חופש ומאסר ביד הלשון: חשיבותו של ייעוץ עו”ד בהליך פלילי

במהלך החיים קורה לא מעט שנקלעים למצבים לא צפויים, ובכללם גם מפגשים עם נציגי החוק. העניין הוא שמה שנראה מצדנו כאזרחים עלול להתפרש לעתים בדרך שונה לחלוטין על ידי שוטרים. זה יכול להיות מפגש מקרי במהלך אכיפת החוק במרחב הציבורי שמתלהט או מפגש מכוון בגלל זימון לחקירה או כחלק מחקירת מקרה אחר לגמרי.

מה שחשוב להבין הוא שלא כל מפגש של אזרח נורמטיבי עם נציגי החוק נגמר כאילו מדובר במפגש עם חברים או עם זרים ברחוב. למעשה, אפילו מפגש כזה עם אזרחים אחרים עלול להגיע במקרים מסוימים לכדי חקירה במשטרה וסיבוך מסוים שלכם, למרות שאתם אזרחים נורמטיביים לחלוטין. זוהי החשיבות של ייעוץ עם עו"ד פלילי במהלך כל מפגש כזה או אפילו אחריו.

מתי זה יכול הסתבך?

מה שנראה לנו כהתלהטות רוחות בזמן תקרית של שני אזרחים יכולה להגיע לכדי כתב אישום והרשעה פלילית, ואת זה חייבים הבהיר כבר כעת. מה שנשמע לכם כמו קללות או כינויי גנאי שנחשבים כמעט לגיטימיים במקרים מסוימים או כחלק טבעי של מפגשים אלימים מילולית, והסלמה של המפגש לכדי רמיזות או איומים מסוימים, גם אם אין כוונה לבצעם, הם בדיוק מהסוג שבו הלשון עלולה לדון אתכם למאסר ולשלול מכם את החופש שלכם או את שמכם הטוב. במקרה הטוב והקל יחסית יהיה לצד שמכם רישום פלילי של העלבה. במקרה הרע ירצו להפוך אתכם למקרה לדוגמה, ולכן גם ייגזר עליכם עונש מאסר או קנס או יותר מזה, למאן יראו וייראו. עו"ד פלילי והייעוץ שלו עשויים להיות ההבדל שבין מאסר לשחרור מכתב אישום, במהל משא ומתן שכזה.

עלבונות ואיומים

אנחנו כבר יודעי שעובדי ציבור בכלל ואנשי רשויות אכיפת החוק בפרט מוגנים מכל עלבון בגלל מעמדם הציבורי. עם זאת, נוהגים להפוך אותם לשק חבטות משום שהאנשים התרגלו שלא להיות מועמדים לדין על כך. זה לא דבר של מה בכך וזה לא מובן מאליו. מאחורי כל תקרית כזאת עומד עו"ד פלילי שניסה כמיטב יכולתו לשחרר את האנשים מכתב אישום או לסיים את הסיפור בהתנצלויות הדדיות וכדי שלא יידרדר המצב להליך משפטי. ללא עו"ד פלילי לא תוכלו גם להיחלץ מסנקציה ברורה ומוצדקת מבחינת בית המשפט בשל העלבת עובד ציבור והצורך בהגנה אוטומטית עליו. זה בלתי נמנע.

חקירות שבהן אתם מפלילים את עצמכם

ענייני הלשון חיוניים גם כאשר מזמנים אתכם לחקירה ואתם מסלימים את המצב בחוזרכם על הסיפור ובהחמירכם את ההתבטאויות. כמו כן, בחקירה שבה אינכם מעורבים אבל בכל זאת מזמינים אתכם כצד, יש לדעת שללא ייעץ של עו"ד פלילי אתם עלולים למסור פרטים שאינם מועילים לכם. אתם בהחלט עלולים להפליל את עצמכם ולסבך את עצמכם בסיפור שאינכם מעורבים בו רק משום שלא קיבלתם תדרוך של עוד פלילי. פנו לייעוץ כזה בהקדם ככל אפשר.


תגובות