דיונים על הצעות להסכם בין ישראל לשכנותיה יתקיימו בהרצליה

תלמידי תיכונים בהרצליה ישחזרו את הדיונים בהצעות שהועלו בין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים. ראש העירייה משה פדלון: “הזדמנות לתלמידים להיות מעורבים במהלך חשוב בהיסטוריה של ישראל” 
תלמידי בתי ספר התיכוניים בהרצליה יחזרו בסוף החודש (26-27 בפברואר) 40 שנה ויותר לאחור. זה יקרה כאשר יקיימו הדמיה של התהליכים שליוו את החלטות מדינת ישראל ביחס לתוכניות של מזכיר המדינה האמריקני ויליאם רוג’רס ולהצעה של נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת, לגבי הסכם בין מדינות האזור בשנים שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים.

השחזור הוא חלק מתוכנית אומ"ה, המתקיימת זו השנה החמישית בהרצליה, ועוסקת בחקירה ובשחזור החלטות היסטוריות שהתקבלו באו"ם או במסגרות אחרות הקשורות לקיומה של מדינת ישראל.

השנה, במלאת 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, התוכנית מוקדשת לתוכנית רוג’רס, מזכיר המדינה האמריקני, ולהצעה של אנואר סאדאת, נשיא מצרים, ועניינן הסכם בין מדינות האזור.

בתוכנית משתתפים תלמידי בתי הספר העל יסודיים בעיר וכן תלמידי חט"ב יד גיורא בליווי מוריהם. במהלף התוכנית התלמידים ערכו תחקיר מקדים על התהליכים וההחלטות שקדמו למלחמה, שמעו הרצאות מומחים וקיימו דיונים משותפים שבחנו את האירועים באותה תקופה.

הסימולציה תתקיים בכנס בן יומיים בו התלמידים ייצגו את המדינות שהיו מעורבות בהצעות דוגמת ירדן, מצרים, ארה"ב ישראל וכן הפלסטינים, שאמנם לא שותפו בתהליכים אך ההחלטות התייחסו אליהם. באירוע הסיכום מוצגים פירות הלמידה ומסקנות הדיונים בשאלה: האם ניתן היה למנוע את המלחמה, או לצמצם את תוצאותיה?

התוכנית פותחה ובוצעה על ידי מדרשת אדם בניהולה של ד"ר אוקי מרושק-קלארמן ורותי פרגמנט , ואביבה שולמן, יועצת הסימולציה של האו"ם בבית הספר האמריקאי.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון: "התוכנית מספקת לתלמידים הזדמנות להיות מעורבים במהלך חשוב בהיסטוריה של מדינת ישראל ולראות עד כמה הוא מרתק ומעשיר. אני מאחל להם הצלחה והנאה".

תגובות

תגובות