מחנכים לזהירות בדרכים במעונות הגיל הרך

התכנית פועלת כרגע במעונות של ויצו באזור השרון והמרכז ובמחוז אשדוד של נעמ”ת וצפויה להתרחב למקומות נוספים בחודשים הקרובים. הערים בהם פועלת התכנית כיום: אבן יהודה, כפר יונה, קדימה, הרצליה, רעננה, נתניה, אשדוד ותל אביב

עמותת אור ירוק החלה להפעיל במעונות היום של ויצו ונעמת ברחבי הארץ תכנית חדשה לזהירות בדרכים: "בטיחות בדרכים כדרך חיים". התכנית גובשה בשיתוף אגף הגיל הרך בתנועת ויצו, המפעילה כ- 180 מעונות יום בכל רחבי הארץ, ואגף זה"ב במשרד החינוך. היא מותאמת לגיל הילדים הצעירים (שנתיים-ארבע שנים) ומבוססת על תכנית אחרת של עמותת אור ירוק – "זה"ב בגן".

התכנית פועלת כרגע במעונות של ויצו באזור השרון והמרכז ובמחוז אשדוד של נעמ"ת וצפויה להתרחב למקומות נוספים בחודשים הקרובים. הערים בהם פועלת התכנית כיום: אבן יהודה, כפר יונה, קדימה, הרצליה, רעננה, נתניה, אשדוד ותל אביב.

מטרת התכנית החדשה, היא להעלות את מודעות הילדים בגיל הרך לנושא הבטיחות בדרכים ולהטמיע בהם את החינוך לכללי הזהירות בדרכים כבר מגיל צעיר במיוחד. התכנית בנויה מנושאים משתלבים העוסקים בשמירה על בטיחות הילד: היכרות עם תמרורי זהירות, נסיעה בטוחה במכונית ומושבי בטיחות, רכיבה בטוחה על אופניים ואמצעי הגנה, המותאמים לגיל הילדים.

הדמות שמובילה את התכנית היא ללה, דמות מצוירת ירוקה, שנועדה להזכיר לילדים את כללי הבטיחות בדרכים. הכללים מועברים לילדים דרך עידוד, מתן חיזוקים חיוביים והתנסויות חווייתיות בשילוב שירים, דקלומים, משחקים, הפעלות, יצירה, תמונות ועוד.
בכדי להעביר את תכני הפעילות, עברו מנהלות המעונות הכשרה מיוחדת במהלכה נחשפו לעמותת "אור ירוק" ולתכנית המיוחדת.
הורי הילדים שמשתתפים בפעילות זו נדהמו מילדיהם שהחלו לציין בפניהם את כללי הזהירות בדרכים. כך למשל, אחת האמהות מספרת כי כאשר הילד נכנס לרכב, הוא מבקש מאמו לחגור אותו בחגורת בטיחות. אמא אחרת מספרת כי כאשר הם נוסעים ברכב, הילד מורה לה לעצור לפני מעבר חציה כדי לאפשר להולכי הרגל לחצות. אב אחר מספר כי כאשר הוא הולך עם ילדתו ברחוב, היא אומרת לו שיש להסתכל ימינה ושמאלה לפני שחוצים את הכביש במעבר חציה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "על המדינה לדאוג להטמעת החינוך לבטיחות בדרכים כבר בגיל הגן. ילדי הגן של היום הם הנהגים של המחר. במבט לעתיד, הדרכה נכונה בגיל צעיר יכולה להפחית את מספר תאונות הדרכים ואף להציל חיים".

דר’ נעמי מורנו, מנהלת האגף לגיל הרך בויצו העולמית: "זהו מיזם חלוצי בתחום הבטיחות בדרכים לגיל הרך (גילאי המעון עד לגיל הגן), במטרה להקנות לפעוט ערכים והרגלים לכל החיים. הרחבתה לכלל הילדים בגיל הרך בישראל הינה בעלת חשיבות לאומית".

תגובות