אל תהיו פראיירים: הישג למאבק המועצה לצרכנות ולארגון האוהדים בנושא מחירי המזון והשתיה המופרזים במגרשי הספורט

 
בעקבות פניית המועצה, החלו עיריות ראשל"צ, רעננה ותל אביב להנהיג מחירון מפוקח של מספר מוצרי מזון ומשקה באולמות הספורט שבתחומן.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "זה עוד נדבך מני רבים במאבק ביוקר המחיה של צרכני הספורט, שהינם "קהל שבוי" במגרשים בידי בעלי הזיכיונות. אני מצפה משאר הרשויות במדינת ישראל ללכת בעקבות עיריות ראשל"צ,רעננה ותלאביב ולאכוף בתחומן את המחירון המפוקח שהציעה המועצה לצרכנות".

המחירון המפוקח החדש כולל בקבוק מים מינרליים קטן, קרטיב, קפה הפוך, כריך ועוד.

במסגרת המאבק ביוקר המחיה, נאבקה המועצה לצרכנות בשנים האחרונה לשנות את המכרזים הציבוריים/ ממשלתיים, כך שתהיה העדפה לזכיין שיציע מחיר נמוך לצרכן. המצב כיום הוא ש"קהל שבוי" באצטדיונים, באולמות ספורט עירוניים ובהיכלי ספורט, נאלץ לקנות מוצרי מזון ומשקאות כגון קפה, מים, כריך, נקניקיה ועוד במחירים מופקעים, מהזכיינים המפעילים נקודות מכירה במקומות אלה. כך המקרה גם במחירי הכניסה לחופי הרחצה, והמחיר בהם של קרטיב, בקבוק מים וכריך; במחירי הקפה הגבוהים בדוכני הקפה והמאפה המוצבים מכוח מכרז בתחנות הרכבת, ומחירי המזון והחניה הגבוהים בעשרת בתי החולים הגדולים בישראל.

מתחקיר שערכה המועצה בצוותא עם ארגוני האוהדים, עולה כי לעיתים המחירים הנגבים באולם או באצטדיון עבור מוצרי מזון ומשקה מסוימים- הינו שערורייתי ובילוי ספורטיבי של משפחה עלול להסתכם במאות שקלים. כמו כן, יזמה המועצה 2 הצעות חוק בעניין זה: הצ"ח שהוגשה ע"י מספר חברי כנסת בראשות ח"כ יצחק וקנין בנושא מכרזים ציבוריים, והצ"ח שמובילה ח"כ מיכל רוזין,שעניינה הנהגת מחירים מפוקחים במצב של לקוחות שבויים. כמו כן, המועצה לצרכנות פנתה לחשבת הכללית באוצר, גב' מיכל עבאדי בויאנג'ו, בבקשה להנהיג חובה להכללת שיקולים צרכניים במכרזים הציבוריים.

הפניה נעשתה בעקבות בירור שערכה המועצה בנושא, עולה כי במכרזים שעורכים גופים ממשלתיים/ציבוריים/עירוניים, אשר להם כפופים אותם מזנונים, הזוכה נבחר על סמך קריטריונים שמטרתם למקסם את הרווחים של אותם גופים, ואין תחרות או פיקוח על מחיר המוצר או השירות שניתן לצרכן. במצב עניינים כזה הצרכן צפוי להינזק ולשלם מחירים גבוהים ולא סבירים בגין המוצרים או השירותים המסופקים במסגרת המכרז, בשל היעדר תנאי תחרות.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "זה עוד נדבך מני רבים במאבק ביוקר המחיה של צרכני הספורט, שהינם "קהל שבוי" במגרשים בידי בעלי הזיכיונות. אני מצפה משאר הרשויות במדינת ישראל ללכת בעקבות עיריות ראשל"צ,רעננה ותל אביב ולאכוף בתחומן את המחירון המפוקח שהציעה המועצה לצרכנות".

לדברי עו"ד אהוד פלג, הפגיעה בצרכנים הינה חמורה במיוחד לנוכח העובדה שהיא מתקיימת בגופים ממשלתיים/ציבוריים/עירוניים, שמנהליהם אמורים לדאוג לאינטרס הצרכנים. "הגופים הציבוריים צריכים קודם כל לדאוג לרווחת הציבור ולא להפוך לשותפים העיסקיים של הזכיינים וליטול חלק ברווחיהם על גבם של הצרכנים".

שיתוף ב facebook
שתף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב print
הדפס
שיתוף ב email
אימיל

תגובות