מטרדי ריח עזים במזרח כפר סבא: במהלך החודש הקרוב יערוך המשרד להגנת הסביבה דיגום סביבה מקיף בשכונה

לנוכח גל תלונות של תושבי מזרח כפר סבא יערוך המשרד להגנת הסביבה דיגום סביבתי לגלות מקור מטרדי הריח העזים
יניב בלייכר מוועד הפעולה נגד זיהום אוויר במזרח כפר סבא פנה במכתב דחוף ל זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, בתלונה חריפה על המצב:"ברצוננו להביא לידיעתך באופן אישי בעיית זיהום אוויר חמורה ממנה סובלים תושבי השכונות המזרחיות של כפר סבא.
מזה מספר שנים אנחנו סובלים ממפגעי זיהום אוויר, המלווים בריחות שונים המפריעים לשגרת חיינו – ריחות שריפה, ביוב וחומרים כימיים – ופוגעים בבריאותנו באופן חמור. לאחרונה חלה החמרה משמעותית בעוצמת מפגעי זיהום האוויר ובתדירותם והם פוקדים את אזורנו בעוצמה מידי ערב עד לשעות הבוקר. אם עד כה הריחות הורגשו רק מחוץ לבית, כעת מסריח גם בתוך הבתים עצמם, ואנחנו נאלצים להסתגר בבתים כשהחלונות סגורים. יותר ויותר אנשים, ובהם ילדינו, חשים בתופעות פיזיולוגיות כגון קשיי נשימה, צריבות בעיניים וגירויים בעור". 

את המפגעים ניתן לסווג לשלוש קטגוריות:

מפגעי שריפה, שמקורם בשריפת פסולת בלתי חוקית באזור המשולש הדרומי, וכן מעבר לקו הירוק. באשר לשריפות שבשטחי מדינת ישראל, אנו מאמינים שהעבריינים מנצלים את העובדה שהמשטרה הירוקה אינה פעילה בשעות הלילה, מה גם שהפיקוח בשעות היום אינו יעיל מספיק. למיטב ידיעתנו בין היתר מועלים באש חומרי בנייה, פלסטיק, גומי, אסבסט וחומרים רעילים אחרים.

מפגעי ביוב, שמקורם לא ברור לנו לחלוטין. ידוע לנו שמט"ש דרום השרון אינו מסוגל לטפל בכל השפכים המועברים אליו ולכן הוא מזרים מי קולחין באיכות ירודה אל הנחלים שבאזור (הדס, קנה וציר). בנוסף, נמצא בסמוך אלינו מכון טיהור השפכים של כפר סבא והוד השרון, הפולט עשן בשעות הלילה. כמו כן, פועל ממש בסמוך לבתינו מפעל התרופות טבע.

בהקשר זה, יש לציין שתחנת ניטור של המשרד להגנת הסביבה המוצבת מול מפעל טבע מראה על חריגות משמעותיות מערכי הסביבה ברמת המימן הגופרתי. חריגות אלו, שאושרו כנכונות על ידי המשרד להגנת הסביבה, אסורות על פי החוק.

מפגעים כימיים – יתכן שמקורם מריסוסים של חומרי הדברה על ידי חקלאים באזור בשדות המקיפים אותנו והסמוכים מאוד לבתינו, יתכן שמחומרים המוזרמים למט"ש ואינם מטופלים, ויתכן שמהשריפות הבלתי חוקיות שהוזכרו לעיל.

"אנחנו פונים מידי ערב אל מוקדי החירום של המשרד להגנת הסביבה ומכבי האש, ללא הועיל. פנינו מספר פעמים אל עיריית כפר סבא, שעושה כל שביכולתה לעזור למרות שהמפגעים לא בשטח שיפוטה. פנינו ונפגשנו גם עם מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה, מר גידי מזור, שהבטיח כי יפעל בנושא. לאחרונה נערכה פגישה בין ראש העירייה, מר יהודה בן חמו, למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר ישראל דנציגר, שבה נכחו גם נציגים מטעמנו, ובה הובטח לנו כי המשרד להגנת הסביבה יגביר את הפיקוח בנושא השריפות על מנת למגר את התופעה. לצערנו, מאז הפגישה המצב רק הולך ומחריף. ההרגשה היא ש"מורחים" אותנו ולא פועלים מולנו בשקיפות מלאה.
אנו פונים אליך לאחר שכל פניותינו האחרות לא הניבו תוצאות, על מנת שתתערב באופן אישי ותעזור לנו למצוא פתרון למצב הבלתי נסבל שבו אנו חיים, הפוגע משמעותית באיכות חיינו, ויותר מכך, מהווה סכנה בריאותית לילדינו ולנו.

