סקר המועצה הישראלית לצרכנות מצא: 45% מהצרכנים קונים ירקות או פירות כתחליף לממתקים

מנכ”ל המועצה לצרכנות: המחירים היקרים גורמים לצרכנים להפחית את רכישות הירקות והפירות באופן ניכר, ובכך מצמצמים את המרכיב הבריאותי במזונם

בסקר שערכה המועצה לצרכנות עלה כי 84% מהצרכנים קונים ירקות או פירות בשל ערכם הבריאותי, כ-58% מהנשים מסכימות מאוד עם אמירה זו לעומת כ- 40% מהגברים. בנוסף עלה כי כמחצית מהצרכנים צורכים פירות וירקות כתחליף לממתקים ולחטיפים.
ייקור מחירי הפירות והירקות ישפיע על תזונת הצרכנים ויגרום לצרכנים לבחור במזון פחות בריא.

דו"ח מיוחד שפרסם מבקר המדינה (מאי 2012), הצביע על כך כי תחום הפירות והירקות הינו מהתחומים החשובים הנכללים ב"סל הבסיסי" שהכין משרד הבריאות, סל אשר נועד "למלא את הצורך המינימאלי בצריכה הולמת". דומה כי אין חולק על התרומה בצריכתם של פירות וירקות לבריאות הציבור מצד אחד, ועל משמעותו הכלכלית של המחיר לסל המוצרים הנרכש ע"י הציבור מצד שני.

בסקר המועצה לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, מחודש דצמבר 2013 נמצא כי בתשובה לשאלה: נניח ומחר בבוקר, מחירי הירקות הבסיסיים כגון: מלפפון, עגבנייה, בצל, תפוח אדמה וכדומה, יתייקרו בשיעור ממוצע של 50%, באיזו מידה נראה לך שתפחית או לא תפחית את הכמות שתקנה מירקות אלו? כ- 67% מהצרכנים השיבו כי במקרה זה הם יפחיתו את הכמות אותה ירכשו.
לגבי פירות (תפוח, בננה, תפוז וכו) כ-76% מהצרכנים ענו כי הם יפחיתו את כמות הקניה הפירות שירכשו.

תוצאות הסקר מדגישות את חשיבות המחיר כשיקול רכישה. אף שירקות הינם מוצרים בסיסיים, המחיר שלהם מהווה שיקול משמעותי האם לרכוש ובאיזה כמות, ומהסקר עולה כי כ- 72% מהצרכנים שהכנסתם נמוכה מהממוצע יפחיתו את הכמות הנרכשת על ידם לעומת 49% מהצרכנים אשר הכנסתם גבוהה מהממוצע.

לעמדת המועצה לצרכנות, הסיבה העיקרית למחיריהם הגבוהים של הפירות והירקות הינם פערי התיווך, בין המחיר אותו מקבל החקלאי עבור תוצרתו, לבין המחיר אותו משלם הצרכן בנקודת המכירה. לנוכח פערי התיווך הגבוהים, המועצה הישראלית לצרכנות יחד עם התאחדות האיכרים, מקדמות מהלך לפיקוח על פערי התיווך.

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי לסיבה העיקרית ליוקר המחיה בתחום הפירות והירקות יש שם וכתובת: פערי התיווך המקפיצים את המחירים בעשרות רבות של אחוזים".

מנכ"ל המועצה מוסיף כי " המחירים היקרים גורמים לצרכנים להפחית את רכישות הירקות והפירות באופן ניכר, ובכך מצמצמים את המרכיב הבריאותי במזונם. פערי התיווך הגבוהים פוגעים הן בצרכנים והן בחקלאים".

עו"ד פלג אומר עוד כי "גם מן השיקול הבריאותי וגם משיקולי הגינות יש לאמץ את פתרון המועצה הישראלית לצרכנות והתאחדות האיכרים להטיל פיקוח על פערי השיווק של הפירות והירקות".

תגובות

תגובות