סייעות גני הילדים העירוניים בכפר סבא – ההורים מתלוננים “הגיעו מים עד נפש”

תלונות ההורים לילדים בגנים העירוניים מדברות על תחלופה גבוהה ובלתי סבירה של סייעות בגני הילדים ובעיות בהתנהלותן מול ילדיהם
"לאחרונה הגיעו מים עד נפש בנושא הסייעות המחליפות שהעירייה שולחת לגן", אומרת אחת האימהות "ילדה בגן סיפרה להוריה על התנהלות סייעת מחליפה בגן שהתנהגה בצורה "מציקה" כלפי הילדים", מספרת האם ומדגישה "ביקשנו מגב’ תמר ממחלקת גנים פגישה, היא אמרה שתחזור אלינו אחרי החג ואנחנו עדיין רודפים אחריה במטרה לדבר איתה פנים מול פנים".

לדברי ההורים, הסייעת הספציפית כניראה פוטרה, "אבל זה לא מספק אותנו. אנחנו רוצים שמקרים כאלה לא ישנו. הבעיה המרכזית היא שהעירייה או מי מטעמה (חברת כח אדם כלשהיא) מגייסים סייעות מחליפות ללא דרישות קדם כלשהן, כך שהסייעות המגיעות לגן נעים בין אשה מבוגרת מאוד שמצליחה לקום במאמץ רב לבין אישה חסרת סבלנות. הבעיה שזו יכולה להיות הסייעת שמקבלת את פני הילדים בבוקר לגמרי לבדה. במילים אחרות, על משמורת הילדים שלנו בעצם אמונה אישה זרה לחלוטין שאף אחד לא יודע מה ההשכלה שלה, האופי שלה וההתנהלות שלה מול ילדים". נטען לגבי גן שרקרק.

גם הורים ממתחם הגנים של שכונת האוניברסיטה – ארבעה גנים, שניים בקומה התחתונה, שניים בקומה העליונה סיפרו על סייעת שלא הצליחה להשתלט על הילדים, "חלק מהילדים היו בקומה העליונה (הגן הוא בקומה שניה) וחלק מהילדים היו מפוזרים בחצר (מדובר על חצר שצריך לרדת במדרגות להגיע אליה כי הגן בקומה השניה) והדלתות היו פתוחות והילדים יצאו בלי השגחה. מדובר על גן טרום חובה-חובה. אחת הסייעות הגיעה עם הבן שלה והיתה מרוכזת בעיקר בו. לגן אחר במתחם הגיעה סייעת מבוגרת מאוד אולי בת 70 שנזפה בילדה שניסתה לאכול מצלחת ירקות שהיתה מונחת על השולחן מיום האתמול. "לא ברור למה נזפה בה… במקום לקום ולקחת את הצלחת ולזרוק לפח". 

ההורים דורשים שינוי מיידי במערך קבלת הסייעות לעבודה עם ילדיהן "על עיריית כפר סבא לבקר ולראיין את הסייעות שמטפלות בילדים שלנו וזה בסיסי ביותר". 

ההורים טוענים כי "גברת תמר גייגר ממחלקת גנים טרם חזרה אלינו למרות שפנינו אליה כבר לפני חג פסח ולא רק שאינה מתאמת לנו פגישה, היא אפילו לא מגיבה למיילים ולטלפונים שאנחנו מרימים אליה". 

באחד המכתבים שהגיעו לאגף החינוך גוללו ההורים בגן שרקרק את גודל הבעיה "התחלופה הגבוהה בגן מתחילת השנה מתבטאית גם בצוות הבוקר. הגננת המחליפה שמגיעה פעמיים בשבוע לגן, התחלפה כבר שלוש פעמים! כשסייעת הבוקר הקבועה היתה בחודשי הריון מתקדמים הגיעה במקומה לגן כל יום סייעת אחרת. ההורים השאירו את ילדיהם לבד עם אדם זר במשך חצי שעה בבוקר. השינויים הרבים משפיעים ושמים את חותמם על הילדים הרכים. הורים רבים דיווחו על שינוי בהתנהגות הילדים במיוחד בתקופה האחרונה: ילד אחד הפך אגרסיבי, ילד אחר מסתגר בעצמו, ילד אחר צועק…. מחצית מהגן הם ילדים רכים בני שלוש!".

