מערך מחזור אריזות מתקדם באזור השרון

המהפכה הירוקה כבר כאן, ונקווה שהיא תתקדם כמה שיותר מהר – בכל רחבי העולם נערכים מרוצים לפיתוח ומציאת מקורות אנרגיה חלופיים וירוקים, נערכים מאמצים ניכרים להפחתת השימוש בשקיות ומוצרי פלסטיק בלתי ידידותיים לסביבה ותחום המחזור הולך ותופס תאוצה. גם בישראל ניתן למצוא את כל הסממנים הללו, במקביל לעלייה המשמעותית במודעות הציבור לבעיות הנלוות לזיהום הסביבה ולשימוש בחומרים בלתי מתכלים.


 
אזור השרון מהווה דוגמה מצוינת למאמצים אלו, כאשר בשנים האחרונות נערכה מהפכה של ממש בתחום המחזור באזור. כיצד מקדמים מחזור אריזות ומוצרים נוספים בשרון ומהו היתרון של שימוש בקרטונים לאריזה על פני שקיות ניילון או אריזות פלסטיק למיניהן?

פיצול ומחזור הפסולת הביתית

עבור תושביהם של מושבים, כפרים וערים שונות בשרון זמינות אפשרויות מחזור רבות ונוחות בשנים האחרונות, במיוחד לאור פתיחתם של מרכזי מחזור במוקדים רבים, כמו גם חלוקה של פחי מחזור לבתים פרטיים ובנייני מגורים שונים. פחים אלו מחולקים לסוגי פסולת שונים, ורבים מתושבי האזור מכירים את הפחים הכתומים, לדוגמה, המיועדים לזריקת אריזות מסוגים שונים, החל מאריזות קרטון ועד לאריזות פלסטיק של מוצרים שונים שאנו קונים מדי יום בסופרמרקט. בנוסף, חולקו גם פחים חומים קטנים המיועדים לאיסוף פסולת אורגנית, ופחים ירוקים גדולים אליהם זורקים את שאריות הזבל שנותרו לאחר המיון.

כל הפחים הללו נאספים מדי שבוע, ותכולתם מועברת למרכזי מחזור שונים. זוהי התקדמות משמעותית לעומת שנים עברו, בהן היינו זורקים את כל הזבל גם יחד לאותו פח, והכל היה מגיע בסופו של דבר למזבלה, שם היו נשארים כל החומרים המזהמים הללו למשך אינספור שנים.

מקרטונים לאריזה ועד בגדים ומוצרי אלקטרוניקה – מרכזי מחזור בשרון

בנוסף לפחי המחזור הביתיים אשר חולקו במושבים וערים בשרון בשנים האחרונות, נפתחו גם מרכזי איסוף ומיון רבים, הן בשכונות שבערים והן במושבים ויישובים קטנים.

מרכזים אלו מכילים מספר פחים גדולים וכלובים, המכסים את רובו המכריע של ספקטרום הפסולת שאנו מייצרים. כך, ניתן למצוא במרכזים אלו פחים ייעודיים עבור אריזות קרטון, קלקר, זכוכיות, פחיות מתכת, סוללות, מוצרי אלקטרוניקה ואפילו בדים ובגדים שאנו מעוניינים להיפטר מהם אך עדיין ראויים לשימוש.

זהו צעד נוסף ומשמעותי ביותר במהפכת המחזור, שכן מרכזים אלו זמינים ונוחים לגישה עבור מרבית תושבי השרון, ומאפשרים למחזר פחות או יותר את כל הפסולת לה אנו אחראיים, ובכך להוריד את רמת זיהום הסביבה לה אנו אחראיים ישירות באופן משמעותי.

קרטונים לאריזה במקום אריזות פלסטיק וסלים רב פעמיים לקניות

הן באזור השרון והן בישראל כולה אנו עדים כעת למהלך משמעותי נוסף בתחום המחזור והצרכנות הירוקה, עם כניסתם המאסיבית של סלים רב פעמיים למרכזי הקניות והסופרמרקטים, לאור מעבר החוק המחייב למכור שקיות ניילון. במצב הקודם ששרר כאן לאורך עשרות שנים, בו שקיות הניילון חולקו בחינם ואנשים נהגו לארוז את קניותיהם בעשרות שקיות שונות ללא יותר מדי דין וחשבון לנושא הסביבתי, רמת הזיהום הייתה אסטרונומית, בדומה למדינות נחשלות בעולם. הציבור הישראלי השתמש בכמעט שני מיליארד (!!) שקיות ניילון בלתי מתכלות מדי שנה. עכשיו, מספר זה צפוי לרדת משמעותית, ויפה שעה אחת קודם…

בנוסף לשינוי המגיע בעקבות חוק השקיות, אנשים רבים הבינו כבר לפני שנים כי קיימות חלופות מתבקשות עבור שקיות ניילון ואריזות פלסטיק מסוגים שונים. קרטונים לאריזה הם פתרון מתבקש בהקשר זה, שכן קרטון הוא חומר מתכלה, ובנוסף מדובר בחומר קל ונוח למחזור ושימוש חוזר. כפי שציינו לעיל, גם במרכזי המחזור השכונתיים בערי ומושבי השרון ניתן למצוא כלוב שלם המיועד לאריזות קרטון, מה שהופך את המחזור שלהן לנגיש ונוח. זוהי אחת מהסיבות לכך שקרטונים לאריזה הופכים לפופולאריים במקומות שונים במשק, החל מחנויות ומכולות המציעות ללקוחות לארוז את הקניות באריזות הקרטון בהן הגיעו הפירות והירקות לחנות ועד לחברות המתמחות במעברי דירה, ומשתמשות באריזות קרטון מסוגים וגדלים שונים על מנת להעביר את תכולת הבתים של לקוחותיהם.

המעבר לשימוש בקרטון וחומרים מתכלים אחרים על פני שקיות ניילון ואריזות פלסטיק ומרכזי המחזור הרבים שנפתחו באזור השרון (כמו גם פחי המחזור הביתיים) מעידים על שינוי מגמה מבורך בתרבות הצריכה ואורח החיים בישראל ובעולם המערבי כולו. נקווה לראות מגמה זו ממשיכה ומתעצמת בעתיד הקרוב

תגובות

תגובות