רמת השרון מציגה פתרון לאלימות בבתי הספר: תרגול יוגה תורמת לשקט הנפשי של התלמידים ולאקלים בית-ספרי חיובי

תוכנית “נאמני יוגה” שמיושמת בבתי-הספר היסודיים וחטה”ב נועדה לצמצם מקרי אלימות על ידי מתן כלים לתלמידים ולצוות המקצועי לשליטה עצמית ופיתוח שקט פנימי * הילדים בתוכנית ישמשו כנאמנים ומעבירי השיטה בקרב כל תלמידי בית הספר * היוגה נמצאה מסייעת לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז להגיע להישגים גבוהים יותר – התנוחות הייחודיות של שפת היוגה משפיעות על הנפש ותורמות להעצמת הריכוז והגדלת הביטחון העצמי, אשר בדרכו מחזק את כuח הרצון של הילד vלומד, אולי לראשונה בחייו, להתמודד בדרך של שיפור עצמי במצבי-לחץ
 
ברמת-השרון יש תופעה מיוחדת בבתי-הספר: ירידה במקרי האלימות ועלייה בשקט הנפשי של התלמידים. מי שמחפש אחר הסיבה, ייתכן וימצא אותה בתוכנית החינוכית ‘נאמני יוגה’ המיושמת בעיר בשנים האחרונות ובמסגרתה תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים מתרגלים יוגה.

‘נאמני יוגה’ היא יוזמה של אגף מציל"ה במשרד לביטחון הפנים בשיתוף הרשות למניעת אלימות והתמכרויות בעיריית רמת השרון ואגף החינוך העירוני, ונועדה לצמצם מקרי אלימות בבית הספר על ידי מתן כלים לתלמידים ולצוות המקצועי לשליטה עצמית ופיתוח שקט פנימי באמצעות תרגולי היוגה.

התרגול מתבצע לתלמידי כיתות ה’-ז’ פעמיים עד שלוש בשבוע, במשך עשר דקות עד שעה בכל פעם, בכיתות הלימוד. בהמשך משתתפי התוכנית משמשים כנאמנים ומעבירי השיטה בקרב כל תלמידי בית הספר.

נמצא כי ליוגה יתרונות רבים, שכל המתרגלים אותה נהנים ממנה. היתרונות מתבטאים הן בשיפור ההרגשה הטובה של כל אחד מהפרטים המתרגלים, תלמידים, מורים וגם הורים, והן בשיפור התקשורת בין הפרטים, ותורם לאקלים בית ספרי חיובי.

במהלך היום התלמידים נחשפים לקונפליקטים רבים התורמים לאי-שקט, ובמקביל גם לישיבה של שעות מול המחשב, מה שגורם לנוקשות ומתח גופני. התלמידים מדווחים שהפעילות היוגית תורמת להם רבות במצבים אלו. הם מרגישים שלווים יותר רפויים ונינוחים יותר גופנית, דבר המגביר את מידת הריכוז שלהם בסיטואציות שבהן נדרשת התמודדות נפשית.

באמצעות כלים פשוטים של מודעות לנשימה ולתנועה, יכולים צעירים ומבוגרים כאחד לאתר את השקט הפנימי הקיים בהם ולהפוך אותו לתחושה העיקרית שלהם, בכל מצב. תלמיד שמתרגל יוגה לומד להכיר בעצמו תחושות של גוף רגוע ונפש נינוחה, גם ברגעים שבהם הוא נסער. תוך כדי אימון ותרגול מפתח התלמיד יכולת שליטה עצמית, אשר יש בה ליצור אווירה רגועה ושלווה יותר בבית הספר, בשיעורים וגם במגרש המשחקים.

לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מסייע תרגול היוגה, תרגול של נשימות ותנוחות, להגיע להישגים גבוהים יותר. התנוחות הייחודיות של שפת היוגה משפיעות על הנפש ותורמות להעצמת הריכוז והגדלת הביטחון העצמי, שבדרכו מחזק את כח הרצון של הילד הלומד, אולי לראשונה בחייו, להתמודד בדרך של שיפור עצמי במצבי-לחץ.

מינוי "נאמני יוגה" מקרב התלמידים עצמם מעצים אותם בכך שמשימתם מצריכה אותם לגלות אחריות בוגרת כלפי חבריהם בכך שהם מעודדים אותם להתאמן, וכלפי הצוות המקצועי, בכך שהם אחראים לתרומה לשיפור האקלים. באמצעות תרגול יוגה לומד הילד להרגיע את עצמו. בניגוד לחיי היום-יום המזמנים לרובנו חוויות של תחרות ומתח, מציע התרגול כלים לרכישת שקט פנימי.

מנהלת בית הספר "אמירים", נורית בר לב, מציינת: "הפעילות מיושמת בכל כיתות ביה"ס ואליה מצטרפות המורות המלמדות בכיתה. המורות מתחברות לפעילות ומיישמות את התרגול ברמה היומיומית בכיתות השונות. תלמידי כיתות ו’ הוכשרו ומעבירים את מעגלי הבוקר בפתיחת יום הלימודים באמצעות יוגה. בשיחות עם התלמידים עולה כי פעילות זו מלמדת אותם להירגע ולהתרכז יותר בלימודים".

תמי, מחנכת כיתת החינוך המיוחד: "בתחילת כיתה ז’ הגיעה לכיתתי עדנה, מדריכת היוגה והתקבלה בחום רב, בזכות רגישותה ואישיותה.
עבורי ועבור תלמידיי מדובר בחוויה מדהימה ומעצימה. בכל מפגש יצרה עדנה אווירה נעימה של קבלת האחר, נכונות לעזור אחד לשני וכבוד הדדי בכיתה. רגישותה ויכולתה של עדנה להגיב לכל אחד במילה חמה ותומכת, בסיוע במפגשים פיזית ורגשית, יצרה מצב שבו כל אחד מתלמידיי הרגיש נוח ובטוח. התלמידים, מהרגע הראשון, שיתפו פעולה בהתלהבות רבה ועד היום ממתינים בציפייה רבה למפגשים אלה ולא מוכנים להפסיד אפילו מפגש אחד! התוכנית סייעה ומסייעת מאד להתחברות והתכנסות של התלמידים פנימה, הכרה עצמית עם שימת דגש על חיזוק המסוגלות, שליטה וריכוז בביצוע משימות, יכולת נתינה לאחר והכרה בחוזקות ובחולשות, שעליהם ניתן לעבוד ואותם לשפר. נוצרה בכיתה שפה משותפת מבוססת על מה שלמדו במפגשים, תוך מתן לגיטימציה להבעת רגשות ותחושות. אני יכולה לומר בפה מלא כי חל שיפור לטובה הן בתחום הפיזי והן בתחום הרגשי של תלמידיי, בעקבות הפעילות והנחייתה של עדנה בתהליך. למדתי להעריך את יתרון התוכנית בשילובה בכיתה וחשיבותה בתוך מערכת הפעילות הבית ספרית". 

תגובות