עפה – תערוכת יחיד לאמנית חנה בן אליעזר קרטיס

עפה – תערוכת יחיד לאמנית  חנה בן אליעזר קרטיס

בגלריה Global Art

 רח' מרכז בעלי מלאכה 13 תל אביב

אוצרות : מיכלי אדלר | ד"ר גליה דוכין אריאלי

פתיחה : שבת, 29.3.2025 בשעה : 11:00

תערוכת היחיד של חנה בן אליעזר  קרטיס היא שיר הלל לאמנות הקולאז'. זהו סגנון אמנותי שחולל מהפכה באמנות המודרנית כחלק מתנועת הקוביזם של המאה העשרים. היו אלה פיקאסו ובראק שהטביעו לראשונה את הביטוי קולאז' הנגזר מהפועל הצרפתי קולר (coller), שמשמעותו להדביק. פיקאסו ובראק איתגרו לראשונה את התפיסה שאמנות צריכה להיווצר מאפס ומשימוש בחומרים אמנותיים מסורתיים, והחלו לשלב ביצירות פורצות דרך גזרי עיתונים, גזרי פרטיטורות, גזרי בדים וחפצים יומיומיים כעטיפות סיגריות וכרטיסי משחק. האלמנטים הקולאז'ים הללו הוסיפו מרקם, עומק, ועושר רעיוני ליצירות האמנות. בהמשך יצר אנרי מאתיס את סדרת הקולאז' האגדית שהציגה אסטטיקה מהפכנית של מרקם, צבע ועולם חדש של דימויים שביטאו חופש והתרסה כלפי האמנות המסורתית. לאורך המאה ה-20 וה-21 משתלבת אמנות הקולאז' בזרמים רבים באמנות ובתרבות העכשויית אך דייויד הוקני הוא האמן העכשווי מעורר ההשראה והאהוב ביותר על חנה בן אליעזר קרטיס. " אני אוהבת את הצבעוניות המטורפת והמרתקת שבעבודותיו. את שילובי הצבעים ואת ריבוי נקודות המבט".

חנה בן אליעזר קרטיס עסקה מאז ומתמיד בכל סוגי האמנות, בציור על כל סוגיו ומאוחר יותר בפסיפס. "לקראת מותו של בעלי, כשהיה בבית החולים, היתה לי הארה. הבנתי שאני רוצה להחליף את אבני הפסיפס הקטנות בגזרי עיתון. אני רוצה לקחת דבר מושלם וסופי כירחון עשוי נייר כרומו מושקע, או מגזין אופנה מפתה, או מגזין טבע ולקרוע אותו ולהרכיב משהו חדש מושלם לא פחות". המסר בעבודות  הקולאז' המרהיבות שלפנינו  הוא  בתהליך העבודה.  אין כאן ביקורת חברתית, אין כאן מחאה, ואין כאן  יצירת יש מאין. המהות של היצירה היא בתהליך עצמו. הבחירה, הגזירה וההדבקה. החומרים המשמשים ליצירה הם בעלי רקע קודם מובהק, בעלי מטען רעיוני ברור, ומהם נוצר משהו חדש. ביצירת הקולאז' מתקיים תהליך הדומה במהותו לראיה הפילוסופית של  אמנות הקינצוגי היפנית. (קין = זהב. צוגי=חיבור) כלומר- חיבור עם זהב או חיבור מוזהב. זו אמנות המרפאה כלי חרס ושרואה בשבר ובתיקונו הזדמנות ליצירת שלם הבנוי מקרעים שאינו נופל בערכו מהשלם המקורי. על פי חכמי הזן היפני יש לאסוף בזהירות את שברי הכלי, להרכיבם מחדש, ובסוף התהליך להדגיש את קווי השבר עם אבקת זהב עשירה המעניקה לשבר יופי ועוצמה המדגישים את ערכם החיוני של השברים והקרעים.  לדברי חנה " זוהי מטאפורה לחיים שלי".  

האמנית בן אליעזר קרטיס לוקחת את שברי חייה, את קרעי חייה ומרכיבה אותם מחדש ליצירות אמנות מרהיבות ביופין, בצבעוניותן ובחיוניותן. האידאל שעומד בבסיס יצירתה הוא הרצון לשמח, לעשות טוב לאנשים, ליצור עולם צבעוני ושמח שבו הקרעים נראים לעין ומודגשים ויחד עם זאת יפים ומרגשים. הרצון של חנה הוא למלא את העולם ביופי, באסטטיקה. בזכרונות של רקמות תחרה יפות, קרעים  מתמונות של רהיטים מרהיבים, של בניינים מרשימים, של כלים מפורצלן, קרעי תמונות של בגדי נשים יפות וקרעי תמונות של נופים בטבע. אילו קרעים של  יופי אסטטי מושלם שנקרע והורכב מחדש ליצירת יופי חדש שאינו נופל מהמקורי. "בתהליך העבודה אני לא מתכננת חיבורים אלא מתמסרת לתהליך אסוציאטיבי לחלוטין. אני לוקחת את הקרעים ומשתמשת בהם כצבע, אני מחברת את הקרעים ויוצרת תחושה מטעה של צבע אקריליק על בד. אני מציירת בקולאז'. אני מחפשת את החיבורים בין הקרעים ואז גם מבינה לאן אני הולכת. היצירה באה מתוכי ללא תכנון מוקדם. זה פרץ של צבע ורגשות. ותמיד יש לי אפשרות להוסיף עוד שכבה ועוד שכבה. יש כאן מבט הפונה החוצה ומסתכל פנימה בו זמנית.  ויש כאן תהליך המוביל לכאוס המתכנס בסופו לסדר פנימי ולרוגע.  אני יוצרת מתוך חופש גדול. מאדירה את העבר ויוצרת ממנו משהו חדש. אני רוצה לגרום לאדם המתבונן להנות, לראות יופי של צבעים להרגיש את הטקסטורות של הבד , ולהרגיש נחת, רוגע ולנשום. אני רוצה ליצור את שירת האסטטיקה והיופי". 

נעילה: 19/4/25

שעות הגלריה : שלישי –חמישי : 11:00-18:00

שישי-שבת: 10:30-14:30

תגובות

תגובות