כל כמה זמן להחליף נעלי ריצה? כמה טיפים חשובים!

 
האם אתם נוהגים להחליף את נעלי הריצה שלכם כל כמה חודשים או פעם בשנה? האם ידעתם כי רוב יצרני הנעליים ממליצים להחליפן בממוצע כל 500-600 ק"מ? כל כמה זמן באמת צריך להחליף את נעלי הריצה? ובכן, מחקרים רבים נערכו לאורך השנים על ידי מיטב החוקרים כדי לענות על השאלה מתי עלינו להחליף את נעלי הריצה. לפניכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם להחליט האם ומתי עליכם לרכוש נעלי ריצה חדשות.

כל שנה או 600 ק"מ

יצרני נעלי ספורט טוענים כי עלינו להחליף נעלי ריצה לפחות פעם בשנה וכי הכלל המנחה הוא להחליף נעליים כל 600 ק"מ. יש הטוענים כי עדיף להחליף נעלי ריצה כל 500 ק"מ, והמקצינים ממליצים לספורטאים ולעוסקים בריצות ארוכות להחליף את נעלי הריצה אחת ל- 300 ק"מ. עם זאת, בהחלט ניתן להסתפק בהחלפת נעלי ריצה אחת ל- 600 ק"מ למרות שברוב המקרים ניתן לרוץ עמן בבטחה לפחות מרחק כפול.

מבנה כף הרגל

חשוב להדגיש כי לכל אדם מבנה כף רגל מעט שונה, עם זאת ניתן לחלק את מבנה כף הרגל לשלושה סוגים עיקריים- קשת נמוכה, קשת גבוהה, קשת בינונית. מומלץ לבחון את כפות הרגליים באמצעות הרטבת כף הרגל ועמידה על דף נייר לבן בגודל 4A אך כדאי לעבור אבחון מקצועי על מנת לאבחן בדיוק רב את מבנה כף הרגל, לגילוי בעיות פתולוגיות ולהתאמת נעלי ריצה, מדרסים או פתרון אחר.
חשוב אחרי כל אימון לבדוק את מצב הנעל ובמידה ומגלים שחיקה גבוהה בסוליה מומלץ לעבור אבחון מקצועי כדי לנתח את אופן הריצה וההליכה שלכם, כך תוכלו לבחור נעלי ריצה המתאימות במדויק למבנה כף הרגל שלכם. לדוגמה, שחיקה בצד החיצוני של הסוליה מעידה לרוב כף הרגל קורסת החוצה ובמידה וגיליתם שחיקה בחלק הפנימי של הסוליה לרוב הדבר מעיד על קריסה פנימה של הרגל.

יש לציין כי יצרני הנעליים משקיעים משאבים רבים בפיתוח נעלי ריצה המתקנות ליקויים במבנה כף הרגל, כיום ניתן לרכוש נעלי ריצה מתקדמות המתאימות למבנים שונים של כף הרגל, ולשימושים מגוונים בהתאם לסוג הפעילות הגופנית. כך לדוגמה, ניתן לרכוש נעלי אסיקס לגברים ולנשים עם מערכת בלימת זעזועים איכותית וסוליה עבה המתאימות לסגנון ריצה כבד הגורם לשחיקה מהירה של הנעל. במידה ואתם רצים קל, שחיקת הנעל נמוכה יותר ותוכלו לרכוש נעלי ריצה עם סוליה דקה יותר, כך שמשקל הנעל נמוך בהשוואה לדגמים אחרים.

לקריאה בנושא האנטומיה של הנעל היכנסו לכאן

משטח ריצה מועדף

אם אתם רצים בעיקר על משטחי אספלט, כלומר ברחובות העיר, עליכם להחליף את הנעליים בתדירות גבוהה יותר. המחקרים מראים כי ריצה על משטחים רכים או משטחים המיועדים לריצה תורמת לשחיקה נמוכה יותר של סוליית הנעל.

בנוסף, אחת לכמה ריצות כדאי להכניס את כף היד לנעל ובמידה ומרגישים את האצבעות דרך הסוליה, מומלץ לרכוש נעלי ריצה חדשות. אגב, גם כאשר מגלים כי הריפוד הפנימי בנעל נשחק כדאי להחליף את הנעליים.

תגובות