כ-85 מתלמידי רשת החינוך אנקורי ביקרו במחנות ההשמדה בפולין, שם ציינו את יום האישה הבינלאומי בטקס מרגש עם סיפורי גבורה של נשים

 
כבכל שנה, גם הפעם יצאה משלחת תלמידים של רשת החינוך אנקורי למסע לפולין. אולם לצד החוויות והזיכרונות הרבים, טקס לציון יום האישה הבינלאומי שנערך במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ריגש במיוחד את התלמידים והמורים.

כחלק מתהליך ההכנה, מתמקדת המשלחת בנושא אשר מלווה אותה לכל אורך המסע. השנה בחרה ראש המשלחת, אסנת ספיר, להעמיד את האישה היהודייה במרכז: "הכנת התלמידות והתלמידים טרם היציאה לפולין משמעותית בעיני לא פחות מהמסע עצמו. כמי ששואפת להעצים בתהליך החינוכי את האישה ומעמדה בחברה, היה לי ברור שהמשלחת חייבת לתת ביטוי חינוכי לסוגיות הקשורות במקומה של האישה היהודייה בעיצוב זיכרון השואה".

במסגרת ההכנות עברו 85 תלמידי המשלחת סמינר במוזיאון "משואה" בתל-יצחק, שם הם נחשפו לעדויות, טקסטים, סיפורי גבורה ומיצגי אמנות המביאים את סיפור שואת יהודי אירופה מהזווית הנשית, תוך מתן דגש על מקומה של האישה היהודייה בתקופה זו.

את יום האישה הבינלאומי, המוקדש לציון הישגיהן ומאבקן של נשים למען שוויון זכויות בחרו התלמידים לציין במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. בטקס שערכו במקום הציגו את סיפור הגבורה של רוז’ה רובוטה, חברת המחתרת היהודית באושוויץ אשר הבריחה על גופה חומרי נפץ במטרה לפוצץ את המשרפות בבירקנאו. רובוטה נתפסה והוצאה להורג בתליה, אך בעוד נכרך החבל סביב צווארה, הספיקה לזעוק: "אחיות, נקמה!".

נעה שיר, יועצת חינוכית מטעם רשת החינוך אנקורי המלווה את המשלחת הסבירה: "חשוב לנו כמחנכות להנכיח את הממד הנשי לתהליך עיצוב זיכרון השואה אצל התלמידים והתלמידות שלנו. למרות שבשואת יהודי אירופה נספו גברים ונשים כאחד הקול הנשי והזווית הנשית כמעט ואינה נשמעת".

צילום: אור ארגז



תגובות