רמת השרון: הצעירים נצפו לאחר שנכנסו בפזיזות ובמהירות לרחוב בו אין כניסה ומצאו את עצמם מופתעים ע"י נהגים שלא ציפו לכלי רכב מולם* נציגי מחלקת התנועה בעיריית רמת-השרון בשיתוף הפיקוח העירוני ומשטרת ישראל הגבירו לאחרונה את פעילות האכיפה בשטח לאור תופעת הצעירים הנוהגים באופניים וקורקינטים חשמליים באופן מסכן חיים * נציגי העירייה והמשטרה הוסיפו, כי הם מצפים מההורים לקחת אחריות, לערוך שיחות חינוך ולהתגייס למשימה המשותפת לכולנו: לשמור על חיי הרוכבים הצעירים
נציגי מחלקת התנועה בעיריית רמת-השרון בשיתוף הפיקוח העירוני ומשטרת ישראל הגבירו לאחרונה את פעילות האכיפה והמניעה בשטח וזאת לאור תופעת הצעירים הנוהגים באופניים וקורקינטים חשמליים באופן מסכן חיים. בימים האחרונים פעלו הכוחות המשותפים מהעירייה והמשטרה בסמוך לבתי-הספר ברמת-השרון, ושם נחשפו לתופעות מדאיגות במיוחד: עשרות צעירים הרוכבים בפראות מסכנת חיים, ללא קסדת מגן ולעיתים כנגד התנועה- לאחר שנכנסו בפזיזות ובמהירות לרחוב בו אין כניסה ומצאו את עצמם מופתעים ע"י נהגים שלא ציפו לכלי רכב מולם.
עיריית רמת-השרון חרטה על דיגלה את הרעיון של ״חייהם ושלומם של הרוכבים הצעירים והולכי הרגל הוא מעל לכל" וגיבשה תוכנית מערכתית כוללת להתמודדות עם תופעת השימוש הגובר באופניים חשמליים והגברת בטיחות הרוכבים והולכי הרגל.
במסגרת התכנית המערכתית שאושרה לאחרונה בוועדת זהירות בדרכים בעירייה על ידי ראשת העיר בפועל שירה אבין, ממשיכה מחלקת התנועה בראשות צביקה שמואלי ונציגי מחלקת הפיקוח והמשטרה, בפעילות מניעה בכניסה וביציאה מבתי הספר, שמטרתה להתריע נהגים צעירים שלא לנסוע בניגוד לכיוון התנועה עם האופניים והקורקינטים החשמליים וכן לדאוג שהרוכבים יחבשו קסדות.
נציגי עיריית רמת-השרון מסרו: "הפעם בתמונה שצילמנו, זה נגמר ’בנס’ ללא נפגעים, כשצעיר רכב נגד התנועה על אופניים חשמליים ללא קסדת מגן ברחוב חד-סיטרי. לצערנו הרב, זו רק דוגמא אחת מיני רבות, לאחר יום שבו פעלו הכוחות המשותפים לעירייה ולמשטרה בסמוך לבתי-הספר ברמת-השרון. לאור המצב בשטח, נציגי העירייה עורכים מבצעי מניעה ואכיפה מדי שבוע ונערכים להגביר את נוכחותם בשטח. הורים יקרים, אנחנו מצפים מכם לקחת אחריות, לערוך שיחות חינוך ולהתגייס למשימה המשותפת לכולנו: לשמור על חיי הרוכבים הצעירים".
נציגי העירייה הוסיפו, כי המחוקק טרם נתן בידי הרשות המקומית את הכלים המתאימים להתמודדות מיטבית עם התופעה של הצעירים הרוכבים על אופניים חשמליים על כל השלכותיה והוסיפו כי פעולות מניעה דומות מתוכננות לביצוע מדי שבוע במהלך השבועות הקרובים.
באמצע חודש אפריל השנה, נסע זאב ילין, בן 64, בכביש 554 בדרכו מעבודתו בקיבוץ יקום לביתו ביישוב נירית שבשרון. במהלך הנסיעה פגע בו רכב מסחרי והפקיר אותו למוות. משפחתו של ילין סיפרה לאחר התאונה, כי הוא היה רוכב מנוסה וותיק, שהרבה לנסוע בכביש וגם בשטח והקפיד תמיד לשמור על כל כללי הבטיחות כאשר רכב על אופניו.
