הבסיס לבדיקת פוליגרף ואופן הביצוע

בדיקת פוליגרף הינה אמצעי משפטי וחוקי לבדיקת כנות הדובר. בדיקות הפוליגרף למעשה מבוססות על ההנחה כי כאשר אדם משקר הוא חש אי נוחות, מצב המשפיע ישירות על מערכת העצבים של האדם עליה אין לו שליטה באופן מודע. מחקרים המוכיחים כי כאשר אדם משקר נרשמת עלייה בלחץ הדם ובדופק, עלייה בתדירות הנשימה ותופעות של הזעה. מכשיר הפוליגרף מבוסס על אלקטרודות המחוברות לגופו של האדם ולמעשה מוודאות את השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגופו בעת הבדיקה.

תנאים לביצוע בדיקת פוליגרף

על מנת לבצע בדיקת פוליגרף יש לוודא כי הנבדק נותן אמון בבדיקה וביכולת שלה לזהות אמת או שקר. במצב זה, הסיכויים שהנבדק יראה את הסימנים הביולוגיים הרצויים הינם גבוהים ביותר. זו הסיבה שהבודקים בבדיקת פוליגרף משתדלים להשאיר רושם אמין ובעל רצינות. השאלות הנשאלות בבדיקת פוליגרף מועברות באופן רשמי ומפורט. בבדיקות פוליגרף רבות ניתנת לנבדק רשימת השאלות שיישאל מראש.

נבדקים המאמינים כי מכשיר הפוליגרף יכול לחשוף אותם יגלו מתח גבוה יותר לקראת הבדיקה. במהלך הבדיקה נותר הנבדק לבדו עם המתשאל על מנת למנוע מצב של גירויים חיצוניים אשר ישפיעו על תוצאות הבדיקה.

אופן ביצוע הבדיקה

אם אתה עומד לעבור בדיקת פוליגרף או שאתה מעוניין לערוך לעובדיך או לנחקרים בדיקת פוליגרף, רצוי שתכיר את השיטות הקיימות לעריכת הבדיקה. ישנן כמה שיטות שונות של בדיקות פוליגרף כאשר כל אחת מהן משמשת למטרות אחרות.

השיטה הנפוצה ביותר בבדיקת פוליגרף הינה השיטה המכונה “שקר קרוב לוודאי”. בשיטה זו נשאל הנבדק שלושה סוגים של שאלות. שאלות סרק מיועדות להגברת האמון של הנבדק בבדיקה. שאלות אלו יכולות להיות “מה שמך?” וכיו”ב ותוצאותיהן אינן נכללות בבדיקה כלל.

שאלות השוואה הינן שאלות שלא קשורות לנבדק ומטרתן לעורר לחץ סביר ותחושת אי נוחות. שאלות אלו יכולות להיות “האם השתמשת בסמים?”, “האם גנבת דבר מה?” וכיו”ב. והסוג האחרון של השאלות הינו שאלות רלוונטיות; שאלות הרלוונטיות לנבדק ונכללות בתוצאות הבדיקה. שאלות אלו יתייחסו למקרה הספציפי ואליהן במיוחד מכוונת בדיקת הפוליגרף.

בתום בדיקת הפוליגרף משווים את המדדים בין תוצאות שאלות ההשוואה לבין תוצאות השאלות הרלוונטיות. במקרה והתגובה הרגשית הייתה גבוהה יותר בשאלות הרלוונטיות, סימן שהאדם שיקר. במידה והתגובה הרגשית הייתה גבוהה יותר דווקא בשאלות ההשוואה – האדם דיבר אמת. במקרים רבים מדובר בתוצאות לא מובהקות. מסיבה זו יתבקש הנבדק לעבור בדיקה נוספת במקרים מסוימים.
 
 

תגובות