מצטיינים במחזור! בית הספר אוסישקין בכפר סבא מדורג בעשרת בתי הספר הממחזרים בישראל

 
בית הספר אוסישקין בעיר כפר סבא נבחר להיות בין עשרת בתי הספר הממחזרים בישראל. מזה תשע שנים מתקיים בישראל פרויקט ייחודי בשם "מחזור זה משחק ילדים", שמעודד את תלמידי בתי הספר להביא בקבוקים למחזור ומחנך אותם לפעילות ירוקה. הפרויקט בחסות ובשיתוף תאגיד המחזור אל"ה. מנגד מוסדות החינוך נהנים מדמי הפיקדון וזוכים ליהנות מפעילויות ומטרות שלשמן נאסף הכסף. לדוגמה פעילויות עם צרפים, ביקור במרכז הצלת צבי הים, פינת החיי בכפ"ס וכן פעילויות נוספות.

בנוסף לפעילות המחזור הענפה המתקיימת בביה"ס, תלמידי כיתות ה’ העבירו פעילויות בנושא מחזור והפרדת אשפה לילדי הגנים, תלמידי שכבת ג התעמקה בנושא שימור שטחים פתוחים, שכבה כיתה ד התעמקה משבר המים בישראל, שכבת כיתה ה התעמקה בנושא התכלות משאבים. בנוסף לכך, זו השנה השנייה בה פותח בית הספר את שעריו לקהילה הקרובה במסגרת ימי אהבה לסביבה ומקיים יום שיא בית ספרי מרשים ביותר שכולו חגיגה לנושא הקיימות במסגרתו מתקיימות הפעלות כגון פעילות יצירה בשימוש חוזר, הצגות אירועים ומופעים סביבתיים, מכירה של צמחי תבלין וירקות, הקרנת סרטים סביבתיים ועוד.

בנוסף, לאורך השנה מתקיימות בביה"ס יריד תחפושות, שוק יד 2 לבגדים יד שניה, הסברה של תלמידי ביה"ס לילדי גני הילדים, מחזור מכלי משקה לפיקדון, נייר ומפריד לפוסלת אורגנית. כמו כן ובמסגרת יום הניקיון הבינלאומי ובמסגרת היות ביה"ס ירוק ושומר על הסביבה יוצאים התלמידים ליער יער אוסישקין ועוסקים בפעילויות ירוקות ועוסקים בניקוי היער.

בשנה שעברה בית ספר אוסישקין קיבל את התואר בית ספר ירוק מהמשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך. תואר זה ניתן לו על פעילות ענפה בתחום ההסברה ובזכות התרומה לקהילה. כמו כן, קיימים מספר בתי ספר בעיר אשר עוברים תהליך ההסמכה לבית ספר ירוק. ההסמכה וההכרה כבית ספר ירוק מהווה גם הכרה בחינוך סביבתי משמעותי המתקיים בבית הספר, ומתווה דרך פעולה אפשרית לבתי ספר המעוניינים להתחיל פעילות סביבתית על בסיס מסגרות קיימות. המודל מבוסס על העקרונות של למידה על הסביבה, יישום אורח חיים מקיים בבית הספר, ופעילות תלמידים שמטרתה להביא לשינוי בתודעה ובהתנהגות הקהילה לסביבה.

בית ספר שעומד בכל הקריטריונים זוכה להסמכה כ"בית ספר ירוק". החינוך הסביבתי בכפר סבא מתבסס על ידע, רגש ועשייה. ילדי המנהיגות הירוקה הם חוד החנית מבחינה זו. בכל שבוע נפגשים ילדי המנהיגות עם המורה המובילה ובפגישה זו הם מקבלים ידע ותכנים סביבתיים ודנים כיצד ניתן להעביר ידע זה הלאה – לקהילת בית הספר ולמעגלים נוספים בדרכים יצירתיות ומגוונות. משנה לשנה ניתן לראות העמקה בתכנים, בחיבורים וביצירת אקלים מקיים ובריא יותר לילדים ולסביבה.

העיר כפר סבא משתרעת על 14.5 אלף דונם מתוכם 1,800 דונם ירוק המתפרסים על פני שבילים ירוקים המחברים בין חלקי העיר והפארק העירוני הגדול העומד בלב הכרך. העיר נבחרה על ידי נשיא המדינה כמייצגת קידום הנושא הירוק וזכתה בפרס מצוינות סביבתית מטעם השר לאיכות הסביבה. בנוסף, חברה כפר-סבא בארגון הבינלאומי לקיימות – ICLEI.

יהודה בן חמו ראש העיר: "העשייה הסביבתית המתקיימת בבית ספר אוסישקין מעוררת גאווה, הן ברמת העשייה והן בעומק החשיבה על התכנים הסביבתיים. זהו דור שבו הילדים גדלים על ערכים גלובליים עם מודעות צרכנית בריאותית וסביבתית גבוהה ביותר. אני גאה מאוד ומברך על ההישג שמדרג אותנו גבוהה בתחום הקיימות ואיכות הסביבה. חינוך לקיימות מגיל צעיר הוא אחת המטרות החשובות שלנו בעיר. ההערכה הרבה שמקבלת העיר על פועלה הסביבתי, מחזקת את האחריות שלנו להמשיך ולשמור על סוגיית הגנת הסביבה בראש סדר העדיפויות העירוני ולהרחיב את מדיניות הצדק הסביבתי שחרתנו על דגלנו".

שירה בכר מנהלת ביה"ס אוסישקין בעיר: "ההישג הזה הינו תוצאה ישירה של השקעה ושיתוף פעולה יחד עם ההורים והתלמידים. הנהלת בית הספר, הורים פעילים, מנהיגות ירוקה כולם שותפים לעשייה הרבה כמו כן בית הספר מגדיל לעשות ומפיץ את בשורת הקיימות גם לקהילה גני ילדים המזנים את בית הספר, יום פתוח לקהילה במסגרת ימי אהבה לסביבה ועוד"

תגובות

תגובות