הכנת ממ”ד לטופס 4

במדינת ישראלי ישנם תקנים חיוניים המחייבים כל מהנדס להתקין בבניין ובכל מבנה ממ”ד – מרחב מוגן דירתי. הממ”ד לא היה נפוץ עד לשנים האחרונות אולם בעשורים אלו מהווה הממ”ד אלמנט הכרחי בכל דירה. למעשה, מהווה הממ”ד תנאי להרשאת המגורים בדירה מטעם הרשות המקומית. הרשות המקומית תדרוש את קיומו של הממ”ד על מנת לאפשר כניסתם של דיירים לדירה. את אישור המגורים מסדירה הרשות באמצעות טופס המכונה “טופס 4”.

בבואנו לרכוש דירה עלינו לוודא כי הינה בעלת "טופס 4", היינו כי הרשות העירונית אישרה בה את המגורים וכי הממ"ד בדירה תקין ובנוי על פי התקנות הרלוונטיות. מצד המהנדס ישנן לא מעט דרישות שעליו לעמוד בהן על מנת להבטיח את קבלת האישור לטופס 4. על פי פיקוד העורף יש הוראות ברורות כיצד יש להכין את הממ"ד למקרה חירום ולקראת כל צרה אפשרית. קבלת טופס4 אינו מותנה רק בקיומו של ממ"ד, כי אם גם בסדר המושלט בחדר, קלות הגישה אליו, נוחות השהייה בו והזמן שניתן לשהות בו באופן רצוף ועוד.

סינון אוויר ומערכות אב"כ

בין הקריטריונים לאישור ממ"ד נכללים אטימותו, מספר הליקויים הקיימים בו, אופן ביצוע הטיח, קבלת כל האישורים הרלוונטיים לגביו, התקנת מערכת סינון אוויר לממ"ד ומערכות אב"כ בממ"ד ועוד. גם  למערכות סינון האוויר ישנן הגדרות מפורטות של אופן הפעולה הנדרש ואופן ההתקנה המתחייב כך שמערכת סינון האוויר תפעל כראוי בעת הצורך. מאחר והמערכת תפקידה לייצר סירקולציה של אוויר בחדר למשך זמן רב, יש לוודא כי היא אכן עומדת בהגדרות הנדרשות ממנה. דרישה חשובה נוספת שיש לוודא היא כי המערכת מסננת חומרים כימיים וביולוגיים שונים.

הכנה לממ"ד

ההכנה לממ"ד כוללת הגדרות מדויקות של ההתקנה. חשוב לוודא כי יונחו צינורות אוורור מתאימים על פי הוראתו של פיקוד העורף. כמו כן יש להתקין חלון אטום ודלת ממ"ד העונה על ההגדרות הרצויות. הדלתות והחלונות צריכים לענות על דרישות האטימות המלאה בפתחים וכן באיטום מוצלח של תשתיות חשמל ותקשורת.

בדיקות נדרשות

הבדיקות הנדרשות להכנת הממ"ד כוללות בדיקות של הבטון בבניין, בדיקה של מהנדס רשמי הבודק את שלד הבניין, הדבקת מדבקות תו תקן רשמיות על החלונות ועל דלת הממ"ד ועוד. את המדבקות יש להדביק רק במקומות הייעודיים לכך על מנת להבטיח כי חלונות שאינם אטומים לחלוטין יטופלו כראוי ולא יהוו איום משמעותי לשוהים בחדר הממ"ד בעת צרה.

חשוב לבחור חברת התקנה איכותית ומקצועית המכירה את הנהלים ויכולה ללוות את בעלי הבית לאורך כל תהליך המיגון של הדירה והכנת הממ"ד לקראת קבלת טופס 4.

תגובות