בית פלוס מינוס: מעכשיו יש לשוכרים מידע מלא על הדירה שאתם רוצים לשכור

 
 יוזמה מעולה: בשבוע שעבר הוקם אתר בשם בית פלוס מינוס –www.baytplusminus.co.il המגבש בתוכו רעיון פשוט עד כדי לא להאמין שלא היה קיים עד כה והוא מתן פלטפורמה לשוכרי דירות לחוות את דעתם / לדרג / לשתף בחוויית השכירות שלהם על כלל הבטייה – לאמור, הם מספקים פרטים כגון: עלות השכירות, תקופת השכירות בה שכרו את הנכס, מצב הדירה, מצב הבניין, התנהלות מול בעל הדירה וכיו"ב.

ע"י מתן ביקורת (בין אם חיובית ובין אם שלילית) הם מספקים קונטרה לשוק שלמעשה פרוץ ונותר כשטח הפקר , עד כדי כך שנדרשת חקיקה ספציפית אשר שבימים אלו נידונה בכנסת וזוכה להתעניינות רבה בכלי התקשורת – או במילים אחרות מטרות האתר הנן מחד להוות כלי ביקורת ציבורית על בעלי הנכסים ובכך לאפשר את מניעת הפקעת המחירים הרווחת בשוק ומאידך לספק מענה לשוכרים פוטנציאלים טרם כניסתם לנכס ע"י הצגת תמונה המשקפת את המציאות וכך בהתאמה להזהירם מפני בעיות עתידיות או לחלופין להמליץ בפניהם על בעלי נכסים הוגנים וישרים.

הבעלים של האתר הם עורך הדין גיטליץ שאול, בעליו של משרד גיטליץ עורכי דין אשר מתמחה בתחום האזרחי ובעיקר ייצוג שוכרים ומשכירים החל משלב חוזה השכירות ועד להליכים משפטיים מורכבים ואיתי פודחצר בעלים של חברת פודחצר סולושנס בע"מ – אחת החברות המובילות במשק אשר מתמחה בפתרונות טכנולוגיים החל משלב הקמת האתר, דרך ייעוץ מתקדם וכלה באבטחה מידע.

– איך הגיתם את הרעיון?

עו"ד גיטליץ שאול : "כחלק בלתי נמנע מעבודתי אני נתקל לא פעם בבעיות שנובעות מיחסי השכירות, החל מדרישות של שוכרים כלפי המשכירים וכלה בתביעות בגין נזקים שנגרמו לנכס ו/או לשוכרים כתוצאה משימוש בנכס ו/או התנהלות המשכיר – לעתים העבודה דורשת בחינה של התנהלות המשכיר או השוכר בפלטפורמה המקוונת. הבדיקה העלתה כי אמנם רבבות מתלוננים ברשת , הרי שאין מקום אחד שמאחד את התלונות , מנתח אותם ומאפשר לעשות בהם שימוש פרקטי לצורך הבעת עניין ציבורי מרוכז אשר יאפשר שינוי חברתי ממשי. מכאן הדרך לרעיון הייתה קצרה.

"היות ואיני אדם שמבין טכנולוגיה או לכל הפחות לא בצורה מקצועית, פניתי לאיתי , אשר מעבר היותו חבר ילדות הנו גם אחד האנשים המוכשרים ביותר שאני מכיר בתחום הטכנולוגי אשר הישגיו הרבים מדברים בעד עצמם".

איתי פודחצר: "לאחר ששמעתי את ההצעה של שאול ובתור מי שגר בשכירות בעצמי ראיתי בדבר כדרך נהדרת לתת ביטוי לצורך הציבורי חברתי, ומכאן הרעיון החל לרקום גידים די מהר והנה אנחנו כאן".

– איך התגובות לרעיון?

"עו"ד גיטליץ שאול מחייך ועונה ברוגע : עבר רק שבוע לאחר ההשקה והנה אנחנו מתראיינים לעיתון אז התגובה לדעתי היא חיובית, אפילו חיובית מאוד".

