מרכז הרצל מארח את הרצל מכפר סבא, קרובו של חוזה המדינה בתערוכה ייחודית: “הרצל מצייר את הרצל”

מה הקשר בין חוזה המדינה לאמנות, ומה הייתה דעתו עליה?

· ישראל הרצל, תושב כפר-סבא, שייך ל’שושלת’ משפחת הרצל: סבא-רבא של ישראל היה דודו של סבא-רבא של תיאודור הרצל

· ישראל נפגע קשות בעיניו והוא מוצא נחמה בעבודה מול המחשב ופיתח אופקים חדשים בתחום הצילום והציור: כיום הוא מציג תערוכת ציור דיגיטלי העוסקת בדמותו ובמורשתו של חוזה המדינה, אותו חקר רבות (ישראל אף מרצה בנושא “משפחת הרצל”).

· ישראל הרצל יכול לספר על מה שגילה על חוזה המדינה במחקרו- מה היה היחס שלו לאמנות בת זמנו, וכיצד היא שימשה אותו ככלי פוליטי לקידום החזון הציוני?

· כמו כן, ישראל הרצל יכול לספר על טרנד הציור הדיגיטלי הכובש את המוזיאונים בכל רחבי העולם

· ישראל הרצל יכול להתייחס גם לעבודות המציגות את בנימין זאב הרצל מאת אמנים יהודיים בני זמנו, כמו אפרים משה ליליין, הרמן שטרוק, ג’ קופאי, מוריץ אופנהיים ומאוריציו גוטליב.

· התערוכה תוצג במרכז הרצל בירושלים, החל מ-15.09.16

ישראל הרצל מספר:
“דיוקן הרצל וביטוייו באמנות הפלסטית היו לאורך המחצית השנייה של המאה התשע עשרה והמחצית הראשונה של המאה העשרים הסימן החזותי המובהק ביותר ללאומיות העברית החדשה בארץ, כמו גם בכל רחבי העולם היהודי – ציוני. הדיוקן היה בבחינת הצהרת זהות: קנית את תמונתו של הרצל, קנית חלק ושותפות בסיפור היהודי ובציונות. הצבת את דיוקנו או תמונתו – הגדרת את המרחב כמראה מקום ציוני.”

מרכז הרצל בירושלים, מייסודה של ההסתדרות הציונית העולמית, פותח את שעריו לתערוכת ציורים דיגיטליים ייחודית המפיחה רוח חדשה במורשתו של חוזה המדינה. האמן הוא ישראל הרצל, בן דודו מדרגה רביעית של בנימין זאב הרצל, ותערוכתו עוסקת בדמותו ובמורשתו של הרצל מתוך פרספקטיבה ופרשנות שנתנו לה אמנים שונים בני דורו.

התערוכה תציג כ-20 יצירות שיאירו באופן חדש היבטים שונים בדמותו של בנימין זאב הרצל, המוצג בתקופות שונות לאורך חייו: הרצל הנער, הסטודנט, והבוגר, על רקע נופים שונים של מקומות שהוזכרו בספרו "אלטנוילנד", ויחד עם מנהיגים יהודים ציונים ומנהיגי מדינת ישראל. בציורים אחדים מוצג הרצל כשקוע במחשבות, ובאחרים מופיעות ציטטות מכתביו.

העבודות בתערוכה נעשו בטכניקת ציור חדישה – הציור הדיגיטלי, שהעשירה את עולם האמנות והחלה כובשת את מקומה במוזיאונים בעולם, כיוון שהיא מאפשרת לאמן לחרוג מגבולותיה ויכולותיה של האמנות המסורתית. ישראל הרצל עובד בטכניקה זו כעשר שנים, ולו ידע נרחב בכל מרכיבי השיטה: לאחר פגישות עם אוצרים במוזיאונים באירופה, כתב ופרסם את הספר "הציור הדיגיטלי בארץ ובעולם".

האמן הדיגיטלי ישראל הרצל מספר: "כבן משפחתו, תמיד התעניינתי בדמותו והגותו של הרצל. גיליתי שהרצל, שהיה איש תקשורת המודע לכוחה והשפעתה הרבה, הכיר בחשיבות הציור והצילום ככלי להשפעה ובניית תודעה לאומית, והעמיד את עצמו כמודל בפני ציירים, פסלים וצלמים רבים. תמונת דיוקנו הפכה עם מותו לסמל הנפוץ ביותר של התנועה הציונית. החלטתי להמשיך מסורת זו ולצייר פרשנות משלי לתמונות הדיוקן המפורסמות שלו. אני גאה בכך שמרכז הרצל- מרכז חינוכי ותרבותי, העוסק במנהיגות וציונות ברוח חזונו של בנימין זאב הרצל- הסכים להציג את תערוכתי."

את הביקור בתערוכה ניתן לשלב בביקור במוזיאון הרצל האורקולי, המעוצב ברוח צעירה ומודרנית, ומספר בשפה עדכנית ורעננה על דמותו של הרצל כאדם וכמנהיג. במוזיאון "קיר חכם" אינטראקטיבי: מיזם ייחודי המעניק למבקרים בו אפשרות לחוות את הציונות באמצעים הטכנולוגיים העדכניים ביותר: הכנת סטיקרים, חולצות וכרזות בעזרת אייקונים וטקסטים שונים וכתיבת טקסט חופשי, השתתפות בסקר חי, הפקת עיתון ופעילויות רבות נוספות.

מרכז הרצל ללימודי הציונות, מייסודה של ההסתדרות הציונית העולמית, ממוקם בכניסה להר הרצל ומציע מערך רחב של תכניות ופעילויות, הכוללות ביקור במוזיאון אור-קולי, קיר אינטראקטיבי ציוני וסיורים מודרכים בהר הרצל, לצד כנסים וימי עיון חינוכיים.

תגובות