בקשותינו הן:

להגביר את האכיפה במשך כל שעות היממה ובדגש על שעות הלילה, נגד פורעי החוק השורפים אשפה, וליישם אכיפה אפקטיבית של מתן קנסות משמעותיים ופתיחה בהליכים פליליים נגד פורעי החוק
לדרוש באופן אישי מראשי רשויות, שבשטחן נשרפת פסולת באופן לא חוקי, לאכוף את החוק בשטח השיפוט שלהן
לשפר את זרימתם של המים העומדים בנחלים הדס, קנה וציר
לזרז את עבודות שדרוג מט"ש דרום השרון. איננו יכולים להמתין לסוף 2017!
לאכוף את החוק כנגד ריסוסים של חקלאים המתבצעים בניגוד לחוק
להוסיף ניטור רציף של מזהמים נוספים אל תחנת הניטור המוצבת בכפר סבא: חלקיקים בקוטר 10 מיקרומטר (PM10), תחמוצות חנקן (No, Nox, No2), בנזן, דיוקסינים ופיוראנים
לבצע דיגום סביבתי באזורנו על מנת לאתר אם באוויר או בקרקע קיימים חומרים רעילים
לשלוח מומחה לאיכות סביבה על מנת שיאתר האם קיימים באזורנו גורמים פוטנציאליים למפגעי סביבה נוספים
לשלב את יתר משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים (משטרת ישראל, משרד הבריאות, משרד החקלאות, משרד הפנים, משרד האוצר, שרותי כיבוי והצלה, ראשי הרשויות, רשות המים, תאגידי המים והביוב) ולעבוד איתם בשיתוף פעולה כדי לפתור את הבעיה
לפעול מולנו בשקיפות מלאה:
להציג בפנינו נתונים מדויקים בנוגע למספר הדוחות שניתנו בגין שריפת פסולת בלתי חוקית
להציג בפנינו הוכחות כי קיימים צוותי איכות סביבה היוצאים אל השטח, חוקרים ומחפשים ראיות
להציג בפנינו הוכחות כי מט"ש כפר סבא והוד השרון אינו מזהם את האוויר וכי הוא אינו משחרר אל האוויר חומרים מזהמים
להציג בפנינו הוכחות שמפעל טבע אינו משחרר אל הסביבה חומרים מזהמים וכי הוא מטפל בשפכים על פי התקנות
לעדכן אותנו באופן שוטף על הצעדים שנוקט המשרד להגנת הסביבה על מנת לפתור את הבעיה
"המצב בלתי נסבל. ילדינו ואנו רוצים לחזור לנשום אוויר נקי. התערבותך האישית בנושא נדרשת ומתבקשת לאור הסחבת שמתגלה בטיפול עד כה". 

בתשובה נמסר מהמשרד להגנת הסביבה:

"המכתב נושא תאריך 24.10, ועל כן נמצא עדיין בטיפול לשכת השר.
נושא התלונות מוכר למשרד להגנת הסביבה והוא מפנה משאבים רבים לטיפול בנושא – לרבות הצבת תחנת ניטור ותורן מטאורולוגי, קיום סיורי שטח ובחינה מעמיקה של מקורות אפשריים למפגעים.
ישנם מספר גורמים היוצרים פוטנציאל למטרדי הריח:
שריפות – במימון והנחיה של המשרד תוגבר כוח הפיקוח של איגוד ערים משולש דרומי, והמפקחים הונחו לתגבר את הפיקוח למניעת שריפות בדגש על המרחבים המשפיעים על כפר סבא. נושא הפיקוח נמצא במעקב.
מפגעי ביוב – בסיורים שנערכו ע"י המשרד להגנת הסביבה ולאחר ניתוח אירועי ריח, עולה הצורך לבצע בחינה יסודית של מערכות הביוב בשכונות אלו. הנושא הועבר לטיפול העירייה וזו פועלת בעניין מול תאגיד המים והביוב.
פעילות חקלאית – נערכו סיורים רבים של אנשי המשרד והיחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון על מנת לבחון אפשרות ליצירת מפגעים מפעילות חקלאית במרחב הסובב את השכונות המזרחיות של העיר. בסיורים לא נמצאו ממצאים משמעותיים, אולם יחד עם זאת, המשרד תיאם עם משרד החקלאות ומועצה אזורית דרום השרון ביצוע הסברה בקרב חקלאי האזור להגברת מודעות לפעילות חקלאית שמונעת מפגעים.
מט"ש דרום שרון מזרחי – מתקן טיפול בשפכים (מט"ש) דרום שרון מזרחי ממוקם כשני ק"מ צפונית מזרחית לישוב. ניתוח הנתונים אינו מעיד על היותו מקור למטרדי ריח, אולם בכל מקרה המשרד פעל נמרצות לשדרוג המתקן, לרבות הליכי אכיפה שהביאו למהלך שדרוג גדול ומקיף של המט"ש. המשרד עוקב אחר התקדמות הפרויקט, תוך דרישה לפעולות ביניים וצמצום בלוחות הזמנים לסיומו, הצפוי בסוף 2017. 
יש לציין כי במהלך החודש הקרוב יערוך המשרד דיגום סביבה מקיף בשכונה וכמו כן המשך הערכות מצב על מנת לנסות ולעמוד על המקורות האפשריים למטרדים". 


תגובות