יו”ר המועצה לפיתוח מקיים, פנחס כהנא מוחה כנגד ההזנחה בגן מנשה ההיסטורי בכפר סבא

יו”ר המועצה לפיתוח מקיים, פנחס כהנא, אחד מבכירי קק”ל מוחה נגד הזנחת גן מנשה. כהנא מוחה מזה תקופה ארוכה נושא ואף מנסה מזהה תקופה להפגש עם בן חמו “בהיכל התרבות נפתחה תערוכת צילומים על גן מנשה”, מסביר כהנא “מדובר באתר יפה ומשמעותי ברמה הארצית. אתר לשימור. הגן, כגן פרטי מהגדולים בארץ תוכנן על ידי אדריכל נוף ליפא יהלום – חתן פרס ישראל. בגן ארבעה עצי אורן צנובר המיוחדים ועץ הטכסודיון “ברוש ביצות” הגדול בארץ. עצים אלו מצוינים בספר 101 העצים המופלאים בישראל שכתב יעקב שקולניק. משמר האילנות בכפר סבא מברך על עריכת תערוכת הצילומים שתציג את עברו המפואר של הגן. התערוכה מציגה את הגן בתפארת עברו אך אינה מראה את מצבו המוזנח היום”. 

עוד מציין כהנא במכתב שהוציא השבוע כי “ציבור תושבי כפר סבא מוזמן לראות כיצד נראית הפינה המיוחדת של גן מנשה היום. העיריה מזניחה הגן, בחלקים שאינם פרטיים, ואינה נוקטת באמצעים מינימאליים לשמר את מה שנותר. החלטות כמו סלילת כביש בין שדרת העצים לגן – היא אנטי שימורית. בניית מספר וילות בצמוד לגן – פוגעות בגן ואופיו. אחת משדרות העצים מוזנחת באופן שעלול לגרום לעצים להוות סכנה לציבור. בשטח מבנים זמניים של קבלנים, עפר שנערם על העצים, אי השקיה ועוד. כל זאת בניגוד להחלטות פקיד היערות. עצים נוספים בשדרה מתו לאחרונה. עצי דקל שנפגעו על ידי חדקונית הדקל האדומה ומתו, נשארו בשטח למרות הנחיות מקצועיות, מחדל שגרם להפצת המחלה לשאר הדקלים בגן. השבוע פקיד היערות מצא שעץ דקל משמעותי נוסף נפגע ואם לא יטופל – ימות. גם עצי הדקל שנטע קבלן בבנין מגורים חדש סמוך הם בסכנה. צריך להבין, שבתיק התיעוד של הגן מדובר על כך שאדריכל הנוף קבע לטעת עצי דקל כדי להזכיר את נוף ילדותו של הברון. על פי הסכם בין העיריה לבעלים, הגן היה צריך להיות פתוח לציבור עשרות שעות בחדש וזה לא כך”. 

“על מנת שהציבור לא ישגה בחזיונות, מתאים היה להציג תערוכה של ההזנחה העכשווית של הגן לצד התערוכה ההיסטורית. אנו קוראים לציבור ללכת לתערוכה ולפעול מול העירייה בדרישה לתחזק את הפינה המיוחדת של גן מנשה ולגאול אותה מהשיממון וההזנחה שהם מנת חלקם של העצים בגן כעת.

“ראוי שהציבור ידע גם שלבעלים יש זכויות בניה כנראה של 400 מ”ר. אנו מקווים שהבניה בשטח הגן לא תפגע בעצים ודורשים מהעירייה למצוא פתרונות משמרים גם אם יישומם כרוך בעלויות כספיות. תושבי כפר סבא זכאים לגן היסטורי שיהיה פתוח לשימוש הציבור ויקשר את ההווה של העיר עם העבר”. 

סגן ראש העירייה, עילאי הרסגור הנדין מבטיח כי הנושא יטופל “לגבי הנושא שבתחום טיפולי, שדרת הברושים האנכית עומדת בפני שיקום רציני, לאחר הפגיעה במהלך עבודות הבניה. גן מנשה הוא שטח פרטי, אך שוחחתי עם הבעלים והם מתכוונים לעמוד בסיכום עם העירייה ולשקם את הגן. אמשיך לעקוב אחר הנושא כדי שיתאפשר לציבור הרחב ליהנות מהמקום הכל כך יפה הזה ובמלוא הדרו כפי שהיה בעבר”. 

 

תגובות