בואו הצטרפו ל”הליכת ג’יין” כפר-סבא 2015- ‘לקחת קבוצת אנשים לטיול בעיר’

קבוצת פעילים מכפר סבא תקיים ביום שישי הקרוב הליכה עירונית. ועד הפעולה לשימור מחמיר לקולנוע עמל, יזם ויצר גם השנה הליכה שיתופית במסגרת הפסטיבל הבינלאומי Jane’s Walk; הכותרת שנבחרה לפסטיבל השנה היא: Let’s walk about it .

פסטיבל הליכות ג’יין הינו פסטיבל בינלאומי שהחל בטורונטו בשנת 2007 לציון יום הולדתה של ג’יין ג’יקובס החל ב-3 במאי. ג’יין ג’יקובס הייתה אחת מהמנסחות המקוריות של המחשבה העכשווית אודות עירוניות ותכנון ערים. הפסטיבל מתקיים בפעם החמישית בישראל ובפעם השלישית בכפר סבא.

הפסטיבל קורא להתבוננות חדשה, ביקורתית ומקורית במרחבים עירוניים ובתהליכים המתקיימים בהם. הפסטיבל שואף ליצור הזדמנויות חדשות למפגש בין אנשים, ולהפנות את תשומת הלב לעוצמה הגלומה באקט ההליכה על היבטיו השונים: הליכה כפעולה חברתית, הליכה כמחאה, הליכה כמעשה המשפיע על הסביבה; הליכה החושפת רובד עלום בחייה של העיר ויוצרת קו ממשי או מדומיין בנוף האורבני.

במסגרת הפסטיבל מתקיימים במקביל עשרות סיורים עירוניים מקוריים והליכות שיתופיות, כל אחד ממסלולי ההליכה בעל אופי ושפה שונים: מיצגים, מסלולים קהילתיים, הליכות שיתופיות וסיורים מודרכים המבוססים על סיפור אישי או על רקע היסטורי. נקודות המבט השונות של המשתתפים באירוע יוצרות מארג מורכב של מסלולים נרטיביים – מיפוי חדש וחד פעמי של העיר המספר את סיפורה כפי שלא נכתב מעולם.

ג’ייקובס (1916 – 2006) הייתה עיתונאית, סופרת ואקטיביסטית אמריקאית-קנדית שיצאה נחרצות כנגד התכנון העירוני המודרניסטי.
ג’יין דיברה על 4 עקרונות מרכזיים בעירוניות: על עירוב שימושים (שייצור פעילויות שונות ברחובות בכל שעות היום), על בלוקים קצרים, על מבנים מגוונים ועל ציפוף.
וכן, דיברה ג’יין רבות על המושג ‘עיניים על הרחוב’ – על פיו הרחובות נעשים בטוחים יותר, לאו דווקא באמצעות הוספות תאורה או שמירה, אלא, באמצעות הוספת שימושים מגוונים המושכים קהלים שונים, שימושים המאפשרים לאנשים ‘לשמור’ זה על זה – אפילו שלא במודע – ”הממד האנושי הוא זה שמאפשר לערים טובות להמשיך להיות כאלו”.

‘צוות הליכת ג’יין כפר סבא’, בחר השנה להתבונן כיצד פועל עירוב השימושים במרכז העיר שלנו. תחת הכותרת "פיאצות ושווקים במרכז העיר", ההליכה תפנה את תשומת הלב לשילוב בין מסחר, בילוי, תרבות ומגורים לצד ההיסטוריה, וגם לחיבור לצמתים ולכיכרות המרכזיים בעיר’ באופן המייצר נגישות, נוחות, עניין וסקרנות להולכי הרגל’.

ההליכה תתקיים ביום ו’ הקרוב, ה – 1/5/15, בשעה 14:00 – נקודת המפגש במדרחוב ירושלים, ליד ל’קפה קפה’ ו’לחם ארטיזן’.

במהלך ההליכה נתבונן במספר נקודות מרכזיות במרכז העיר: מדרחוב ירושלים, מתחם קריית ספיר, שרידי גינת ‘הארמון’ של משפחת אהרוני, רחוב ויצמן, כיכר רוטשילד (ז"ל), פינת ויצמן-רוטשילד שבה ישב פעם ‘קפה פידלר’. נקודת הסיום תהיה ביקור בחצר השוק: נתארח בהפנינג שמתקיים בו.

ההליכה בארגון ‘צוות הליכת ג’יין’ כפר

תגובות

תגובות