תקן בנייה חדש של עיריית כפר סבא יחייב יזמים להקצות 50% מגגות מבני תעשייה ומשרדים לגינות ירוקות או פאנלים סולאריים

זאת בזכות יוסי בק, קלמן שנל, יואב הדר, צליל לבין וגדי רייך, שלקחו חלק בקורס מנהיגות סביבתית של מחלקת קיימות וכפרויקט הסיום שלהם בדקה את הכדאיות הכלכלית של נושא הגגות הירוקים בעיר
התקן החדש אושר לאחרונה בישיבת מליאת הועדה לתכנון ובניה ועתיד להחליף את אוגדן הבנייה הירוקה של כפר סבא, שהיתה חלוצה בנושא הבנייה הירוקה למגורים בהתאם לאג’נדה הירוקה של העיר.

התקן החדש קובע כי יזמים, שיבקשו להקים מבני מסחר, תעשייה או משרדים חדשים בעיר יחויבו להקצות לפחות 50% מגג המבנה להקמת פאנלים סלולאריים או לחילופין גינה ירוקה. היוזמה להקים גגות ירוקים ברחבי העיר הינה יוזמה שעלתה לאחר שבמהלך השנה האחרונה קיימה מחלקת קיימות בעירייה קורסי מנהיגות סביבתית לתושבים, ואחת הקבוצות בחרה לעסוק בנושא גגות ירוקים ואף ביצעה עבודה מקיפה כלכלית והנדסית בנושא.

כל מבנה מסחרי ותעסוקתי חדש שיקום יחויב להקצות 50% משטח הגג שלו לגג ירוק- שבו יוקמו תאים וולטאים, גג ירוק ובו צמחיית בר וכדומה. נושא הקמת גגות ירוקים הינו נושא המחייב היתר בנייה והוא חלק מההיתר של כל המבנה שמגיש הקבלן כולל תכניות הפיתוח.

היתרונות הם כמובן בהפחתת חום, ייצור חשמל- שמחזירים את העלויות תוך זמן קצר. מבחינת עלויות הבנייה למעשה לא יהיה כל הבדל בין המעבר לתקן הירוק לבין הבניה לפי האוגדן הירוק על פי פעלה כפר סבא בשנים האחרונות. מהיזמים נדרש לעמוד בתהליך של תיעוד מול מכון התקנים או מול מכוני הבקרה. מהלך זה יחליף את הדרישות של את תהליך הבדיקה מול היחידה הסביבתית כפי שהיה עד כה. חשוב להדגיש כי עיריית כפר סבא החליטה מיוזמתה להחמיר בכמה נושאים כגון- החיוב לבנות חדרי עגלות ומתקני אופניים, נושא שהתקן הירוק אינו מחייב. כמו כן, נושא נוסף עליו שמה העירייה דגש הינו בניית חדרי אשפה גדולים עקב בתהליכי הפרדת האשפה במקור שמקדמת העירייה. בנוסף, גם השנה ממשיכים במסורת של בניית מבנים ירוקים וכיום נמצא בבנייה בית ספר ירוק נוסף שיקבל תקן ירוק. תקן חדש זה מצטרף גם לדירוג הכוכבים החדש שמשמש לסיווג בניינים על פי איכות התקן הירוק.

"העמידה בתקן החדש מדורגת לפי כוכבים המעידים על רמת העמידה בתקן. למבנים החדשים שיעמדו בתקן יוענק תו תקן ירוק, המעיד על כך שהוועדה המקצועית בחנה את הליך התכנון והבניה ועל עמידה בדרישות האיכות של מנהלת התו הירוק. התקן החדש חל על מבנים חדשים, מבנים המיועדים לשיפוץ ועל כלל סוגי המבנים: מגורים, משרדים, מוסדות חינוך, אכסון תיירותי, מוסדות בריאות, מסחר, התקהלות ציבורית וכו’. התקן כולל פרקים בנושאים הבאים – אנרגיה, קרקע, מים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול אתר בנייה, חדשנות. במטרה לשמור על העקרונות המקיימים של העיר החליטה הועדה לחייב בהקמת חדרי עגלות ואופניים, התקנת חדרי אשפה המותאמים להפרדת פסולת וחיוב בבידוד אקוסטי.

ראש העירייה, יהודה בן חמו אמר כי "כפר סבא היא העיר הראשונה שיזמה תקן ירוק של הקמת גגות ירוקים על מבני מסחר ומשרדים בעיר וזאת בהתאם לאג’נדה הירוקה של העיר. מדובר בהחלטה שמטביעה חותם של העיר והינה בהמשך ליוזמה של קבוצת תושבים ששמירה על איכות הסביבה עמדה לנגד עיניהם. מטרתנו היא ליצור סביבת מגורים ועבודה בריאה תוך שימת דגש על שמירה על איכות הסביבה ושימוש נבון ככל האפשר במשאבי הטבע. הגגות הירוקים יהיו חלק מההיתר של כל מבנה חדש שמגיש הקבלן, וצעד זה יוביל בעתיד ליתרונות של הפחתת חום וניצול אנרגיית השמש לטובת ייצור חשמל. כך גם יתאפשר החזר עלויות תוך זמן קצר. מהלך זה מצטרף למהלכים נוספים בתחום הקיימות העירונית הכולל הקמת שבילי אופניים, הפרדת פסולת, הכנסת תכנים מקיימים למערכת החינוך ועוד . ברצוני להודות לאלה דנון מנהלת מחלקת קיימות ולצוותה וכן לאדריכלית העיר שרון שפר על שהוציאו את התוכנית אל הפועל". שרון שפר אדריכלית העיר, "מדובר במהלך עירוני חשוב השם דגש על יירוק העיר ושיפור איכות חיי התושבים וכן העובדים שיעשו שימוש בגגות. אנו מאפשרים טיפול ירוק ומקיים בגגות של המבנים, תחום שעד היום לא הושם עליו כך דגש, ולכן המהלך הוא חשוב גם בראייה המקיימת וגם בנראות העירונית".

יואב הדר נציג התושבים שלקח חלק בפרויקט אמר כי, "אני רוצה להגיד תודה לעירייה ולעומד בראשה על קידום פרויקט עירוני חשוב זה. כשסיימנו את העבודה על פרויקט הגגות הירוקים, היו מי שטענו כי הפרויקט לא יצא מעולם לדרך והנה לשמחתנו הבה הדברים אכן קורמים עור וגידים ואנו בהחלט שמחים ומודים על כך".

תגובות

תגובות