מרקים הם התרופה המושלמת לימי החורף הקרירים

מרק מרסן את התיאבון. מחקרים מראים כי אנשים שאוכלים מרק המבוסס על ירקות (ולא על שמנת) כמנה הראשונה של ארוחה צורכים פחות קלוריות (כ- 20% פחות)
מרק מגרה את החושים. לתבשיל חם זה ניחוחות ייחודיים, טעמים, טמפרטורות מהנות ועניין חזותי אשר מוסיף להנאה שחווים כאשר אוכלים. מרק הוא דרך טעימה, נוחה וזולה להוסיף קטניות, דגנים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, ירקות וסיבים תזונתיים לתזונה שלנו וכך לשמור על אורח חיים בריא גם בימים הקרים. נראה שהוא ארוחת החורף המושלמת.

ארוחה מזינה ומשביעה ולא פחות חשוב, דלת קלוריות. חלי ממן, מקבוצות תמיכה לאורח חיים בריא מסבירה מדוע כדאי ואף מומלץ לנו לשתות מרק בחורף, ומעניקה 10 סיבות מצוינות (נוסף על הטעם) לשתות מרק, וכמה שיותר!

מרק מרסן את התיאבון. מחקרים מראים כי אנשים שאוכלים מרק המבוסס על ירקות (ולא על שמנת) כמנה הראשונה של ארוחה צורכים פחות קלוריות (כ- 20% פחות). קערת מרק היא דרך מצוינת לוודא שאנו משלבים בתזונה ירקות הידועים בערכים התזונתיים שהם מביאים איתם, ובזכות תכולת הסיבים הגבוהה שלהם, תורמים לשובע ולעיכול תקין.

משביע לאורך זמן. אחת הסיבות הבולטות ביותר שאנשים נכשלים באכילה בריאה היא שהם מרגישים רעבים כל הזמן. קערה של מרק חם עם שפע של חלבונים, ירקות ופחמימות מורכבות שומרת על תחושת שובע במשך שעות. כאילו אכלנו ארוחה מלאה ולא ארוחה דלה בקלוריות.

תורם לירידה במשקל. השמנת יתר נמצאת בעלייה בכל העולם המתועש. כתוצאה מכך יש גם עלייה בשיעור מחלות לב, שבץ מוחי, סרטן וסוכרת. נמצא כי אנשים האוכלים מנת מרק ליום נוטים לרדת במשקל יותר מאשר אלו שאוכלים אותה כמות הקלוריות, אבל לא אוכלים מרק. כמובן, שמדובר על מרק ביתי, ולא על מרקים משומרים שנוטים להיות עמוסים במלח וכימיקלים.

מרק יכול לעזור להאט את זמן האכילה. כאשר שותים מרק, זמן האכילה מתארך מעצם צורת האכילה עם כף שמגבילה כל ביס והיא כוללת לגימה איטית בגלל חום המרק, לעיסה של התוספות (ירקות, עוף וכד’) וכמובן בליעה. כך, במקום להתנפל האוכל אנו אוכלים לאט יותר, ושבעים מהר יותר. כאשר אוכלים לאט נוטים להבחין בסימנים של שובע מוקדם, וכך צורכים פחות קלוריות וגם נהנים יותר מהאוכל בזמן הארוחה.

דל שומן. רוב המרקים מאפשרים לשמור על תזונה נכונה ובריאה, דלה בשומן. ניתן בקלות להכין מרק דל שומן בלי להקריב את הטעם. מקורות חלבון רזים כמו עוף, הודו, בשר אדום רזה, ושעועית הם אלטרנטיבה מצוינת לתזונה מאוזנת ובריאה בפרט לאנשים המנסים לרדת במשקל.

הודף מחלות. מרק עוף אמיתי שנעשה עם עצמות עוף מכיל חומרים מזינים כוויטמינים מקבוצת B, סידן, מגנזיום ואבץ, היכולים לסייע לתאי מערכת החיסון להדוף הצטננות ושפעת. כשחולים, אין מזון מרפא טוב יותר ממרק. הסיבה לכך היא שמרקים (בדגש מרק עוף תוצרת בית) אינם דורשים אנרגיה רבה לעיכול, וכך משחררים את הגוף כדי להילחם בזיהום.

