פלגוש צ’קלה מפנימיית שטיינברג (כפר סבא) חברת להקת התאטרון “שמש אתיופית” נפגשה עם שר החינוך והציגה תערוכת אמנות בלשכת השר

הלהקה הוקמה על ידי המינהל לחינוך פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך עבור בני נוער מהעדה האתיופית הלומדים בחינוך הפנימייתי. במסגרת התיאטרון, התלמידים מעבדים חוויות אישיות ותרבותיות לכדי מחזות העוסקים, באומץ וללא מסכות, בסוגיות רגישות איתן מתמודדים בני העדה במהלך קליטתם וחייהם בארץ – זהות, משבר הגירה, אפליה ועוד

השבוע הציגו חברי להקת התאטרון "שמש אתיופית" תערוכת אמנות בלשכתו של שר החינוך, הרב שי פירון בירושלים. בתערוכה מוצגים תצלומים מתוך ההצגה "האיש עם המסנקו" (כלי נגינה מסורתי), מחזה העוסק במסע לגילוי עצמי וגיבוש זהות אישית ותרבותית. התערוכה תוצג בלשכת השר עד סוף החודש.
חברת הלהקה, פלגוש צ’קלה מפנימיית שטיינברג (כפר סבא) שיתפה את שר החינוך בתהליך היצירה, סיפרה על החומרים האישיים המשמשים בסיס למחזות ועל ההתקדמות האישית והמקצועית שלה בזכות התאטרון. השר ניגן על המסנקו והבטיח להגיע לצפות בהצגה הקרובה של הלהקה.

שר החינוך, הרב שי פירון, התרשם מהרמה האישית והאמנותית של התלמידים חברי הלהקה ואמר: "לכו אחרי החלומות שלכם. מי שמרגיש שתחום המשחק והתאטרון הוא הייעוד שלו , שימשיך ללימודי משחק וישאף להגיע הכי רחוק. אני בטוח שאראה אתכם בעתיד כשחקנים באחד התיאטראות הלאומיים".

מנהל המינהל לחינוך פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, ד"ר בני פישר, ציין כי "המינהל מפעיל בפנימיות ובכפרי הנוער מגוון חוגים שמאפשרים לכל תלמיד באשר הוא לממש את כישרונו בתחום שליבו חפץ. מרגש לראות כיצד העיסוק בתחום האמנות משפיע לטובה על כושר הביטוי והביטחון העצמי של החניכים ונותן ביטוי לעולם פנימי עשיר".

להקת התאטרון "שמש אתיופית" הוקמה על ידי המינהל לחינוך פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך כפרויקט מצוינות באמנויות הבמה. הלהקה הוקמה עבור בני העדה האתיופית הלומדים בפנימיות ובכפרי הנוער כדי לחזק את הדימוי העצמי שלהם ואת גאוותם במורשת העדה באמצעות טיפוח כישרונותיהם בתחומי השירה, המשחק והתנועה ומתן ביטוי לעולמם האישי, לתרבות, לקונפליקטים ולאתגרים העומדים בפניהם. חברי הלהקה, מעבדים חוויות אישיות ותרבותיות לכדי מחזות העוסקים, באומץ וללא מסכות, בסוגיות רגישות איתן מתמודדים בני העדה במהלך קליטתם וחייהם בארץ – זהות, משבר הגירה, אפליה ועוד. מצ"ב נספח.

"האיש עם המסנקו" הנו מחזה העוסק במסע של גילוי עצמי וגיבוש זהות. נער אתיופי שזה עתה עלה ארצה מוביל את חבריו אל האיש עם המסנקו – כלי נגינה אתיופי עתיק הנמצא אצל הקייס (מנהיג העדה) – מתוך אמונה כי בכוחם צלילי המסנקו לרפאות את חברתם. הקייס עורך טקס שבמהלכו הם חווים את עצמם מחדש, מתחברים שוב למסורת האתיופית המפוארת ומחליטים לחזור לשמותיהם המקוריים. מצ"ב נספח המפרט את מחזות הלהקה.
יצויין כי אלפי חניכי פנימיות וכפרי נוער – ילידי הארץ ועולים ממדינות שונות – צופים בהפקות השנתיות של להקת "שמש אתיופית" ובאמצעותן, נחשפים לתרבות האתיופית ולקשיי הקליטה של בני העדה. "דבר זה", אומר ד"ר פישר, מנהל המינהל, "מביא לפתיחות והבנה, כבוד, וקירוב לבבות בין כלל התלמידים. מעבר לכך, חברי הלהקה זוכים להערכה מצד חבריהם לכתה ומהווים עבורם מודל למצוינות, שכן העבודה על המחזות במסגרת הלהקה היא אינטנסיבית ודורשת משמעת עצמית התמדה ורמה אישית ומקצועית גבוהה".

את הקמת התערוכה והצגתה על ידי התלמידים בפני שר החינוך, ליווה מנהל היחידה לאומנויות דוד כהן-לוי ובירו טשלה, רכז הלהקה.

תגובות