שלמה טאוב פועל להחזרת רכוש שננטש באירופה

לגאסי הוא גוף העוסק בנושא החזרת בעלויות על נכסים במזרח אירופה. הגוף, שהוקם לפני כ- 12 שנים מחזיק לזכותו ארסנל נכסים רבים אשר הוחזרו לבעלות תובעים ממדינות שונות בעולם
לגאסי הוא גוף העוסק בנושא החזרת בעלויות על נכסים במזרח אירופה.

הגוף, שהוקם לפני כ- 12 שנים מחזיק לזכותו ארסנל נכסים רבים שהוחזרו לבעלות תובעים ממדינות שונות בעולם, וביניהם מבני מגורים, ארמונות שהיו בבעלות האצולה המקומית כמו משפחות פוטוצקי (אחוזה באזור פוזנן), משפ’ המלוכה האוסטרית ששלטה בפולין 200 שנה צאצאי האבסבורג (ארמון מגורים בעיירה זיווייצ’ ומפעל הבירה זיוויאצ’ שבהמשך נמכר לחב’ היינקן), משפחת זאמוייסקי (בלו פאלאס, וורשה), משפחת ראדזיוויל (מבנה השגרירות של ארה" ב בוורשה), ביח"ר של אוסקר שינדלר (השטח והמבנה הנמצא מול בית החרושת, שימש בזמנו לאיחסון סחורות ) ועוד.

חשוב להדגיש שחלק נכבד מקהל התובעים באמצעות לגאסי הם לא יהודים מרחבי העולם ממוצא פולני שבבעלות משפחתם היו נכסים בעלי ערך רב מאד.

באפריל 2005 הונח על שולחן הממשלה דו"ח המתמקד ברכוש יהודי בלבד. דו"ח זה נקרא "הדוח הגלובאלי הראשון על השבת רכוש יהודי". עיון קל במספרים המופיעים בדו"ח זה, מבליט את הנושא הטעון של הרכוש היהודי הגזול שנשאר באירופה. הטענה המוצגת על ידי עורכי הדו"ח הממשלתי מלמדת שמדובר בשווי חומרי כולל המוערך ב- 230 עד 320 מיליארד דולר, וזה סכום שאסור להתכחש לו לעולם מאחר ש- 100% ממנו היה בבעלות יהודית. הרישומים מצמררים בדיוקם, כאשר מתוך מספר זה שווי נכסים יהודיים בנדל"ן בלבד מוערך ביותר מ- 150 מיליארד דולר (במחירי 1997).

לגאסי, הוא גוף שהחל את פעילותו בפולין, וכיום מתנהלת הפעילות בעיקר בפולין וברפובליקה הצ’כית, ובקרוב גם בכמה מדינות נוספות. מדד הפעילות הוא המסה של הרכוש הנטוש שאינו נטוש כלל מאחר ורובו נמצא בשליטה פיראטית חוקית הן ע"י המשטר הנוכחי הגאה להכריז על בעלות באמצעות הלאמה או ע"י מקומיים שהוכנסו למקום בעידוד הממשל והאדמיניסטרציה המקומית (דוגמת העיריות או הנפות למיניהן) וזאת כדי להשכיח כל זכר לבעלות היהודית הקודמת..

ההצלחות בהחזרת נכסים למשפחות יהודיות בשנה האחרונה כללו בתי מגורים בלודז’, בקראקוב, בגדנסק, בקטוביץ ועוד. חובה לציין שהממשל הפולני איננו מממהר לחוקק חוק אשר על פיו יוכלו אלו שבידם הוכחת בעלות לנכסים, לזכות ב- 10-15% משווי הנכס, וטוב שכך. לגאסי, כאשר היא תובעת בעלות עבור לקוחותיה, המאבק הוא על כל ה- 100% מהשווי בשוק הנדל"ן הנוכחי.

בלגאסי רואים את נושא החזרת בעלויות לרכוש כמשימה אובססיבית. תהליכים אשר אינם זוכים לגמר מוצלח באמצעות החוק הפולני, מופנים לבתי המשפט הבין לאומיים בשטראסבורג ובהאג. לגאסי רואה ערך מוסף אדיר בהצטרפות מדינות כפולין, רומניה ואולי בעתיד גם אוקראינה לקהילה האירופית, עובדה שתסייע רבות בהחזרת בעלויות לרכוש. אך יש לפעול ע כ ש י ו, עקב חוקי התיישנות שגורמים לעתים לבתי משפט לדחות תביעה. 

ניתן לקבל מידע נוסף אצל שלמה טאוב ובאתר
www.polishlegacy.com

תגובות