כ50 קשישים שורדי שואה מכפר סבא יצאו השבוע לחגוג את טקס הבר מצווה שלהם באיחור של שנים רבות בשל השואה

אירוע לקחו חלק ניצולי שואה שבתקופת השואה היו בני 13, ושנולדו בין השנים 1925-1932. מדובר בפרויקט ייחודי של חגיגת בר- מצוה לניצולי שואה, שלמרבה הצער בצעירותם בגיל בר – מצוה לא זכו לציין זאת כמו כל ילדי ישראל, עקב שהותם בגיל זה ברכבות המוות, במחנות עבודה ובמחנות השמדה. הכותל המערבי הוא ליבו של העם היהודי ולכן נבחר כמקום טבעי לעלות לרגל במטרה לציין את בר המצוה. ניצולי השואה ובני משפחותיהם יצאו מכפר סבא לכיוון ירושלים השכם בבוקר. בירושלים זכו ניצולי השואה חתני בר המצווה לסייר באתר “שרשת הדורות” בעת שבני משפחותיהם הנרגשים זכו לבקר ב”מנהרת הכותל”. בתום הסיור נפגשו הניצולים עם קציני וחיילי צה”ל, אשר ליוו אותם בהנחת התפילין והחגיגה שלאחריה ברחבת הכותל. שיא החגיגה, אשר לוותה בכלי נגינה וחזן, הגיע בעת הוצאת ספר תורה ועליית הניצולים לתורה. החגיגה בכותל נחתמה בשירת התקווה, ולאחריה עברו החוגגים ובני משפחותיהם לארוחה חגיגית, בה זכה כל ניצול לקבל תעודה המנציחה את המעמד.

שורדי השואה שסיפרו את סיפורם האישי והבטיחו כי לאחר הצילומים בכותל ישלימו את הסרט ושילבו בו גם את הצילומים המרגשים אותם צילמו באותו היום. ההתרגשות בקרב ניצולי השואה חתני בר המצווה, בקרב בני משפחותיהם והתלמידים הייתה גדולה ואין ספק שעבורם הייתה זו חוויה שלא תשכח במהרה”.

בן חמו שהתלווה לניצולי השואה במהלך היום והתרגש מאד מהמעמד אמר כי “המיזם הינו בעקבות פניה אישית שקיבלתי מתושב העיר. באחד האירועים שבהם נכחתי- ניצול שואה סיפר לי כי רבים מחבריו לא עברו בר מצווה בזמן מלחמת העולם השנייה והשואה.
הסיפור נגע לליבי, והחלטתי לקיים בר מצווה מאוחרת לכל ניצולי השואה של העיר. הניצולים ששרדו את התופת הנאצית הינם כיום אנשים מבוגרים ואני מאמין כי אנו חייבים לאוכלוסיית ניצולי השואה חוב גדול. חובתנו להתגייס למענם, לעשות תיקון היסטורי ולהעניק להם את חוויית הבר מצווה שלה הם לא זכו מעולם. פרויקט מרגש זה מביע, ולו במעט, את חובתנו לאוכלוסייה זו, אשר חוותה את מאורעות השואה הקשים, ובכוחות נפש בלתי רגילים שרדה אותם. חובתנו לשמור על שרשרת הדורות הנצחית של עמנו ולהציב יד ושם לחורבן הגדול. מדובר ב50 ניצולי שואה, תושבי העיר ותיקים שמעולם לא חגגו את טקס בר המצווה. היה חשוב לי לחבר לפרויקט גם את הנוער הכפר סבאי ובכך להדק את הקשר הבין דורי על מנת ליצור חיבור אמיתי בין ניצולי השואה ובין בני הדור הצעיר. כך, תלמידי תיכון כצנלסון חברו לפרויקט וליוו אותו לכל אורכו במסגרת שעורי תקשורת. הקשר הבין דורי גרם למעשה לשני הצדדיים ללמוד להכיר, ולהוקיר והינו חלק מתוך ערכי אהבת הזולת שאנו מנחילים לבני הנוער בעיר, כך גם נוצרות חברויות אמיצות ונהדרות. אני מתרגש יחד עם הניצולים ובני משפחתם, זהו פרויקט אחד מני רבים שנעשים למען ניצולי השואה. אני מבטיח להמשיך לפעול למענם ולעשות הכל כדי להעניק להם את המיטב שאפשר”.

סוניה פלדמן חתנית בת המצווה התרגשה: “אירוע זה הוא מיוחד ומרגש בשבילנו. היינו ילדים עת פרצה מלחמת העולם השנייה. מילדים שמחים, המשחקים, צוחקים וחיים את חייהם השגרתיים הפכנו רובנו לילדים יתומים. היה עלינו לחפש יום יום את מזוננו כדי שלא נרעב, היה עלינו לדאוג לצרכינו כדי לשרוד. התבגרנו מבחינה נפשית ללא עט, הנסיבות היו נגדנו, מילדים הפכנו לבוגרים. איש לא חגג לנו בר מצווה. לא זכינו לעמוד בבית הכנסת במעמד חשוב ומרגש זה לו זוכה כל ילד יהודי. ביום מיוחד זה אנחנו סוגרים מעגל. האירוע המרגש בא כפיצוי על הפסד הנעורים. אמנם אנחנו מבוגרים בשנים רבות, אבל כעת טרחו למענינו השקיעו ושקדו למען נחגוג ונטעם מאותו אירוע יהודי חשוב על כך אנו מודים ומברכים- ברוך אתה אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה”.

בעיר כפר סבא ישנם כ- 4000 ניצולי שואה. אגף הרווחה בעיריית כפר סבא מעניק ליווי וסיוע לאותם ניצולים על מנת למלא את צרכיהם הקיומיים במגוון רחב של נושאים כגון מתן סלי מזון, עזרה ביתית, טיפולי שיניים, משקפיים ועוד. בנוסף בעיר ישנה נתינה בתחום הקהילתי מניעתי במועדוני הקשישים נחשון וסירקין בהם יש ריכוז גבוה של ניצולי שואה ובהם מתקיימות מגוון פעילויות בשיתוף עם עמותת אלה. כמו כן, בעיר קיים מועדון ייחודי “מפגש בכפר” של העמותה למען הקשיש ושם ישנן פעילויות רבות כגון הרצאות, טיולים וסדנאות במגוון נושאים. השנה החלו באגף הרווחה ובש.י.ל פרויקט מיוחד במסגרתו ובשיתוף עם עמותת אביב מעניקים שירותים למיצוי זכויות לניצולי שואה. פרויקט נוסף הינו פרויקט “ניצולי שואה חוזרים לבית הספר”- בבית ספר אורט שפירא וכן פרויקט “אוספים את השברים”- לאסוף ולתעד זיכרונות. לאחרונה אף העניק מוסד יד ושם פרס לתיכון כצנלסון על מפעל חינוכי של הנצחת ניצולי שואה מכפר סבא באמצעות בלוג המעלה את סיפוריהם וזיכרונותיהם. הפרס הוענק יחד עם עוד 10 בתי ספר מכל הארץ.

 

תגובות