כמו זאב ילין, ישנם רוכבים רבים שדואגים לשמור על כללי הבטיחות אך למרות זאת, הם נמצאים בסכנה יומיומית. הסיבה לכך, היא כי במדינת ישראל אין מספיק שבילי אופניים שיפרידו בין הרוכבים לבין המכוניות. על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת שנת 2015 נהרגו בתאונות דרכים שבעה רוכבי אופניים, למעלה מפי 2 לעומת מספר הרוכבים שנהרגו בתקופה המקבילה (3). לשם השוואה, בשנת 2014 כולה, נהרגו 10 רוכבי אופניים בתאונות דרכים.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי בשנת 2014 נפגעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ 301 רוכבי אופניים, מתוכם 69 נפצעו באורח קשה. מרבית הנפגעים, נפגעו בתוך הערים: 267 רוכבי אופניים נהרגו בתחום העירוני בשנת 2014, 55 מתוכם באורח קשה.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אנו נמצאים במצב של אסון לאומי. ישנה עלייה של עשרות הרוגים בתאונות הדרכים מתחילת שנת 2015 ועל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות מידיים בכדי לבלום מגמה מדאיגה זו. אחד הפתרונות הוא להסדיר שבילי רכיבה מיוחדים לאופניים, כנהוג בערים רבות בעולם. יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב בכביש בכדי להפחית את מספר רוכבי האופניים ההרוגים".
בתל אביב נפגעו כ- 900 רוכבי אופניים בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות (2005-2014)
בתל אביב נפגעו 890 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, 17 רוכבים נהרגו.
בירושלים נפגעו 146 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, שני רוכבים נהרגו.
בחולון נפגעו 127 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, חמישה רוכבים נהרגו.
בבני ברק נפגעו 114 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, רוכב אחד נהרג.
בראשון לציון נפגעו 98 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, רוכב אחד נהרג.
ברמת גן נפגעו 97 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, שני רוכבים נהרגו.
תחום הרכיבה על האופניים התפתח מאוד בשנים האחרונות בישראל, וכיום ישנם כמיליון רוכבי אופניים. למרות יתרונותיהם של האופניים ככלי תחבורה זול ובריא, הם גם חושף את הרוכב עליו לסכנות רבות. ישנה קהילה גדולה של רוכבי אופניים, הרוכבים בצידי הכביש או בשטח ועל המדינה להסדיר עבורם שבילי רכיבה בטוחים.
רוכבי האופניים רוכבים פעמים רבות ללא אמצעי הגנה והם חשופים לפגיעת כלי רכב או נפילה. מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. במקביל, בזמן רכיבה יש להצטייד במגנים ובשעות החשיכה, יש לרכב עם בגדים זוהרים כדי לשפר את הנראות.
בשנים האחרונות התפשטה ברחבי הארץ גם תופעת הרכיבה על אופניים החשמליים. בשבוע שעבר נפגעה ילדה כתוצאה מפגיעה של אופניים חשמליים בתל אביב. בעקבות המקרה, הפגינו תושבי העיר בשדרות ההשכלה בעיר כאות מחאה על תופעה מסוכנת זו. בחודש יולי 2014, אשרה וועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות שמסדירות לאחר שלוש שנים וחצי, את ההיבט החוקי של האופניים החשמליים, אך מעיון בתקנות עולה כי משרד התחבורה מתעלם לחלוטין מהקורקינטים החשמליים ומשאיר את הנושא פרוץ.
בעיה נוספת שקיימת היא חוסר האכיפה של התקנות החדשות: למשטרה כמאה ניידות עקב חוסר תקציב וכתוצאה אין מי שיאכוף את התקנות. התוצאה היא, כי רוכבי האופניים החשמליים אינם חשים בהרתעה ולכן אינם פועלים על פי התקנות. עוד בעיה – רבים מרוכבי האופניים החשמליים וגם הורים רבים אינם מודעים לתקנות החדשות.