תושבת בארות יצחק: "זה לא דיון על איכות החיים אלא על החיים עצמם". הדברים נאמרו בדיון שעסק בהשמשתו של מסלול נחיתה בסמוך לראש העין, בארות יצחק ומזור
ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה היום (ג', 11.2.14) דיון בעקבות הצעה לסדר היום שהגישו חברי הכנסת זבולון כלפה, חמד עמאר ואורי מקלב הנוגעת להחלטה של רשות התעופה האזרחית (רת"א) אשר פוגעת בתושבי בארות יצחק, מזור וראש העין.
מדובר בהחלטה להשמיש את אחד המסלולים בנמל התעופה בן גוריון וליצור עומס תעבורתי גדול. לטענת תושבי הרשויות, החלטה זו מנוגדת לתכנית המתאר הארצית (תמ"א) ותפגע באיכות חייהם בצורה קריטית. את הדיון ניהל ח"כ זבולון כלפה שהחליף את ח"כ מירי רגב.
בפתח הדיון הסביר ח"כ כלפה כי, לפי הבנתו, מגמת ההרחבה של רת"א מנוגדת לתכנית המתאר. את דבריו המשיך ח"כ מקלב שאמר כי על אף שהוא מניח כי ניתן למצוא פרשנויות שיאפשרו את ההרחבה, הרי שמדובר במפגע תברואתי וסביבתי שיהפוך את חייהם של התושבים לסיוט מתמשך. "כמובן שגם ערך הדירות ירד בצורה דרסטית", הוסיף ח"כ מקלב.
אורי מרגלית ודורון כהן, שניהם חברי מזור אשר שימשו שנים רבות כטייסים, העידו כי הם ביצעו יעף במסלול המדובר ובתי התושבים פשוט רעדו. "יש תמ"א ברורה", אמר כהן, "אם אני שומר על החוק, גם רת"א צריכה לשמור עליו". לדבריהם הוסיפה עו"ד ענת בירן אשר מייצגת את התושבים מול רת"א ואמרה: "זה זמן רב שאנו מנסים לנהל משא ומתן מול רת"א. אני אומרת 'מנסים' משום שרת"א לא התייחסה לאף אחד מטיעונינו לגופו של עניין. מדובר בשערורייה ציבורית! לקחו ישובים והפכו אותם לבלתי ראויים למגורים".
שולמית גריידי, תושבת בארות יצחק, שיתפה מנקודת מבטה: "אני נולדתי וגדלתי בבארות יצחק ואף החלטתי להקים את משפחתי ולגדלה בקיבוץ. רצוני לגדל את ילדיי כפי שגדלתי אני, כשמרבית הפעילות היא בחוץ. למעשה מונעים ממני את החיים שבחרתי לילדיי. להשכיב ילד לשינה כשמטוס נוחת מעלי במרחק של פחות ממאה מטרים זו מציאות שאינה הגיונית. זה לא דיון על איכות החיים אלא על החיים עצמם".
נציג רשות התעופה האזרחית, מוטי שמואלי, הגיב לדברים ואמר: "הכול מתבצע בהתאם להחלטות הממשלה כפי שמנוסחות בתמ"א. מטרתנו היא רווחת תושבי מדינת ישראל שבאה לידי ביטוי בנמל תעופה גדול ומפותח. בוודאי שלא הייתה שום כוונה להונות אף אחד". גיבוי לדבריו ניתן לכאורה מדברי יעל אדורם, נציגת משרד הפנים שטענה כי התמ"א מנוסחת בצורה שאינה חד משמעית ונתונה לפרשנות ביצועית.
על דבריה הגיב ח"כ כלפה בצורה קשה כשאמר: "המשמעות מדברייך היא שהרשויות תדענה כי לתמ"א אין למעשה שום משמעות מלבד הרדמת האזרחים. יצרתם כאן ישראבלוף, ואני חייב להגיד לך שהדברים שלך בהחלט יילקחו בחשבון כשנצביע על רפורמת התכנון והבניה. רת"א יצרה כאן מסלול עוקף לכל הדיאלוג עם התושבים. הדרך הפשוטה היא לעמוד במילה אותה נתנה הרשות".
הדיון נחתם באמירה חדה וברורה של חברי הכנסת איתן כבל, אורי מקלב וזבולון כלפה שהבהירו לנציגי רשות התעופה האזרחית כי אם אכן השתנו תנאי השטח הרי שיש לתכנן תכנית מתאר חדשה שתתאים למציאות הקיימת. ח"כ כלפה הבהיר שהוועדה מתעתדת לדון בנושא זה בפתיחת המושב הבא של הכנסת, אז תבחן הוועדה את האופן שבו ניהלה רת"א את הדיאלוג עם התושבים.



