היוגורט וסגולותיו: חשיבות היוגורט בתזונה היומיומית של ילדים ומבוגרים

מאת לימור בן חיים, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה ל"מולר"

יוגורט הינו חלב המותסס על ידי חיידקים ייחודיים, התורמים לו את טעמו, מרקמו וכן ערכים תזונתיים בריאותיים נוספים. יוגורט הינו מזון מסורתי, המהווה חלק חשוב ביותר ביסודות התזונה הים תיכונית, הידועה מחקרית כקשורה באריכות חיים ובהקטנת תחלואה ותמותה.
היוגורט המודרני עבר התפתחות טכנולוגית והינו אחד מהמזונות הסופר פונקציונאליים הקיימים בתעשיית המזון. יחד עם זאת חשוב לשמר את ערכיו הטבעיים המסורתיים וליצרו מרכיבים טבעיים בלבד וללא שימוש בחומרים משמרים.

יוגורט הינו מקור לערכים תזונתיים כמו: חלבון בעל איכות ביולוגית גבוהה, סידן בעל זמינות וספיגה גבוהה, ויטמינים, מינרלים ועוד. כל אלה רכיבים תזונתיים החיוניים לגדילה, התפתחות ובריאות של פעוטות, ילדים, בוגרים וקשישים
.
תוספת של חיידקים פרוביוטיים ביוגורט מוסיפה תועלת נוספת לערכים התזונתיים העשירים של היוגורט הבסיסי. מחקרים רבים מראים כי נוכחות חיידקים פרוביוטיים מזנים שונים הינה
בעלת השפעות פיזיולוגיות על מערכות הגוף השונות.

מערכת החיסון: צריכה של יוגורט קשורה בעליה במדדי חיסון, בקיצור ימי מחלה על רקע שלשולים מזיהומים חיידקיים במערכת העיכול, מניעת תופעות לוואי של טיפול אנטיביוטי והגברת אפקטיביות טיפול כנגד חיידק הליקובקטר פילורי הגורם לדלקות בקיבה.
מערכת עיכול: יוגורט Bio הינו מזון בעל הרכב המסייע לעיכול יעיל וקל יותר. חיידקי היוגורט מפרקים את הלקטוז- סוכר החלב, ובכך מפחיתים את ריכוזו בלפחות 30%. כתוצאה מכך יוגורט הינו מזון המתאים לצריכה של אנשים הסובלים מרגישות ללקטוז. התססת החלב על ידי החיידקים בתהליך יצירת היוגורט משנה גם את הרכב החלבונים. מבנה החלבונים החדש הינו קל יותר לעיכול ואכן אנשים הסובלים מרגישות ללקטוז מדווחים כי הם יכולים לצרוך יוגורט טוב יותר, אף בהשוואה למוצרי חלב אחרים המכילים אותה כמות של לקטוז. יוגורט משפיע ומסדיר את קצב מעבר המזון במעיים ובכך יכול לתרום לסדירות פעילות מערכת העיכול ומניעת שלשולים ועצירות.
מערכת השלד והעצמות: יוגורט ומוצרי חלב אחרים הינם מקור תזונתי משמעותי לסידן זמין בתפריט המערבי. סידן כידוע חיוני לבניית עצמות עד גיל ההתבגרות ולשמירה על מסת העצם בהמשך החיים. חומציות היוגורט משפרת את ספיגת הסידן וכן מונעת עיכוב ספיגתו על ידי גורמי תזונה אחרים כמו סיבים, פיטטים ואוקסלטים. בכך הופך היוגורט למקור כמותי ואיכותי מצוין לסידן.
מערכת הפה והשיניים: צריכה של יוגורט נמצאה קשורה להקטנת הסיכון לעששת ולמניעת התפתחות ריחות רעים מפה (הליטוזיס).
מערכת האלרגיה: יוגורט Bio הוכח כמקטין את הסיכון להתפתחות מצבי אלרגיה שונים, הן בקרב פעוטות והן בקרב נשים הרות. השפעה זו קשורה כנראה לנוכחות החיידקים הפרוביוטיים שביוגורט, הגורמת לאתגור מערכת האלרגיה, בעקר בקרב פעוטות וילדים.

שיעור מקרי האלרגיה בקרב האוכלוסייה עולה בשנים האחרונות ומתבטא בתופעות עוריות ונשימה שונות. כדי לשמר את הערך המגן של היוגורט חשוב שלא יישא גורמים זרים המעודדים אלרגיה. חומרים משמרים שונים וכן צבעי מאכל מסוימים נמצאו כמגבירים רגישות אלרגית בקרב ילדים ואוכלוסיות רגישות. יוגורט בהרכבו המסורתי ובטכנולוגיות היצור החדשות אינו זקוק לתוספת של חומרים משמרים בכדי לשמור על בטיחותו. לכן, יוגורט שאינו מכיל תוספי מזון כאלה יתאים לשמירה על בריאות כל האוכלוסייה ושל האוכלוסייה הרגישה במיוחד.

לסיכום, יוגורט הינו מזון בעל ערכים תזונתיים מקדמי בריאות. הוא תורם ערכים תזונתיים מיטביים יחד עם השפעות מטיבות על מערכת העיכול, העצמות והאלרגיה. כדי לשמור על תועלות אילו חשוב להקפיד שהיוגורט שלנו יכיל חיידקי Bio, יהיה דל שומן ועשיר בסידן ובחלבון ואם רוצים תוספות אז עדיף פרי, אגוזים או גרנולה ולא תוספי מזון וחומרים משמרים.
פשוט יוגורט ללא חומרים משמרים… לבריאות.  

שיתוף ב facebook
שתף
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב print
הדפס
שיתוף ב email
אימיל

תגובות