מחקר שנערך באוניברסיטת אריאל: הפרסום בעיתונות המודפסת יידחק למקום השלישי אחרי טלוויזיה ואינטרנט

הדוח השנתי בהוצאת המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בשיתוף עם יפעת מחקרי מדיה וקנטאר מדיה מחקרי TGI בעריכת ד”ר רפי מן וד”ר אזי לב-און חושפים את המידע הבא שכדאי שתדעו:

 • בשנת 2014 הופצו ברשתות החברתיות בישראל יותר ממיליון פוסטים שכללו אלימות מילולית, קללות, שפה בוטה, ביטוי גזענות, או קריאה לביצוע מעשה אלימות פיזי.

•ההוצאות לפרסום באינטרנט ב-2014 – 22% מכלל עוגת הפרסום – היו קרובות בשנה זו לנתח הפרסום בעיתונות המודפסת (23%). ניתן להעריך כי 2015 תהיה השנה שבה יידחק הפרסום בעיתונות המודפסת למקום השלישי אחרי הטלוויזיה והאינטרנט.

• סדר היום התקשורתי ביותר מ-20% משנת 2014 התמקד בנושאי ביטחון, בעקבות חטיפת שלושת הנערים ורציחתם, מבצע צוק איתן וירי הרקטות לעבר חלקים נרחבים ממדינת ישראל. המצב הביטחוני השפיע פחות על היקף ההוצאות לפרסום, שעמדו בשנה זו על היקף דומה לזה של השנה הקודמת.

•האינטרנט הפך לדרך הנפוצה ביותר בקרב גולשים להכרות עם בני או בנות זוג חדשים. על פי סקר "בזק" שהתפרסם ב-2014 32% העידו כי הכירו את בן/בת זוגם באינטרנט (בהשוואה ל-6% לפני חמש שנים).

• שיעור החדירה של הטלפונים הסלולריים בישראל 2014 עומד על כ-95%.

• יוקר המחיה היה בשנה זו נושא הדגל של המחאה הצרכנית בישראל, אשר זכה לביטוי בבמות תקשורת פופולריות ולא רק כחלק מהסיקור הכלכלי.

• בשנת 2014 ירד אמון הציבור בתקשורת לשפל חסר תקדים על פי נתוני "מדד הדמוקרטיה הישראלית" של המכון הישראלי לדמוקרטיה רק 29.7% מכלל הציבור הביעו אמון בתקשורת, שיעור אמון נמוך יותר מזה שחש הציבור כלפי מוסדות אחרים.

• בשנה זו נמשכת העלייה במספר האירועים והתהליכים שבמרכזם שיתוף אזרחים בקבלת החלטות ציבוריות במתוכנת של דיוני "שולחנות עגולים" ובמתכונות אחרות.

• במהלך השנה זכה שר האוצר לשעבר יאיר לפיד למספר אזכורים גבוה יותר מאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיתונות המודפסת, ושיעור החשיפה שלו באינטרנט המערכתי היה נמוך אך במעט מזה של נתניהו.

אלה הם רק חלק מן הממצאים הרבים הנכללים בדוח השנתי התקשורת בישראל 2013, סדרי יום, שימושים ומגמות, שמתפרסם השבוע. הדוח, בעריכת ד"ר רפי מן וד"ר אזי לב-און, יוצא לאור זו השנה הרביעית על ידי המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. להוצאת הדוח שותפות גם החברות יפעת מחקרי מדיה וקנטאר מדיה מחקרי TGI.

הדוח סוקר את הנושאים המרכזיים שעמדו על סדר היום התקשורתי, את שימושי המדיה ושוק הפרסום, המחאות בתקשורת הנושא יוקר המחייה, ניהול משברים ברשתות החברתיות ועוד.

תגובות

תגובות