׂרָאֵל, הַנְּתוּנִים בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה, הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם, וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה, וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָהּ, וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

חזי ברזני

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות