אלו”ט חנכה בית חדש לבוגרים עם אוטיזם בכפר סבא

אלו”ט רושמת הישג נוסף למען בוגרים עם אוטיזם והשבוע, לאחר ציפייה ארוכה נחנך “בית הדר” – בית קבע לחיים עבור 24 דיירים עם אוטיזם בכפר סבא. הבית החדש, 18 במספר של אלו”ט, הוקם ברחוב סמטת אנוש 5 במזרח העיר.

בתמונה:
מימין: איתן מזרחי – מנכ”ל אלו”ט
מאיר שני – יו”ר המועצה הציבורית אלו”ט
עמוס שפירא – יו”ר אלו”ט
יהודה בן חמו – ראש העיר כפר סבא

צלמת:
יפעת קירשנבאום ארן

בנייתו התאפשרה הודות לעיריית כפר סבא שהקצתה את הקרקע, בעזרת תרומות ובסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים של הביטוח הלאומי.

מלבד המכובדים והתורמים, השתתפו 24 משפחות נרגשות בטקס חנוכת הבית לו ייחלו שנים רבות, בית חדש בסביבה חמה ותומכת בתוך הקהילה. הבית הוא הקלה עצומה להורים, שחרדתם הגדולה ביותר כהורים לילדים אוטיסטים היא הדאגה לעתיד, ליום שבו לא יהיה בכוחם לדאוג לילדיהם שזקוקים לטיפול והשגחה צמודה.

תכנון הבית נעשה על פי הניסיון המצטבר של אלו"ט ועל פי תפיסת האגודה כי "בית לחיים" הוא מסגרת ביתית, בתוך שכונת מגורים, שמאפשרת לדיירים לנהל אורח חיים דומה ככל האפשר לחיי משפחה, תוך התייחסות אישית בכל הנוגע לתוכניות הטיפול. המבנה מחולק לשלוש יחידות דיור, בכל אחת 8 דיירים, ומבנה מרכזי.

לדברי יהודה בן חמו ראש העיר כפר סבא: "אני מברך על הצטרפותם של 24 דיירים מיוחדים לחיק המשפחה הקהילתית של עירנו. אני בטוח, שלא רק אתם תהיו חלק מהקהילה שלנו, אלא גם אנחנו כולנו – תנועות נוער, בתי ספר, שכנים ותושבים – נהיה חלק מבית הדר, נתרום וניתרם. מהר מאוד ודאי נראה את ארגוני המתנדבים, את בני הנוער ותושבים רבים אחרים באים לכאן, לומדים על בית הדר, וכיצד ניתן להשתלב בקהילה החדשה הזו בכפר סבא."

יו"ר אלו"ט, עמוס שפירא: "מרגש להיות נוכח ברגע כזה בו חלום הופך למציאות. אני יודע שיש עוד הרבה עבודה לפנינו, אך היום יש לנו שעה אופטימית, שבה אפשר להביט בדיירים שמחים בביתם החדש, לראות את החיוך ואת הניצוץ בעיני ההורים, לדעת ש- 24 חברים באו אל הנחלה, והמשפחות באו אל המנוחה. אני לוקח על עצמי לעשות ככל יכולתי על מנת לשפר, לבסס ולהבטיח את מעמדם של אנשים עם אוטיזם., לדעתי, זו אינה משימה רק למען הורים וילדים עם אוטיזם, אלא למען החברה הישראלית כולה. זו משימתי, ואת הכוח והנחישות אשאב מכם, ההורים והילדים. אני מברך את ראש העיר על שקיבל אותם בזרועות פתוחות."

מנכ"ל אלו"ט, איתן מזרחי: "רגע של גאוה הוא לחנוך בית לחיים. הבית מהווה חלקת אלוהים הקטנה לילדים, בה ידאגו להם כל חייהם, מסגרת חמה של טיפול והשגחה 24 שעות ביממה. לבית הזה יש דיירים מיוחדים . אנו רוצים לקיים יחסי גומלין עם הסביבה, להסתובב, להתרועע, להזמין אורחים, ליהנות משירותי העיר וגם לתרום לקהילה."

יצוין כי באזור השרון אלו"ט מפעילה מסגרות נוספות: בתים לבוגרים ואלוטפים לפעוטות גם ברעננה וברמת השרון בהרצליה ובכפר סבא. הילדים האוטיסטים באיזור השרון צורכים שירותים מהגיל הרך עד הגיל הבוגר במסגרות השונות.

