עולה לדיון במועצת העיר: ליקויים משמעותיים בגני הילדים העירוניים

חברי המועצה יובל לוי, אלי כהן וענת קלומל יעלו לדיון במועצת העיר הקרובה טענה להזנחת גני הילדים העירוניים בכפר סבא. חברי המועצה דורשים כי בתוך חודש ימים ממועד קבלת ההחלטה, יתוקנו הליקויים “אשר בגינם נשקפת סכנה מיידית לבריאותם או לבטיחותם של הילדים”

"לאחרונה היינו עדים לתלונות של מאות הורים לילדים בגני עירייה, אודות ליקויים בתחזוקת גני הילדים של העירייה, אשר אינם מטופלים מזה זמן רב, כולל ליקויים שהביאו למחלות ולסגירת גני ילדים בעבר", טוען יו"ר האופוזיציה יובל לוי וחברי סיעתו המדגישים כי מדובר בתלונות ופניות רבות של הורים שהועלו על ידם בדרכים רבות ומגוונות "היו פניות לצוותי הגן, פניות ישירות לאגף החינוך בעירייה, פניות מרוכזות באמצעות ועד הגנים העירוני, פניות למוקד העירוני 106, אך כל אלה לא הועילו. לצערנו, מדובר בבעיה שכבר התפרסמה בעבר, והובטח על ידי העירייה לתקנה".

אחת הטענות המרכזיות היא תלונה החוזרת על עצמה במרבית גני הילדים בכפר סבא, ומעידה על תופעה מדאיגה במיוחד ורחבת היקף. עניינה, באי החלפת החול בארגזי החול כמו גם בחצרות הגנים, ואי חיטוי החול בתדירות הנדרשת על ידי משרד הבריאות. מחדל זה גורם לנזק תברואתי ולזיהום שהביא במקרים רבים לתחלואה ולפצעים קשים בגופם של הילדים. "המשמעות של אי החלפת החול או חיטויו בהתאם לדרישות משרד הבריאות עולה כדי פגיעה ישירה בבריאותם של ילדי העיר ומכאן גם חשיבותה המיוחדת. מדובר בהזנחה חמורה של קטינים חסרי ישע המוכרת במשפטנו, ועיריית כפר סבא כשלה בה לא פעם בעבר. רק בשנת הלימודים אשתקד, משרד הבריאות הורה על סגירת גן ילדים בכפר סבא, לנוכח פצעים שנתגלו בגופם של ילדים שמקורם בחול מזוהם, שלא טופל כנדרש".

בנוסף, טוענים חברי הסיעה כי במספר רב של גנים קיימים ליקויים חוזרים הידועים לעירייה, אשר פוגעים באופן משמעותי ביכולתם של הילדים ושל צוותי הגן לנהל שגרת חיים בריאה ותקינה, חלקם עולים כדי סכנה לבריאותם הפיסית או הנפשית של הילדים. "בין הדוגמאות רבות ניתן למנות למשל, את היעדר מזגנים פועלים אשר בעקבותיו נקראו הורים בימי הסערה הקשים לסור לגן מיידית ולאסוף את ילדיהם באמצע יום הלימודים בטענה שהילדים קפאו מקור ושפתיהם כחולות.

"דוגמא בולטת נוספת הינה גן דרור, אשר בו אין מתקני משחק כלל, כבר מתחילת שנת הלימודים תשע"ד, שלמרות שלהורים הובטח כבר מספר פעמים מתחילת השנה כי המתקנים יושבו לגן במהרה, טרם נעשה דבר.

חברי המועצה מתבקשים לאשר את הצעת חברי האופוזיציה לפיה בתוך חודש ימים ממועד קבלת ההחלטה, יתוקנו הליקויים אשר בגינם נשקפת סכנה מיידית לבריאותם או לבטיחותם של הילדים "טיפול (חיטוי או החלפה לפי הנדרש) בחול בכל ארגזי החול וחצרות הגנים, (ב) התקנת מזגנים (ג) התקנת הצללה בחצר בגנים בהם אין הצללה כלל (ד) הסרת כל המפגעים הבטיחותיים כולל תקרות עץ רעועות, ריצוף שבור וזרימת שפכים. ובתוך חודשיים- יתוקנו כל יתר הליקויים בגנים המפורטים".

חברי המועצה מדגישים: "את ההצעה לסדר יזמה חברת הרשימה עו׳ד קרן עם-שלם נדלר. איסוף וריכוז התלונות מההורים וכתיבת ההצעה נעשו על ידי חברות הסיעה קרן עם שלם נדלר ואיריס תרם שפר". 

בנספח הודגשו בהרחבה הליקויים בגני הילדים: כך למשל בגן גן דודאים: מצב החלונות בכי רע, מדובר בחלונות רפרפת אשר אינם אטומים לחום ולקור ולרעש (בונים בסביבה). החול בסביבת גן המשחקים מלוכלך, מזוהם והילדים משחקים במגרש החול מידי יום. את החול בארגז החול צוות הגן מקפיד לכסות מידי יום. את מגרש המשחקים לא ניתן לכסות וישנה צואה של חתולים.

