חברת "סונול" מפעילה ברחבי הארץ למעלה מ-200 תחנות דלק שמיועדות לציבור הרחב, ועוד כמה עשרות תחנות פנימיות במושבים ובקיבוצים. גודלה של החברה מחייב אחריות ציבורית, בין השאר בתחום שהמודעות לגביו צמחה במידה ניכרת בשנים האחרונות – השמירה על איכות הסביבה. בנוסף, כולנו כבר מבינים כיום כי אמנם ללא דלק לא ניתן לקיים חיים מודרניים וכולנו זקוקים לו באופן יומיומי, אך במקביל שימוש לא זהיר בו עלול להוביל לפגיעה של ממש באוויר שכולנו נושמים ובקרקע שעליה כולנו חיים.
בתמונה: ניר גלילי
בהתאם החליטו קברניטי "סונול", ובראשם המנכ"ל ניר גלילי, לנקוט בשורת צעדים על-מנת לצמצם את הפגיעה בסביבה למינימום ההכרחי שיאפשר לכולנו להמשיך ליהנות מדלק ומאוויר נקי יותר גם יחד. על המדיניות החדשה כבר זכתה החברה בפרס – פרס ירושלים לאיכות הסביבה לשנת 2016 – אבל הזוכים האמיתיים הם כל מי שחי כאן ורוצה שגם ילדיו ונכדיו יוכלו לחיות בעולם לא מזוהם.
על סמך אילו תקנים פועלת חברת "סונול"?
חברת "סונול" מקפידה להתנהל עפ"י התקנים העדכניים והמחמירים ביותר בתחום הדלק והאנרגיה, ובהם תקן ניהול איכות ISO-9001, תקן ניהול סביבתי ISO-14001 וכן תקן ניהול בטיחות וגהות תעסוקתית OHSAS-18001.
תקן נוסף שבהתאם אליו מתנהלת סונול הוא תקן ניהול בטיחות ואיכות בתעבורה ת"י 9301.
למה החליט ניר גלילי לצייד את התחנות של סונול במערכות מישוב אדים?
במהלך כל תדלוק שהוא נפלטים גזים שונים דרך פיית התדלוק. גזים אלה מזיקים לאטמוספירה ופוגעים באיכות האוויר שכולנו נושמים, ועל כן החליט ניר גלילי לאבזר את תחנות הדלק של סונול במערכת מישוב אדים.
מדובר במערכות מתקדמות המותקנות בכל עמדת תדלוק ואשר שואבות בחזרה אל הפייה את אותם גזים בעייתיים. דרך הפיה מוחזרים האדים אל המיכל, וכך בעצם נמנעים פיזורם באוויר והנזקים שהם עלולים לגרום.
עוד כדאי לדעת שמדובר במערכות שעומדות בתקן הגרמני המחמיר ביותר, וכן שהן יודעות להתאים עצמן לקצב התדלוק: כשמתבצע תדלוק מהיר, המערכת מאיצה אף היא את פעילותה ושומרת על הסביבה.
ניר גלילי מציין רווח נוסף של התקנת מערכות אלה בתחנות הדלק של סונול – נכון לקיץ 2016 מותקנות מערכות מישוב אדים בלמעלה מ-150 מהתחנות של החברה – והוא חווית התדלוק הנעימה יותר בזכות היעדר ריח הלוואי.
איך גולד 95 של סונול שומר על הסביבה?
צעד חשוב נוסף של סונול בהנהלתו של ניר גלילי הוא פיתוח הדלק גולד 95. דלק זה, אשר הושק ב-2011, מורכב משילוב של בנזין עם תוסף מיוחד, ועפ"י נתוני החברה הוא חוסך כ-4% מצריכת הדלק (בנסיעות בין-עירוניות), מצמצם את כמות הגזים שנפלטים מהמנוע בלא פחות מ-20% ומקטין גם היקף הפליטה של הפחמן הדו-חמצני (שהוא אחד הגורמים להתחממות הגלובלית ולזיהום האוויר).
עוד כדאי לדעת שהשימוש בדלק זה מקטין גם את הבלאי של המנוע, וגם לכך יש השפעה חיובית הן על הסביבה והן על הכיס של הנהגים.