– כמה אנשים דירגו עד כה?

"כמות הדירוגים גדלה מיום ליום. המחסום העיקרי של האנשים הנו לבטוח באתר שהם עוד לא מכירים. זה ישתנה. כי זה חייב להשתנות אם אנחנו בתור אזרחי המדינה ושוכרים בהווה או בעתיד רוצים לשנות את פני המציאות שהולכת והופכת לבלתי נסבלת. בנימה זו , מוסיף עו"ד גיטליץ, שמעתי פעם ציטוט של אברהם יהושע השל שהיה אחד מההוגים החשובים של המחשבה היהודית הדתית בארה"ב – "כל מה שצריך זה אדם אחד…ועוד אחד..ועוד אחד..בכדי להתחיל מהפכה" – אצלנו באתר הראשונים החלו בצעדה והגיע הזמן שגם אחרים ישכילו להצטרף".

– מאיזה אזור בארץ בעיקר?

"להפתעתנו הרבה הזעקה הציבורית נשמעת מכל קצוות הארץ. החל מרחובות ועד קרית אתא. כמובן שהצפי הוא כי מירב הזעקה תקום באזור המרכז".

– מי מרוויח מהדירוג?

"כולנו! הלכה למעשה ברגע שניתן דירוג הדבר מהווה מצד אחד אפשרות לשוכר הפוטנציאלי לדעת לאן הוא נכנס – האם לתופת שבקלות יכולה למצוא עצמה מונחת על שולחני, עונה עו"ד גיטליץ, או לחיים נוחים בהם בעל הבית מתגלה כאדם ישר ואמין. מצד שני, גם בעלי הנכסים (הדירות) מרוויחים, שכן התנהגותם יכולה לזכות אותם בדירוגים גבוהים יותר ולהקל עליהם באיתור המועמדים ובהשכרת הנכס. אבל אין ספק כי המטרה העיקרית היא להביא לשינוי חברתי- כך שבעלי הדירות ידעו כי הם תחת "עין בוחנת" של השוכרים וכי עליהם לשנות את דרכי ההתנהלות שלהם ו/או את גובה השכירות שהם דורשים בהתאמה".

– ומה אם דייר סתם רוצה להתנקם? יש פיקוח ובקרה?

"במהלך שנות העבודה למדתי כי לכל דבר יש סיבה – מכאן שדייר שמביע חוסר שביעות רצון מהשכירות אינו בהכרח "מתנקם" בבעל דירה. לעתים, להפך הוא הנכון – דייר שמביע חוסר שביעות רצון, מציף בעיות אמיתיות ומאפשר לבעל הדירה ללמוד מטעויות עבר ולהשתפר. אבל למען הסדר הטוב אציין, כי המערכת של האתר בודקת דירוגים מקבילים על אותו נכס ומשכללת ציון ממוצע תוך הצגת כל הביקורות על אותו הנכס. כך שאם יש דייר שנתן חוות דעת שלילית ודייר שנתן חוות דעת חיובית – הרי ששתי חוות הדעת יוצגו בפני השוכר הפוטנציאלי – דבר שיאפשר לו לגבש את דעתו בטרם כניסתו לשכירות.

"אציין כי השימוש באתר מותנה בהזדהות על ידי פרופיל הפייסבוק האישי של המשתמש ואפשרויות הדירוג מוגבלות לשאלות ממוקדות– הדבר, כפי שעובד גם עבור כלי תקשורת רבים שמספקים אפשרות לטקבק, עלה ככלי אפקטיבי למניעת שימוש לרעה בפלטפורמה שהאתר מספק.

בנוסף, עם הזמן אנו נאפשר גם לבעלי הדירות להביע את דעתם על הדירוג שניתן להם ובכך לאזן את הדירוגים".

– האם השירות ניתן בחינם?

"כמובן! המטרה העיקרית של האתר הנו שינוי חברתי בסוגיה שעומדת לדיון בסדר היום הציבורי".

לדף הפייסבוק של היוזמה לחצו כאן

תגובות