עוד מצוין במכתב כי כעת, משמצב הגן הפך עדין ושביר יותר – דורשים ההורים פתרון מיידי כגון דמות קבועה נוספת לצוות הקבוע, שמוכנה להתחייב להיות בגן עד סוף השנה כדי להחזיר לילדים את תחושת הבטחון והקבוע. אם זו סייעת ראויה או בת שירות או סטודנטית.
• לבדוק מראש כל סייעת מחליפה שמגיעה לגן, שעבדה כבר במקום אחר ולא הגיעו תלונות עליה. "האם העירייה בודקת סייעות מחליפות שמתקבלות אצלה לעבודה?"
• פסיכולוגית שתגיע לגן מספר פעמים בשבוע ותעזור לשקם את מצב הילדים ובטחונם.
• לוודא עם סייעות שמגיעות לגן שהן מוכנות ויכולות להתחייב לתקופה ארוכה
"מדובר על המסגרת הכי משמעותית של ילדינו. הם נמצאים בגן כמעט כל שעות היום. אנחנו דורשים תשובות בהקדם ונפעל בכל המישורים לקידום נושא בהול זה. לא ייתכן שאנו שולחים את ילדינו ומגלים שמי שאמון על חינוכם הוא מישהו שלא עבר הכשרה, בדיקה, הסתכלות ומרשה לעצמו להתעלל בילדינו כאוות נפשו. הגיעו מים עד נפש". 

יו"ר ועד גני הילדים, אמיר סילבר מסר בתגובה כי הוא מודע לבעיה :"ב-4 השנים האחרונות נוספו בכפר סבא כ-40 גנים, רובם יול"א. עקב הגידול החד ,כיום לומדים מעל 4500 ידים ב-159 גנים), נוצר צורך להעסיק מאות גננות וסייעות חדשות כל שנה. עקב צורת התפעול היחודית לכר סבא, בגנים עד 17, והרצון שבארוחת הצהריים יהיה צוות מתוגבר הכולל את צוות הבוקר והצהריים (4 נשות צוות) ניהול כוח האדם הפך מסובך. ניהול כוח האדם מורכב, ישנם הסכמי עבודה,תנאי העסקה ועוד גורמים שיש להתחשב (כמו התראות קצרות מדי לחילופים) בהם כאשר משובצים הצוותים. הקייץ האחרון הוועד ביקש למצוא פתרון לחילופים הרבים, בקייץ ובחופשות מערכת החינוך בעיה זו מחמירה עקב הסכמי עבודה, העירייה החליטה לשנות את ניהול כוח האדם. אנחנו תקווה שינוי זה, הכולל לקיחת אחריות מלאה מצד מחלקת גנים, תביא לשיפור ניכר בחילופים. מאז כניסת תמר, מנהלת מחלקת גנים, נערכים שינויים מבניים תוך שיתוף הוועד, כנציגי הורים, וחשים שינוי בכיוון הנכון. אנחנו מבקשים מההורים לפנות אלינו בכל בעיה או בקשה הקשורה לגנים העירוניים".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה:"כל הסייעות הקבועות המועסקות ע"י עיריית כפר סבא ועובדות בגני הילדים בעיר עוברות הכשרה מסודרת ע"י מדריכות מוסמכות ומקצועיות. הכשרתן של סייעות מחליפות שמגיעות אך ורק למילוי מקום הינה באמצעות חברת כוח אדם שעובדת אף היא על פי נהלים מסודרים. הנושאים שעלו בכתבה כבר טופלו במהלך חופשת הפסח לשביעות רצון הצדדים. חשוב לציין כי מחלקת גני ילדים בעיריית כפר סבא עובדת בשיתוף פעולה מלא עם ועד ההורים העירוני". 


תגובות