גן ספיר: שביל ורחבה עם מרצפות שקועות (בעיה במספר רב של גנים וגם בחלק מהחדשים). החול בחצר מלוכלך (לא ארגז החול), 
גדר עם בליטות בין הגנים המסכן את הילדים אשר מטפסים על הגדר. סולם חשוף בתוך הגן (סכנה בטיחותית). פתח ביוב מוגבה יחסית לשאר הריצוף. חדר רחצה מוזנח, מתקן ניירות שבור, אין מראות, כתמים על הריצוף. מחסור בציוד בגן- אין מכונת למינציה, אין רדיו דיסק, אין ארונית לבקבוקי שתיה, אין קוביות תקינות, אין תאטרון בובות, אין קומקום במטבח.

גן חרוב : חוסר במתקני חצר (קיים רק מתקן אחד). החול בחצר מזוהם (לא ארגז חול).

גן סביון : החול בחצר מזוהם (חלק מההורים טענו כי יש ברשותם אישור מרופא על העקיצות של הילדים).

גן שיר : ריח חריף מהביוב, בלטות שקועות בחצר הגן, אבנים גדולות בולטות מהחול בחצר הגן

גן סנונית : קירות מתקלפים, יש לחדש את הצבע מחוץ לגן. הצללה- שנה שעברה הוחלפו מתקנים בחצר ועדיין אין הצללה כך שבימי הקיץ הנדנדות חמות והילדים נמנעים ומלהתנדנד.

גן סיגלית : אין הצללה בחצר הקדמית. תקרת עץ בגן (לא בטיחותי לאש) רעועה. חוסר במתקני חצר. חול מטונף. פחי אשפה שבורים.

גן דוכיפת : חוסר במשחקים בתוך הגן (קוביות, עגלות,….), אין ארון לתנור המטבח, חצר דלת מתקנים. מחסן שחודרים מים והורס את הציוד. אין מקום מקורה (גם לחורף) לתיקי הילדים.

גן גולן + גן ליעד : חול מזוהם. חוסר מתקנים מודרניים בחצר. טייח מתקלף (חלק נפל). מזגנים לא יעילים. לא לקור ולא לחום.

גן גלבוע : גדר דוקרנית וחלודה והילדים מכניסים דרכה ידיים וראש. הטיח בתקרה מתקלף ונופל במספר מקומות, נזילה קבועה מהצינור ביוב בשירותים, נציגי העיריה ביקרו לפני כ 4 חודשים והבטיחו לתקן את התקלה, אך שום דבר לא עשה מאז.

גן דרור : אין בחצר מתקנים כלל החל מתחילת השנה. צינור הניקוז של הגן והגן הסמוך(הדס) מתנקז בחצר הגן, דבר המושך יתושים ומזיקים. שידת טלויזיה מתנדנדת, במקום זרוע לגובה. מאז החלה השנה נציגי העירייה הבטיחו להורים מספר פעמים שיושבו מתקני המשחק לגן, אך דבר לא נעשה.

גן רותם : מתקנים בחצר ישנים ולא מתוחזקים, יוצאים מהם שבבי עץ ופוצעים את הילדים.

יו"ר ועד ההורים העירוני אמיר דנאי מסר בתגובה:"פנינו לעירייה לצורך תיקון ליקויים שהתגלו בדוחות הבטיחות של הגנים גם בקטגוריה 2 -3 -(סכנה מופחתת) הובטח ע"י מנכ"ל העירייה שתוכן תוכנית לתיקון כל הליק ויים בזמן הקרוב. איני מעורה בפרטים. ועד הורי הגנים מטפל בכך ישירות".

מהעירייה נמסר בתגובה:"השאילתא מטעם סיעת תפו"ח הינה פופוליסטית ומצביעה על אי היכרות עם השטח. כרגיל חבר האופוזיציה יובל לוי רץ לעיתון לתפוס כותרות בלי לבצע בדיקה מעמיקה. אם היה בודק את הנתונים היה מגלה כי רוב הנושאים שהעלה כבר טופלו והשאר בתוכנית עבודה מסודרת. עיריית כפר סבא פועלת ותפעל תמיד למען רווחתם של ילדי מוסדות החינוך בעיר, גני הילדים נבדקים באופן שוטף ע"י קצין הבטיחות ובהתאם להמלצותיו מבוצעים תיקונים. באם ישנה בעיה בטיחותית כלשהי העלולה לסכן את שלום הילדים היא מטופלת באופן מידי. בנוסף, מעסיקה העירייה קבלן המבצע מדי חודש בדיקת תקינות למתקני החצר, המעביר לעירייה את אישור מכון התקנים. עבודות סינון וחיטוי החול בכל חצרות גני הילדים בעיר נמצאות בעיצומן על פי תכנית עבודה מסודרת באמצעות חברה קבלנית, כאשר התחזוקה השוטפת של החול מוטלת על צוות הגן כמקובל. גם לגבי המזגנים קיימת תכנית עבודה מסודרת להחלפת מזגנים בגנים.
לגבי הטענות של חבר האופוזיציה על ציוד ומתקני חצר החסרים בגנים, בבדיקה שבוצעה התברר שרוב הציוד והמתקנים כבר סופקו לגנים והשאר יסופקו במסגרת תוכנית עבודה מוסדרת". 

תגובות

תגובות