כאמור, הטקס התקיים במעמד ראש העיר כ"ס יהודה בן חמו, יו"ר אלו"ט עמוס שפירא, מנכ"ל אלו"ט איתן מזרחי,נציגי הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, קרן היסוד, בכירי עיריית כפר סבא, המשפחות וידידי אלו"ט.

יותם מורג בן 29, מאובחן כאוטיסט מגיל 3. הוא בן יחיד, הוריו חששו מהסיכון לילד נוסף עם הלקות.
הוא דייר ב"בית לחיים" החדש של אלו"ט בכפר סבא. גר בהוסטל כבר 10 שנים מגיל 19, התחיל בהוסטל של אלו"ט באבן יהודה, שהיה בבית שכור, ועכשיו עבר לבית קבע בכפר סבא.
"בית קבע לבוגרים עם אוטיזם הוא ללא ספק סוג של שקט נפשי לנו ההורים" אומרת אמירה, אמו. היא עצמה היתה חברה בוועדת ההיגוי להקמת הבית, שהוקם בזכות תרומות, ובסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים של הביטוח הלאומי.

עוברים דירה כל כמה שנים, כדי להתקבל למסגרות שיתאימו ליותם:
כשיותם אובחן לא ידעו כלום על אוטיזם. הוא היה במשפחתון פרטי והגננת אמרה לי, ‘משהו לא תקין, לכו לבדוק’. כולם סביבנו אמרו: ‘מה אתם רוצים מהילד? אין לו שום דבר’. אבל אחרי תהליך אבחון של שנה וחצי קבלנו חותמת רשמית, שיותם אוטיסט. התחלנו לחפש לו מסגרת מתאימה. גרנו אז בראשון לציון. מצאנו מסגרת של גן בפתח תקוה, וכדי שיקבלו אותו נאלצנו לעבור לגור שם. אחרי שנה בגן, הוא עבר לבית ספר יסודי יחדיו בת"א. כדי שיתקבל לביה"ס, עברנו לגור בת"א.
קנינו דירה ביד אליהו. יותם התחיל ללמוד בתיכון רבין, היה במחזור הראשון של ביה"ס. אחרי שנתיים, כשבית ספר גיל עבר לת"א, יותם עבר לשם.
מגיל 21 הוא התחיל לעבוד במרכז תעסוקה של אלו"ט בהדסים, לשם הוא יוצא גם היום מדי בוקר, מהבית החדש בכפר סבא.

עם השנים למדתי יותר על אוטיזם. השקענו בו המון – נפשית וכספית. לעומת היום, לא היה החזר בכלל על שום טיפול, בין אם פיזיותרפיה ובין אם טיפול בסוסים וכד’.

מגורים בהוסטל

כשיותם היה בן 14 כבר הבנו שנס לא יקרה. הילד שלנו יישאר אוטיסט ויצטרך לגור בהוסטל. התחלנו לחרוש את הארץ ולבדוק מה המסגרות הקיימות. לאחר 5 שנות חיפושים והמתנה, בגיל 19 יותם נכנס לגור בהוסטל, בית לחיים של אלו"ט באבן יהודה.
זה היה תהליך לא קל, לא לו ולא לנו. למרות שהכנו את עצמנו לעזיבה שלו כבר מגיל 14-15

עכשיו, בבית לחיים החדש בכפר סבא, אחרי 10 שנים שהוא בהוסטל, סוף סוף יש לו חדר משלו, עם המחשב שלו. הוא יכול להיכנס לחדר ולהיסגר בפינה משלו, לברוח מכל ההמולה. יש יותר מרווח נשימה לכל אחד מהחברים, מקלחת ושרותים לכל שניים בלבד. הדבקנו ליותם על קירות החדר תמונות יפות שלו, שצילמו המדריכים בהוסטל באבן יהודה, והוא מרגיש מאוד בנוח, בבית.
גם אנחנו מאושרים כעת, שיהיה לו בית אמיתי לחיים. זה שיש עם מי לחלוק באחריות, ולדעת שתמיד ידאגו לו כאן, זה מאוד מקל.

יותםר מאוד אוהב מוסיקה: להקשיב, לרקוד, אפילו לזייף. בהוסטל יש כל יום חוג, אפילו ריקודי עם. הוא נפתח בהוסטל מבחינת הנכונות לנסות מאכלים חדשים. עושה פאזלים של 100-200 חלקים. הוא גם מצטלם הרבה – כוכב הפייסבוק שלי !


תגובות