מטהר את הגוף. כנוזל, המרק עוזר לשטוף את הפסולת מהגוף. מרק מסייע לניקוי רעלים בכבד, מגביר את זרימת הדם ומחדש את הגוף עם מינרלים חיוניים. אכילת קערה של מרק דל מלח, לפחות פעם ביום, תזין ותעזור לשטוף פסולת עודפת מהגוף.

מספק ויטמינים. מרק ירקות או מרק מינסטרונה יבטיחו שילוב טוב של ויטמינים (ביניהם A ו- C), מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון.
מרק כתום מגזר ובטטה למשל, מספק מקור עשיר של ויטמינים המסייעים לריאות במניעת זיהומים. גזר הוא מקור לבטא קרוטן, שאותו הגוף ממיר לוויטמין A, העוזר למנוע זיהומים ולהילחם בהם על ידי שיפור התפקוד של תאי דם לבנים השומרים על הגוף מחיידקים ווירוסים מזיקים.
גם למרק עגבניות יתרונות רבים. הוא דל קלוריות ושורף שומנים. עשיר בליקופן וקרוטנואידים, נוגדי חמצון העוזרים להילחם ברדיקלים חופשיים, למנוע סוגים מסוימים של סרטן כמו סרטן השד, המעי הגס והערמונית. כמו כן, עגבניות יכולות לשלוט ברמות כולסטרול רעות בגוף, ובנוסף לכך, ויטמין A בעגבניות מעניק לעור זוהר טבעי.

משפר את פעילות המערכת החיסונית. מרכיבי מרק נפוצים כמו בצל, שום, ג’ינג’ר ופטריות מחזקים את המערכת החיסונית. שום ובצל, למשל, משמשים כאנטיביוטיקה טבעית. שום בפרט מהווה תרופה טבעית כנגד פטריות, ויכול להוריד רמות כולסטרול. ג’ינג’ר ידוע כעוזר לעיכול ומסייע נגד בחילות. היתרונות הבריאותיים והמחזקים של ג’ינג’ר באים לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר כאשר הוא טרי.
גם לפטריות שבהן יש שימוש נרחב במרק יתרונות בריאותיים רבים. הזנים הטובים ביותר למערכת החיסונית הם ריישי, מאיטקה ושיטאקה. פטריות מרפא כמו אלה משפרות את תפקוד המערכת החיסונית על ידי קידום גידולם של תאי דם לבנים ומקרופאגים (תאי מערכת חיסון). מכיוון שלכל סוג יש את היתרונות שלו, הדרך הטובה ביותר לקבל את כל היתרונות היא לשלב את סוגי הפטריות במרק.

מספק גיוון. מגוון המרקים הוא גדול מאוד. החל ממרק עוף, בצל, עגבניות ועד אפונה, בטטה, עדשים, מרקים אסיאתיים ועוד ועוד. לכל מרק יתרונות בריאותיים וטעם נפלא משלו. כך שתמיד ניתן לגוון ואף פעם לא משעמם.

טיפ: נסו להימנע ממרקי "מותרות" המכילים שמנת, מה שאומר שהם בעלי רמות גבוהות של שומן. יש להימנע גם מרקים משומרים שמכילים כמויות גדולות יותר של מלח ותוספים. כדי להאריך את חיי המדף שלו, מרק בשקית מכיל כמויות נמוכות של ויטמינים כמו ויטמין C וויטמין B1 והרבה יותר מלח מאשר מרק מתוצרת בית.

שיהיה חורף חמים ונעים!

מתכון למרק ירקות ("חינמי") של חלי ממן.
משביע, טעים ובשעות משבר או רעב של ימי החורף הוא הפיתרון המושלם!

מצרכים:
4 גזרים
4 קישואים
1 בצל גדול
1 צרור פטרוזיליה
¼ כרוב חתוך לרצועות
1 צרור שמיר
1/2 ק"ד דלעת
2 שומר
2 פרחי ברוקולי
3 כפות גדושות אבקת מרק טעם עוף
פלפל שחור ומלח לפי הטעם

אופן ההכנה:
מכסים את הירקות במים ומבשלים בסיר מכוסה במשך 40-30 דקות.
מוסיפים את אבקת המרק והתבלינים וממשיכים לבשל עוד כ- 10 דקות.
לאחר מכן מרסקים בבלנדר ומגישים חם.

תגובות