מרכז קהילה ונוער עציון משיק : “שלישי משפחתי”, תכנית הנועדה ליצור זמן איכות הבא לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות משותפות בין הורים לילדיהם

 
מרכז קהילה ונוער עציון משיק השבוע תכנית חדשה הנקראת "שלישי משפחתי", מדובר בתכנית אשר נועדה ליצור זמן איכות הבא לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות משותפות בין הורים לילדיהם. בימי שלישי אחה"צ המשפחות יגיעו למרכז הקהילתי וייהנו פעילות ייחודיות להורים וילדים כגון הכנת ארוחת ערב משותפת, הרקדה, סדנת נגרות, סדנאות יצירה ועוד.

במחלקת הנוער, צעירים וקהילה בעיריית כפר סבר הבינו את החשיבות לזמן בילוי משפחתי משותף ופיתחו תוכנית אשר תייצר זמן איכות שיבוא לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות משותפות של ההורים יחד עם ילדיהם. את המרכז קהילתי מנהל שגיא חיון אשר מפתח תוכניות בשיתוף התושבים, המרכז נותן מענה לילדים מגיל לידה ועד מבוגרים במקום משחקייה, ספרייה מרכזי למידה אירועים קהילתיים מסיבות ואירועים בחגים, חדר נוער לילדים מכיתות ו’ – יב’ מגוון חוגים ופעילויות העשרה.

גישות פסיכולוגיות רבות מדגישות כיום, את חשיבות הקשר בין ההורה לילדו ההשפעות, ההדדיות והיחסים הנבנים ביניהם כתורמות להתפתחותו הרגשית, החברתית והשכלית, של הילד. בהמשך לכך, ההורים נתפסים כ"סוכני השינוי" ובעלי השפעה מרכזית בחיי הילד, ולכן ישנה חשיבות רבה למעורבותם ותרומתם הייחודית של ההורים.

זמן איכות יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות משותפות שלכם עם ילדכם. מחקרים הדנים ב"הורות יעילה" בעת זמן איכות עם הילד , טוענים כי הורים אלו, הינם הורים המנהלים תקשורת חופשית עם ילדיהם, משתמשים בשאלות, משובים וחיזוקים, מעודדים את ילדיהם לקשר לעבר ולעתיד, מתייחסים לאיכות האינטראקציה הרגשית ולמידת המעורבות של הילד בפעילות ומציבים לילדיהם אתגרים קוגניטיביים. בנוסף, מה שהופך את זה לזמן איכות בשונה מכל זמן אחר שלכם עם ילדכם היא בכך שעליכם להיות זמינים, להיות שם כאשר כל החושים מודעים לילד – צופים, מאזינים, חושבים רק על הילד הזה, ופועלים אתו סביב פעילות שהיא משותפת רק לכם. סיטואציה כזו נשמעת פשוטה לביצוע , אולם מעטים בלבד יכולים באמת לעשות זאת. ולכן על ההורים לנסות עד כמה שניתן כדיי להגיע למצב האידיאלי הזה . רובנו רגילים ומותנים לעשות משהו. אין זה מסוג הזמנים של "אני חייב לעשות את זה", אלא זמן של קבלה ושל המתנה . אנו מקבלים באופן מלא את ישותו של הילד בישותנו המקבלת. אנו אומרים לילד שאנחנו באמת שם ומודעים לו. לא מה אבשל, מה אנקה, למי אתקשר וכד’. בזמן איכות כזה אנו יכולים לעודד את ילדינו להפיק הקשבה וציפייה.

גם אם נדמה לכם, שהילד אינו זקוק לכם ברגע זה, כי הוא עושה משהו לגמרי בעצמו, אל תעזבו אותו ברגע כזה . זה מאוד מרגיע לדעת שההורה שם, באמת שם, בלי שירגיש לחץ לעשות משהו, כדי לזכות בתשומת ליבכם, בכדיי שתישארו שם לידו בזמן שהוא מגלה עצמאות ואוטונומיה בעת פעילות משותפת. בנוסף, שהותכם עם ילדכם מפתחת אצלו תחושת שייכות ויכולת, כלומר, הילד מרגיש -אני שייך למשפחה שלי, אני שווה וראוי, נהנים בחברתי ויש לי מה לתרום. כמו כן, הילד מגלה את היכולות שלו בזכות העידוד של ההורה ומתן הסבר ושיקוף על ההצלחות והכישלונות שלו בעת ביצוע משימה בפעילות.

לבסוף, על כולנו לזכור כי, מה שאנחנו עושים עם הילדים הוא השקעה לעתיד. ילדים לומדים הכי טוב מתוך מעורבות עם הסביבה ועם אחרים. והכי חשוב הוא שזמן איכות הוא מה שכל אחד רוצה באמת – תקשורת, זמן ותשומת לב.

תגובות

תגובות