לוחמת אמיתית: סרן מורן גרשוני מכפר סבא

מורן גרשוני מכפר סבא משמת כקצינת הרפואה של החטיבה המרחבית החולשת על בקעת הירדן. כשהחלה את תפקידה, הייתה מורן הקצינה הצעירה ביותר בצה”ל בתפקיד זה, אז הייתה רק בת 23. היום, שנתיים מאותו מינוי משמעותי, מסתכלת מורן בגאווה על הרפורמה שהובילה בתחום הרפואה בחטיבת הבקעה, על האתגרים והמכשולים אותם הצליחה לעבור בהצלחה, ומביטה קדימה אל עבר התפקיד הבא בלשכת מבקר צה”ל. “חיל הרפואה הוא חיל מצוין, אני מרגישה גאווה לשרת בחיל הרפואה ובצה”ל. אני מקווה שעוד יבוא שלום אלינו”. ראיון עם לוחמת

"התחלתי את שירותי במשמר הגבול" פותחת ואומרת גרשוני, "מילאתי תפקיד מאוד מעניין וממצה, הייתי אחראית על מרפאה ולקחתי חלק מלא בפעילויות כמו יציאה לשטח, פעילויות מבצעיות ומארבים" נזכרת מורן, "חלק מהשירות שלי היה באזור דרום תל אביב, זה החלק בשירות שצברתי בו חוויות לכל החיים ולמדתי רבות על ‘העולם שבחוץ’. מי היה מאמין שיצא לי להתמודד עם אנשים תחת השפעת סמים, בתי בושת, סחר בלתי חוקי. מדובר בעבודה עם יחידות מיוחדות שפועלות למיגור התופעות האלה. זה לא טריוויאלי" מדגישה מורן.

איך בחורה צעירה מתמודדת עם מצבים בלי אפשריים שכאלה?

"הייתי צריכה להתבגר" נזכרת מורן, "כשאת בשטח, את צריכה ללמוד להתמודד עם הכל. בתור חיילת בשירות סדיר, לא האמנתי שאני אתן תרופה נגד סמים לנערת ליווי שהייתה תחת השפעת סמים. כמובן שאימא שלי מאוד תמכה בי, לאורך כל הדרך. היא חלק משמעותי לכך שהגעתי לאיפה שהגעתי, אני שמחה שאני מושא לגאווה עבורה".

בהמשך, יצאה גרשוני אל קורס הקצינים שם פגשה את המסגרת הצבאית לראשונה. "הייתי ב’מעוז’ שזה המסלול של תומכי הלחימה בקורס הקצינים. בחצי השני של הקורס הייתי סגנית מפקד הפלוגה. מדובר בהתנסות רוחב, עבודה צמודה למפקד הפלוגה, בניית סדרות חינוך, ניווטים, שבוע שטח וכמובן השבוע המסכם של הקורס. בה"ד 1 זו התקופה הכי מקצועית שנחשפתי אליה בצה"ל".
"כשסיימתי את קורס הקצינים, המשכתי לתפקיד מפקדת קורס בבסיס ההדרכה של חיל הרפואה, ועברתי ארבעה מחזורים של הכשרת חובשים, ואני מרגישה שגם שם השארתי את חותמי בכך שהקורס השלישי עליו פיקדתי היה קורס דגל אותו שיכפלו לדורות הבאים ולפיו מתנהלות ההכשרות כיום" מספרת מורן בגאווה. "החיבור לשטח זה נושא שאני מחוברת אליו מההתחלה, ואני מנחילה את זה בכל תפקיד שאני עושה".

לאחר מספר תפקידים נוספים ביניהם גם קצינת המבצעים של בסיס ההדרכה של חיל הרפואה במהלכו גם הכשירה רופאים וחובשים בתקופת מבצע "עמוד ענן", הגיעה מורן אל התפקיד המשמעותי האחרון שלה, והוא תפקיד קצינת הרפואה באחת החטיבות הגדולות ביותר בצה"ל- חטיבת הבקעה. "כשהלכתי אל המיונים לתפקיד המדובר הייתי עוד לפני יום ההולדת ה23 שלי".

בתור קצינת הרפואה הצעירה ביותר בצה"ל, הספיקה מורן לעשות שינויים דרמטיים בתפקידה ולשנות את פני הרפואה באזור עליו היא אחראית. "במסגרת התפקיד שלי אנחנו נותנים מענה רפואי לכל העוברים ושבים בבקעת הירדן" מספרת מורן, "כל מי שצריך סיוע רפואי, ירדנים, פלסטינים, ישראלים, תיירים, אנחנו אלה שמטפלים בו. יש מספר צוותים מצומצם בגזרה שחולשת על שטח עצום- מהעמקים בצפון ועד ים המלח בדרום".

מורן היא האחראית על הצוותים הרפואיים בגזרה והם נמצאים תחת פיקודה והפעלתה כולל כוחות ההצלה האזרחיים- מד"א, וסהר אדום. "ניסיתי לעשות סדר ולהבין איפה הדברים עומדים, לתת מרחב תמרון לכל אחד מהכוחות הנמצאים בגזרה על מנת שהעבודה המשותפת תהיה טובה יותר. היום, אין אדם בחטיבה שלא רואה את חשיבות הרפואה בראש סדר העדיפויות. להיות בריא זה הכי חשוב".

אחד האירועים המשמעותיים במסגרת תפקידה של מורן היה מתן מענה רפואי למחבל, שדקות ספורות קודם לכן איים על הכוחות וירה לעברם. "אנחנו מטפלים בקור רוח, אנחנו פה כדי להציל חיים, ללא הבדלי דת, גזע ומין. דוגמא נוספת הייתה כשטיפלנו בתינוק פלסטינאי שקיבל דום לב, והטסנו אותו להדסה עין כרם להמשך טיפול" נזכרת מורן.

"אחרי 6 שנים בתור לוחמת בשטח, אני חושבת שאני מגיעה ממקום טוב יותר לתפקיד ב ‘מבקר צה"ל’" מסכמת מורן, "אני רואה את הצבא ממקום אחר, לא משנה מה יקרה בעתיד, יש לי את הבסיס לבוא ולמשב דברים אחרים" מוסיפה בחיוך.

תגובות