מדליקים נר ראשון יחד: “הגיע הזמן להחזיר את מבנה עמל לציבור תושבי כפר סבא, כפי שהיה מיום הקמתו ב-1936!”

בימים אלו ועד הפעולה לשימור קולנוע עמל מגביר פעילות ופוצח בסדרת אירועי תרבות תחת הסיסמה: “מאירים את עמל!”

הוועד מזמין את תושבי העיר לפעילות קהילתית לכל המשפחה *ללא עלות*
הדלקת נר ראשון של חנוכה במוצ"ש ה-24/12/2016, בשעה 16:00 בגינת עמל שברחוב הרצל

מתוכננת חגיגת חנוכה שתתחיל בפעילות ”מתפתחים בקצב” – הפעלה מוסיקלית איכותית וסוחפת לבני שנתיים עד ארבע וחצי.
המפעילים (בהתנדבות), בני הזוג מירי ויובל פיק – מזמינים את קהל הילדים והוריהם להשתולל בצליל המבוסס על נגינה חיה, תנועה וכיף.
אחר כך, להבעת תמיכתנו בפלורליזם יהודי, הדלקת נר ראשון עם סופגנייה בשיתוף יוסי כהן, מנהל "בית שמואלי", המרכז ליהדות רפורמית ברעננה שכוסה בכתובות נאצה על ידי קיצוניים.
**
שמירת מבנה "עמל" מפני הריסה זקוקה בדחיפות להצפת המידע, סכנה נשקפת לגורלו ולגורל הגינה שסביבו מפני כוחות השוק.
ועד הפעולה למען עמל חבר לוועד מרכז העיר בדרישה משותפת להפוך את המבנה ההיסטורי למרכז קהילתי יחיד במינו לכלל תושבי מרכז העיר. הוועדים קוראים: "הגיע הזמן להחזיר את מבנה עמל לציבור תושבי כפר סבא, כפי שהיה מיום הקמתו ב-1936!"

כמו כן, יצאו מכתבים למנהלי בתיה"ס היסודיים בבקשה לשלב את תולדות "עמל" ולכתוב על סכנת הריסת המבנה ההיסטורי בלימוד הנושא ‘כפר סבא עירי’ בכיתות ד’ וגם בלימוד כתיבת מכתבים רשמיים לרשויות בכיתות ה’; נשלחה פניה להכללתו כעמדה ב’מסלול ראשונים’; יצולם סרטון תדמית ל"עמל" ובנוסף עוד צעדים.

קולנוע "עמל" הוא בניין בעל חשיבות היסטורית/אדריכלית שהוקם כבית פועלים (בית-עם) למען ציבור הפועלים בכפר סבא על ידיהם; פועלי כפר סבא חכרו את האדמה מהקרן הקיימת בשנת 1936, למען יתקיימו חיי תרבות בכפר סבא בעת המאורעות הקשים בשנים 1936– 1939 (שנות האינתיפאדה הראשונה). הבניין שנחנך ב-1937, תוכנן על-ידי האדריכל אריה שרון הצעיר, שלימים קיבל את פרס ישראל באדריכלות; את הגינה סביבו, תכנן ליפא יהלום חתן פרס ישראל גם הוא ומתכנן כל גינות מרכז העיר בכפר סבא עם שותפו דן צור, חתן הפרס בעצמו.

הפועלים, שבנו את המבנה בכספם הפרטי, מסרו אותו לניהולה של ההסתדרות שניצלה את הנכס למימון חובותיה כשמכרה אותו בשנת 2002, בתהליך שמעולם לא נחקר, תהליך שבו נרכש בנזיד עדשים (-.780,000$) על ידי מי שהיו אז מפעילי פינוי האשפה העירוני, שהפכו לחברה יזמית בשם "חברת האחים אליהו". לנוכח זממה של "חברת האחים אליהו" להפוך את עמל לבית חולים גריאטרי תוך ניצול מרבי של השטח כולל שטח הגינה, הוקם ועד הפעולה להצלת המבנה בדרך של שימור. התעוררה דעת הקהל בכפר סבא, הציבור חתם על מאות התנגדויות. הוועד גייס גם את המועצה לשימור אתרים שנציגתה באותה עת (2005), תמר טוכלר, עזרה בהכנסת "עמל" לרשימת השימור העירונית ובאשרורה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

ב- 2/11/16, הסתבר שהשימור זמני, ויש לְתַּקֵּף אותו בוועדה המחוזית ובינתיים נמצא המבנה ללא הגנה מספקת, וסכנת טרקטור הדִי-9 מרחפת מעליו.

העירייה מגיבה בחוסר עניין לפעול למען שימור קבוע שיאפשר לציבור ליהנות ממבנה הנמצא במרכז העיר והנגיש לכל.
מקריאת מסמכים באתר הכנסת, מסתבר שנושא השימור איננו מתוכלל- אין לו ‘אבא’, אין רשות סטטוטורית הממונה על שימור ונעדרים כלים אפקטיביים להגנה על מבנים ואתרים הראויים לשימור מצד אחד, ומצד שני קיים ריבוי חוקים וגופים העוסקים בשימור המקשה על התיאום בעניין ביצוע השימור.

הגיעה העת, לאחר כ-15 שנים בהן עומד המבנה נטוש, מתפורר ונתון לוונדליזם, לקדם את תכניות השימור של המבנה למעשים בשטח!


תגובות