גדילה משמעותית בכמות גניבות הרכב

 
גדילה משמעותית בכמות גניבות הרכב: מספר גניבות הרכב ב-2015 נמצא במגמת עלייה מטרידה. למה זה קורה, איפה זה קורה, אילו סוגי רכבים מועדפים על הגנבים ומהן השיטות הנפוצות לפריצה

ב- 2015 גונבים יותר – עלייה של 10% בגניבות הרכב מתחילת השנה

שבעת החודשים הראשונים של שנת 2015 מסמנים עלייה ניכרת בכמות גניבות הרכב לעומת שנת 2014. מנתוני משטרת ישראל עולה כי השנה נגנבו בישראל עד לחודש יולי 10,207 כלי רכב – עלייה של 10.3% ביחס ל- 9,247 רכבים שנגנבו בשבעת החודשים הראשונים בשנה שעברה. מניתוח נתוני הגניבות על פי אזורים עולה כי נוכח הגברת הפיקוח בשטחים מצד כוחות הביטחון, גנבי הרכב מתמקדים פחות בישובים הסמוכים לשטחי הרשות הפלסטינאית. לעומת זאת, במחוז תל אביב חלה עלייה חדה של כ- 20% בגניבות במהלך החודשים הראשונים של 2015 לעומת התקופה המקבילה ב- 2014. עם זאת, על פי איתוראן, כ- 10% מכלל הגניבות בארץ מתרחשות בירושלים, בעיקר בשל סמיכות העיר לשטחי הרשות, כאשר המכוניות הגנובות מועברות לאזורים כמו טול כרם, שכם, רמאללה וחברון. ניכר כי מספר הגניבות עולה בהדרגה, אך מלבד הגורמים הידועים לגניבה דוגמת מכונית פופולארית או חלפים יקרים, גורמים במשטרה מעריכים כי השנה נוספו לעליה במספר גניבות הרכב סיבות שאינן כלכליות כלל וכלל אלא נובעות ממניעים לאומניים המבעבעים במדינה.

גניבה בהזמנה אישית

מחקרים שהתבססו על מדגם של כ- 300 אלף כלי רכב מצאו כי 75% מהפריצות לכלי רכב נעשו בשיטה אלימה, או באמצעות פריצה למחשב המכונית. 20% ממקרי הפריצה מבוצעים באמצעות גניבת המפתחות מביתו של בעל הרכב, והרי שכאן מדובר כבר בחדירה לפרטיות וסכנה ממשית לביטחון הפרט. אחוז קטן יחסית מהגניבות מבוצע על ידי שוד וגניבת רכב מונע, אך גם תרחישים מסוג זה אפשריים. לעיתים, הגנבה מתבצעת על ידי משתמש "מורשה" כגון חניון, מוסך או מתחם שטיפת מכוניות, אשר מחזיק במפתח הרכב ובקוד שלעיתים אף קיבל מבעל הרכב. לעיתים, הגנב אף יודע בדיוק איזו מכונית הוא מחפש ומתכנן לפרטי פרטים את הפריצה אליה. לדוגמא, אם ישנה הזמנה של מנוע או דלתות בצבע מסוים, ניתן לזהות גניבת מכוניות זהות באותו הזמן במספר מוקדים שונים.

אילו סוגי רכב מועדפים על הגנבים?

סוג הרכב הגניב ביותר הוא רכב פרטי (43%), אחריו רכב מסחרי (22%), ג’יפונים (20%), משאיות (12%) וכלי צמ"ה (3%). ניתוח נתוני הגניבות מתחילת 2015 מראה כי בקרב דגמי המכוניות החדשים, דהיינו מכוניות שגילן עד ארבע שנים, טויוטה קורולה היא הדגם הנגנב ביותר. באופן מפתיע, פיז’ו הפך לאחרונה ליצרן חביב על הגנבים ודגמי ה- 508 ו- 5008 נמצאים במקום השני בטבלה. במקום השלישי נמצאים סקודה סופרב וסקודה אוקטביה יחד עם יונדאי i25.


מה עושים אם וכאשר?

חשוב לזכור כי ביטוח חובה אינו כולל מקרים של גניבה, וכדי להיות מכוסים מפני גניבת רכב יש צורך ברכישת ביטוח מקיף המעניק כיסוי ופיצוי בדרך כלל תוך 45 יום ממועד הגניבה (במקרים בהם לא נמצא הרכב). כמו כן, במקרה של גניבה, חשוב לבצע במהירות את הצעדים הבאים:

1. הודעה לחברת האיתור, במידה ואתם מנויים בחברה כזו.
2. הגשת תלונה במשטרה והודעה על גניבת הרכב.
     וודאו קבלת אישור מפורט בכתב על התלונה אותו תעבירו לחברת הביטוח.
3. פניה למוקד השירות של הביטוח אשר יטפל בתביעה וינחה אתכם לגבי המשך התהליך.
4. בעת פגישה עם נציגי הביטוח, עליכם להצטייד במסמכים הבאים:
    * רשיון הרכב שנגנב
    * רשיון נהיגה ותעודת זהות של המבוטח
    * אישור משטרה עם פרטי האירוע והרכב
    * אישור עבר ביטוחי של בעל הרכב / נהג עיקרי בשלוש השנים האחרונות
    * במידה והרכב משועבד/מעוקל – אישור על הסרת השיעבוד/עיקול

נראה כי אם בעבר היה צורך לחבר כמה חוטים כדי להתניע מכונית, הרי שכיום שיטות הפריצה נעשו מתוחכמות יותר – באמצעות פריצה למחשב המכונית, שכפולי מפתח, נטרול מערכת המיגון וכדומה. כלומר, הגנבים הולכים ומתמקצעים ונעשים ממש מומחים בדבר. כדי להימנע מעוגמת נפש, מומלץ להצטייד באמצעי המיגון הרלוונטיים לסוג הרכב שלכם, ואולי גם לגור באזור הנכון או להיות בעלים לרכב פחות "מבוקש".


תגובות

תגובות