למה אני מעדיפה את ביה”ס הדמוקרטי בכפר סבא

הצלצול הוא בשבילי? כנראה שגם צלצולים לא תשמעו 
שיעור בדמוקרטיה: כאשר אנשים שואלים אותי באיזה ביה"ס אני לומדת אני עונה "דמוקרטי", הם מסתכלים עליי בגיחוך ואומרים "מה זה אפשר ללמוד ספורט כל היום?" או ששואלים אם צריך לעשות הצבעה דמוקרטית על למידת אחד מהמקצועות ובנוסף לכל, רבים שואלים אותי אם אפשר לצאת משם עם תעודת בגרות מלאה.

הצטרפתי לביה"ס הדמוקרטי בכפר-סבא לפני שנה בכיתה י’, עד כיתה י’ למדתי בבתי ספר רגילים. קיימים שלושה בתי ספר דמוקרטיים באזור השרון: בהוד השרון, לב השרון, ובכפר סבא.

ובכל זאת כששומעים את המושג "בית ספר דמוקרטי" שואלים מה יש שם בכלל? אין הצבעות על מי רוצה ללמוד מה, כל תלמיד אחראי ובונה את המערכת שלו בעצמו ונכנס לשיעורים שאליהם התחייב, במידה והתלמיד התחייב בכיתה י’ לעשות בגרות מלאה הוא מחויב לקחת את כל המקצועות הנכללים במערכות עם מקצוע מגמה (הגברה של 5 יחידות לימוד).

הצלצול הוא בשבילי? כנראה שגם צלצולים לא תשמעו שם, מלבד מבית-ספר היסודי הנמצא ליד הדמוקרטי בכפר סבא. בדמוקרטי מלמדים אותך לשלוט בזמן ולנהל אותו כראוי. כמובן שאם תאחר זאת תהיה אך ורק פשלה שלך, כי רוב הסיכויים שיכניסו אותך לשיעור או לא יכניסו אותך.

אתה רעב? יש מורים שלא יפריע להם שתאכל בזמן השיעור, אם בבתי ספר העיוניים היית צריך לחכות להפסקה בשביל זה, יש מורים שלא יפריע להם כאשר תאכל בזמן שיעור, כל עוד זה לא פוגע בשיעור שלהם ומשפיע על הסובבים אותם.

אתה תלמיד בכיתה א’-ט’? אין לך מבחנים כל השנים האלו והפעם הראשונה שאתה נבחן במבחן זה אך ורק בכיתה י’, שלא נשכח את העובדה גם שאין תעודות בסוף שנה. אומנם יש מבחנים והם מתחלקים למחציות אבל אין מסמך כתוב של מהו סך הציונים שלך.

אם אתה רוצה לתרום באופן משמעותי לביה"ס תוכל להשתתף באין סוף ועדות קיימות, ותוכל לארגן ולחשוב יחד עם צוות המורים לאיזה אזור/מסלול השכבת גיל שלך תטייל.

הגוף שמחזק את הבית הספר הדמוקרטי, זה הפרלמנט אשר בו יש הצבעות דמוקרטיות על החלטות ועל אירועים שהתלמידים מחליטים. המורים וכל אדם (בין אם הוא אם הורה, תלמיד, מורה שיש לו קשר לביה"ס) רשאי להצביע ולהשפיע.

אז אולי אפשר ללמוד ספורט כל היום או ביולוגיה או לפחות אמנות ולהששתתף באין סוף הוועדות. למרות כל הדברים האלה בית הספר מעודד אחריות אישית ונותן לך הזדמנות להתחייב לדברים שאתה עומד מאחוריהם, ומלמד אותך לנהל את הזמן שלך בצורה יעילה וחכמה. "קל לדבר, קשה לבצע" כנראה שבדמוקרטי תצטרך לבצע את כל ההבטחות והמילים שלך.

תגובות